Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Backup-fråga

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-11 12:39

Har en OSX10.3.4 G4Dual burk som fungerar som arbetsstation och dessutom som filserver.

Arbetsfilerna ligger i en mapp kallad DELADEDATA som ligger i /Users/Shared/
(Denna mapp är utdelad med Sharepoints över nätverket till fem användare, alla med fulla läs/skriv/ändra -rättigheter, funkar utmärkt även till Windowsanvändare)

Denna mapp backas regelbundet upp till en extern FWHD med ett simpelt men bra gratis backupprogram, Silverkeeper <http://www.lacie.com/silverkeeper/>

Detta räcker nästan. Men jag vill ha regelbunden backup även av mail som kommer till denna dator. Apples mail lägger sina data i /Users/admin/Library/Mail

Om jag vill fixa automatisk backup av denna mapp också, utan att byta program, och utan att ta med allt annat i /Users/ som jag inte vill ha med, kan jag lägga en länk till denna mapp i DELADEDATAmappen?

Ska det vara ett alias eller en symbolisk länk? Vad är egentligen skillnaden?

Gissar att frågan redan är behandlad, men jag hittar inte det svar jag söker. Svara gärna med länkar!

Tack

Thomas

Ursprungligen av thomas:

Ska det vara ett alias eller en symbolisk länk? Vad är egentligen skillnaden?

Skulle nog köra med en symlänk, men ofta är det vilket som. Huvudsakliga skillnaden mellan alias och symlänkar är att en symlänk pekar på en sökväg, medan ett alias pekar på ett objekt. Ett alias pekar därför alltid på samma objekt oavsett om det flyttats eller inte, medan en symlänk pekar på det som för närvarande finns på den aktuella sökvägen.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-12 11:23

OK. Min tanke var att kanske program som stöter på en symlänk eller ett alias behandlar dom olika på något sätt? När det gäller alias i Mac-världen är ju somliga progam medvetna om att det är just ett alias, men andra verkar inte bry sig utan behandlar det transparent och går direkt på det utpekade. Är det nån skillnad där? Och spelar den nån roll om det är Cocoa eller Carbon-program?

1
Bevaka tråden