Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bytte till Mac igår, huuu vad jobbigt...

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

...det var att köra slut på laddningen vid kalibreringen av batteriet.

På min bärbara PC gick detta mycket fortare!

Och så närverket.. Jag har en Netgear AP med 802.11g och hade sett fram emot några kvällars arbete för att få Airport Extreme-kortet att fungera emot denna - men inte då. Det bara hoppade igång. Vaffan, ska det vara så?

Skämt åsido, är grymt nöjd med min nya PB 12"... Min över tioåriga vistelse på den mörka sidan avslutades iofs tillsammans med en makalöst plastig laptop ifrån Dell, men jag har faktiskt svårt att hitta ord som beskriver skillnaden i kvalitétsintryck.. och ljudnivå... och coolfaktor.

Så har jag en fråga också. Är det någon som känne till någon klient till OS X som klarar SIP-baserad VoIP, textmeddelanden och presence ("buddy-list")? Jag letar m.a.o en ersättning för Windows Messenger...

• Medlem
  • Tjörn
  • 2004-06-12 15:07

Prova klicka på iChat ikonen i dockan, det har Audio/Video chatt stöd..

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-12 15:28
Ursprungligen av acke:

Tack för svaren. IChat verkar mycket trevlig och använder tydligen SIP.

Om jag fattat rätt kan den dock bara tala med andra SIP-klienter om de är av märket iChat.. Man får väl hoppas att Apple tänker om lite på denna punkt. (Man kan ju alltid försöka att påverka dem)

X-ten är en bra IP-telefon, men saknar tyvärr de andra bitarna som jag vill ha (IM och presence)

PC-användare kan köra AIM för att snacka med iChat.
Välkommen till den ljusa sidan...

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-06-12 17:30
Citat:

huuu vad jobbigt...det var att köra slut på laddningen vid kalibreringen av batteriet.

Visst var det hemskt..hade samma "problem" när jag köpte min iBook

Fick en ny lågbudgetbärbar på jobbet som skryter med den fina batteritiden av hela...2 timmar å det är tackvare ett batteri som är 3 gånger så stort som det i min iBook...ångrar inte att jag hoppade tillbaka till den här världen

Fire is a free Instant Messaging client for Mac OS X. It supports the six most popular Instant Messaging services:

AIM®
ICQ®
irc
Jabber
MSN®
Yahoo! Messenger®

http://fire.sourceforge.net/

• Medlem
  • Alvesta
  • 2004-06-12 18:28

Har testat de flesta IM-klienter som finns för MacOS X och har kommit fram till att Adium X är den klart bästa så länge man inte behöver video-chat.

http://adiumx.com/

Testa iSpQ VideoChat. Finns på www.versiontracker.com!

• Oregistrerad
  • 2004-06-13 23:01
Ursprungligen av akesson:

Har testat de flesta IM-klienter som finns för MacOS X och har kommit fram till att Adium X är den klart bästa så länge man inte behöver video-chat.

Tack för den! Verkar ju vara ett helt lysande program. Jag har kört Proteus fram tills nu. Never nomore!

• Oregistrerad
  • 2004-06-14 05:17

Finns det någon IM-klient som stödjer filöverföring mot wintelburkar som kör ICQ? Har provat bl a fire och proteus, ingen fungerade. Vill undvika mirabilis egen mac-klient som inte fungerade speciellt bra förra gången jag provade (för ca 1 år sedan)

• Oregistrerad
  • 2004-06-15 12:45
Ursprungligen av akesson:

Kållade lite på det. och det värkar vara det ultimata, men
jag undrar bara över en enda funktion. om inte den finns så
stanar jag kvar vid proteus..

Kan man ha tabbar.. flera i samma fönster. eller ploppar
det upp ett nytt fönster för varje användare man pratar
med?

Ursprungligen av DimeR:

med?

Det finns tabbar, de placeras automatiskt i samma fönster när man startar en ny konversation, men går att "dra fria" till egna fönster om man vill.

Adium e ju helt lysande!

...men jag har en fråga, hur väljer man om man e online / offline osv?

Ursprungligen av ill_chrill:

Adium e ju helt lysande!

...men jag har en fråga, hur väljer man om man e online / offline osv?

Visst är det, har dock inte fått filöverföring att fungera om man skickar flera filer på en gång till win-användare. (misstänker router-problem).

Du väljer om Adium ska ansluta automatiskt när du startar programmet i Preferences: Accounts. Annars kan du koppla upp/ner hur du vill i File-menyn.

Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Du väljer om Adium ska ansluta automatiskt när du startar programmet i Preferences: Accounts. Annars kan du koppla upp/ner hur du vill i File-menyn.

Det är inte anslutningen jag syftar på, de funkar. Men jag är "away" hela tiden.

Ursprungligen av ill_chrill:

Det är inte anslutningen jag syftar på, de funkar. Men jag är "away" hela tiden.

Låter som att du är idle... Samma sak där, File-menyn:

Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Låter som att du är idle... Samma sak där, File-menyn:

Ok, tack. Funkar nog nu. Lite användarovänligt bara borde ha en drop-down från kontaktlistan i min mening. Dessutom borde alla vara i samma meny, Idle, Away, Online osv. Men men...

• Medlem
  • Alvesta
  • 2004-06-15 13:42
Ursprungligen av DimeR:

med?

Det går alldeles utmärkt att ha tabbar:

Ingen av ovanstående verkar stödja SIP/SIMPLE dock...

• Oregistrerad
  • 2004-06-14 13:00

Snart kommer Skype till Mac. Då man kan snacka med pc användare osv.

Just nu är den i beta stadie, och de håller på att testa den.

kolla www.skype.com programmet har fått väldig bra kritiK!

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-06-14 15:15

Så vitt jag förstår kommer Skype att fortsätta att ha en gratis-version även när 1.0 kommer ut. En större betalversion skulle då ha fler funktioner. Det är för övrigt ett snyggt, smidigt och enkelt program som fungerar utmärkt genom alla brandväggar jag någonsin sett.

1
Bevaka tråden