Ursäkta mitt slarviga ordval. Jag menar att jag vill kunna köra X11 program från min bash terminal. Du vet den som man får med i Mac OS X. Jag vill alltså inte använda min xterm terminal som följde med i X11 paketet. Går detta att fixa på något sätt??
Försök att hålla isär terminalprogrammet och det shell (kommandotolk) som du kör i terminalprogrammet. Du menar Terminal respektive xterm, men i båda kör du /bin/bash. I det här fallet menar/anser du troligen att Terminal är snyggare än xterm. Dock har jag gjort en liten ovetenskaplig jämförelse mellan de två programmen. Det enda som skiljer dessa två åt i grundutförande är en scrollist i Terminal, men det kan du få med xterm -sb. Du kan också välja på vilken sida som du vill ha list med -leftbar respektive -rightbar. I övrigt har de ju samma typsnitt, färg, storlek etc.
Nu till själva problemet. Du måste alltid köra X-servern för att kunna öppna X-fönster på din Mac. Om du startar programmen i Terminal eller xterm (som ju oftast kör /bin/bash) spelar ingen roll. Dock får du alltid ett xterm-fönster som standard när du startar X-servern, men den kan du stänga av genom att editera i /usr/X11R6/lib/X11/xinit/xinitrc. Kommentera bort raden med xterm så slipper du den.
Men det känns lite bakvänt att både vilja köra X samtidigt som man vill köra ett icke-X-aktigt terminalprogram. Jag hoppas att du är medveten att xterm är standardprogrammet som du är piskad att köra på skolans datorer. Och Terminal fattar inget av vad X-protokollet säger.