Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

remote X

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tjena!

Jag skulle behöva arbeta "remote" mot skolan och behöver kunna öppna fönster via X på min powerbook. Jag har min internetuppkoppling via en router. Någon som vet hur man ställer om X servern så att fönstrena "forwardas" hem till min maskin? Jag loggar in via ssh och förstått att man skall ställa in skolans burk med kommandot setenv på något sätt men jag fattar inte hur...

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2004-06-16 13:25

I det fallet är det kanske enklare att låta ssh sköta det hela. Använd X forwarding. Två saker måste fixas:

1. ssh-demonen på skolan måste tillåta forwarding av X.
2. ssh-klienten (i din dator) måste välja forwarding mha optionen -X

Fråga mer om något är oklart.

Utveckling av frazzes punkt nummer 2:
Man skriver alltså: ssh -l användarnamn adress -X i X11 för att kunna öppna fönster på din dator.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2004-06-16 14:09
Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Utveckling av frazzes punkt nummer 2:
Man skriver alltså: ssh -l användarnamn adress -X i X11 för att kunna öppna fönster på din dator.

Har du sett till att du har samma kontonamn hemma som på skolan slipper du ange användarnamn (ssh frazze@99mac.se tex om 99mac.se hade den möjligheten).

Vill man slippa -X så ändrar man i /etc/ssh/ssh_config alternativt i $HOME/.ssh/config. På motsvarande sätt som man ändrar i /etc/ssh/sshd_config för ssh-demonen på skolan.

Senast redigerat 2004-06-16 21:38

Det där var ju mycket enklare och funkade mycket bättre än min metod!! Tackar!

Är det förresten någon som vet hur man kan integrera X11 i systemet bättre så att man kan starta X11 från den mycket finare inbyggda bash promten istället för den fula medföljande X11 prompten ??

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2004-06-16 14:05
Ursprungligen av Gunslinger:

Är det förresten någon som vet hur man kan integrera X11 i systemet bättre så att man kan starta X11 från den mycket finare inbyggda bash promten istället för den fula medföljande X11 prompten ??

Nu får du nog utveckla dig lite mer. X11 är så integrerat det kan bli i Mac OS X, Aqua och Quartz. Du startar den rootlösa X11-servern och får (i grundkonfigurationen) ett xterm-fönster. Där kör du ssh för att logga in på skolan. Alla fönster från de program som du startar på skolans dator kommer nu att forwardas till din Mac och öppnas på din desktop. Hur kan det bli bättre/enklare menar du?

X11 startas alltså inte från någon bash-prompt eller X11-dito för den delen. Jag förstår heller inte riktigt vad en X11-prompt är ska jag erkänna. Det låter inte som något jag har råkat ut för, men förklarar du lite närmare så är jag säkert med på spåret igen.

Senast redigerat 2004-06-16 21:39

Ursäkta mitt slarviga ordval. Jag menar att jag vill kunna köra X11 program från min bash terminal. Du vet den som man får med i Mac OS X. Jag vill alltså inte använda min xterm terminal som följde med i X11 paketet. Går detta att fixa på något sätt??

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2004-06-16 21:38
Ursprungligen av Gunslinger:

Ursäkta mitt slarviga ordval. Jag menar att jag vill kunna köra X11 program från min bash terminal. Du vet den som man får med i Mac OS X. Jag vill alltså inte använda min xterm terminal som följde med i X11 paketet. Går detta att fixa på något sätt??

Försök att hålla isär terminalprogrammet och det shell (kommandotolk) som du kör i terminalprogrammet. Du menar Terminal respektive xterm, men i båda kör du /bin/bash. I det här fallet menar/anser du troligen att Terminal är snyggare än xterm. Dock har jag gjort en liten ovetenskaplig jämförelse mellan de två programmen. Det enda som skiljer dessa två åt i grundutförande är en scrollist i Terminal, men det kan du få med xterm -sb. Du kan också välja på vilken sida som du vill ha list med -leftbar respektive -rightbar. I övrigt har de ju samma typsnitt, färg, storlek etc.

Nu till själva problemet. Du måste alltid köra X-servern för att kunna öppna X-fönster på din Mac. Om du startar programmen i Terminal eller xterm (som ju oftast kör /bin/bash) spelar ingen roll. Dock får du alltid ett xterm-fönster som standard när du startar X-servern, men den kan du stänga av genom att editera i /usr/X11R6/lib/X11/xinit/xinitrc. Kommentera bort raden med xterm så slipper du den.

Men det känns lite bakvänt att både vilja köra X samtidigt som man vill köra ett icke-X-aktigt terminalprogram. Jag hoppas att du är medveten att xterm är standardprogrammet som du är piskad att köra på skolans datorer. Och Terminal fattar inget av vad X-protokollet säger.

... och förresten kan jag inte hitta något ssh directory under /etc/ vad kan detta bero på?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2004-06-16 19:57
Ursprungligen av Gunslinger:

... och förresten kan jag inte hitta något ssh directory under /etc/ vad kan detta bero på?

Därför att jag var puckad och läste man-sidan för Linux. I MacOS X har dom ändrat lite och filerna ligger under /etc som ssh_config resp. sshd_config. Det är så OpenBSD kör.

Aha, tack för det utförlIga svaret! Jag tyckte egentligen bara att det hade varit smidigt att alltid använda Terminal samtidigt som den har den lite snyggare aqua looken men transparans osv...

1
Bevaka tråden