Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Wav - mp3 - midi

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-16 18:42

Hej,

kan absolut ingenting om ljudproduktion....

Men jag undrar om man på ngt enkelt och lätt sätt kan konvertera en wav-fil till mp3-fil eller midi-fil?

mvh

//mmi

Hej!
Om vilka konverteringsprogram som finns vet jag inte särskillt mycket om, så det får någon annan svara på. Men vi ska reda ut begreppen först:

Midi är egentligen inget ljudformat utan bara ett sätt att beskriva toner. Det gör att en midifil kan låta väldigt olika (samma toner givetvis, men olika bra instrumentljud) på olika datorer. Man kan förenklat säga att midi innehåller noter.
Detta gör att det är omöjligt att konvertera en ljudfil till midi.
Däremot så går det utmärkt att göra om wav till mp3, men som sagt, program får någon annan berätta om.

/Kristofer

• Medlem
  • International user
  • 2004-06-28 00:02

Prova dessa:

OS X - SoundConverter http://www.macupdate.com/info.php/id/10765
OS 9 - SoundApp http://www.macupdate.com/info.php/id/255

/Jens

• Oregistrerad
  • 2004-06-28 02:06

Wav till MP3 är ju apenkelt... iTunes!

Ursprungligen av PF:

Wav till MP3 är ju apenkelt... iTunes!

Har försökt detta, men kan inte hitta var iTunes gör av min nya fina mp3:a. Klickar på "Konvertera markering till Mp3" och får ett glatt ljud, men jag kan inte hitta filen sedan...

• Medlem
  • Kristianstad
  • 2005-03-20 07:33

Under iTunes meny:

Redigera>Inställningar>Avancerat

där finns den plats angiven där iTunes lägger filerna på din dator och du kan ändra plats också.

I min version, iTunes 2.0.4 för OS 9.2.2, läggs filerna i:

Macintosh HD>Dokument>iTunes>iTunes Music

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-20 12:27
Ursprungligen av MusicNixon:

Det går faktiskt att konvertera audio(wav,aif,mp3) till MIDI, men då rör det sig om monofoniska stämmor (EN ton i taget). Mer än så klarar dagens teknik inte av. Funktionen finns i program som Logic och Cubase.

/.../

Men det som du beskriver är väl inte riktigt konvertering av ljudfiler till MIDI, utan snarare en slags inspelning av MIDI-filer som baseras på gissningar om hur tonerna är i en ljudfil?
Om man ska fortsätta på jämförelsen mellan JPEG och Text, så kan man säga att detta är som att låta datorn se en bild som den sedan försöker beskriva med ord - den konverterar inte bilden till text, utan gör en textbaserad tolkning av bilden.

Ursprungligen av Daniel F:

Har försökt detta, men kan inte hitta var iTunes gör av min nya fina mp3:a. Klickar på "Konvertera markering till Mp3" och får ett glatt ljud, men jag kan inte hitta filen sedan...

Som standard hamnar konverterade filer i din hemmapp/Musik/iTunes.

(du kunde ha testat att söka efter filen )

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-07-06 14:59

Midi till MP3 / AAC är apenkelt också... med iTunes!

Men mp3 till MIDI?

• Medlem
  • Linköping
  • 2005-02-06 10:46
Ursprungligen av iJohannes:

Men mp3 till MIDI?

Det är inte möjligt att konvertera mp3 till MIDI, det skulle vara som att konvertera en jpeg-bild till ett textdokument. Skillnaden mellan formaten är att mp3 är en avbild av ljud (som en jpeg-bild) och en midi-fil är en beskrivning av ljud (som ett textdokument kan vara en beskrivningen av en bild). Midi-filer innehåller inget "ljud" utan bara instruktioner om vilket toner som datorn ska spela och när.

• Oregistrerad
  • 2005-02-06 13:04

Det går faktiskt att konvertera audio(wav,aif,mp3) till MIDI, men då rör det sig om monofoniska stämmor (EN ton i taget). Mer än så klarar dagens teknik inte av. Funktionen finns i program som Logic och Cubase.

Analys av två eller fler toner samtidigt är oerhört komplex eftersom instrumentens olika övertoner då börjar spöka i processen. Stora databaser över olika instrument behöver skapas för att kunna matcha övertonsspektran, sedan skall olika ljud och toner separeras på något sätt.

Att enkelt kunna mata in en poplåt och få ut det som MIDI ligger långt in i framtiden, tror jag. Men den som lever får se.

1
Bevaka tråden