- MarMan Hollow
- Medlem ●
- Oslo
Hej.
Jag har lyckats göra så att en "skiva" fastnade i slot in romen i min ibook!
Det är en sån där skiv liknande skia som medföljer typ 25 skivers cd spindel....
Nu har den fastnat där i!! Vadska jag göra?????+
Help!
det är det som inte finns i dom här jävla skit datorerna!!!!! fan!
didn't help at all.... hur öppnar man datorn???
hållerpå att plocka isär datorn jävel.. faaan1!!
ochjo garantin e kvar.. men inte längetill.........!!!
Lyckadesdra ut den!! ganska mycketvåld blev det men den är ute iaf!
fast nu fungerar det inte att sätta in skivan!! åker ej ända in!
var kan man lämna inskiten för reparation?
Annars kunde du bootat i Target disk mode och tryckt enter
Eller zappat p-ram.
Zappa P-RAM för att få ut CDn??? *skratt*
Zappa P-RAM jag har sagt det förr och säger det igen. Zappa P-RAM tillhör Mac OS 9 tiden. Visst finns p-ram kvar men det sköter bara om saker som har med Användaremiljön att göra. Aboslut inget med hårdvara.
Starta om hålla nere musknapp eller ejectknapp. Starta i targetdiskmode för att sedan mata ut CDn.
Hjälper inget kan den han hamnat snett, då är det bara isärtplockning som hjälper.
Samma sak hände för mej precis nyss. Testade dock Belaks tips ett par ggr och fick till slut ut den...
Det lustiga är att det hände i samband med att jag koppla in extra-skärmen och att det var när jag kopplade ur den samt bootade om och höll nere musknappen som den gick att få ut... go figure...
/jensa
Varför tillgripa så hårda ord om en död tingest, när det är du själv som förorsakat felet.
Haft iBook i drygt 3 år, aldrig haft något strul med CD:n.
Det är ömtålig mekanik och man får hantera den därefter.
[QUOTE="MarMan Hollow"]Hej.
Jag har lyckats göra så att en "skiva" fastnade i slot in romen i min ibook!
Det är en sån där skiv liknande skia som medföljer typ 25 skivers cd spindel...QUOTE]
Ett problem med 25 skivor CD spindel kan innehålla lite klister som håller ihop alla dessa CD.
När man stoppar in skivan så kan det fastna !
Jag vill därför fråga MarMan Hollow om du synar noga om det finns lite lite klister som håller
ihop dessa 25 CD skivor i hög ? Jag kan ha fel...
vad menar ni med targetmode? startar den i targetmode om man håller ner eject eller musknapp? har haft en skiva fast i slotet i ett halår ca nu. har testat med kreditkort med mera, har en powerbook. eftersom jag pluggar förtillfället använde jag datorn 24h så jag skulle aldrig hinna att skicka iväg den, samtidigt som jag måste kunna bränna mina dvds för backuper av skolarbeten... jävla dilemma.
vad menar ni med targetmode? startar den i targetmode om man håller ner eject eller musknapp? har haft en skiva fast i slotet i ett halår ca nu. har testat med kreditkort med mera, har en powerbook. eftersom jag pluggar förtillfället använde jag datorn 24h så jag skulle aldrig hinna att skicka iväg den, samtidigt som jag måste kunna bränna mina dvds för backuper av skolarbeten... jävla dilemma.
Target Mode får man genom att hålla ner t vid uppstart och få få fram Firewiresymbolen på skärmen, därefter kopplar man ihop datorn med en annan Macdator som är igång.
Då visar sig den första datorn på den andra datorns skrivbord.
Har absolut inget med att mata ut CD-skivor att göra
En skiva fastnade i min iBook 12 för en liten tid sedan. Det finns en rad anledningar att en skiva fastnar. Mitt problem var att skivan var skev och hindrade mekaniken att mata ut den. Vad jag gjorde var att låta den vara. Stänga av datorn, ge datorn ett par HÅRDA slag så skivan hamnade i ett annat läge. Startade dator sedan och ut kom skivan. Säkert en hel del tur men vad gör man inte. Ganska svårt med detta problem om det är hårdvarubaserat då endast en sönderplockning kan lösa det. Som vår vän lyckades med "att dra, är inte en god tanke" då detta sabbar bara mekaniken.
mycket kärlek
Har problem med en cd-skiva som sitter fast i min IMac G5. Har provat eject under uppstart och dra disken till "trashcan". Inget händer förutom det typiska ljudet följt av några brummande ljud.
Det är en vanlig cd-r skiva som jag har bränt musik på med itunes. Cd:n fungerar som den skall och går att lyssna på i datorn. Jag har kvar på garantin och har köpt den via AppleStore. Hur gör jag ? Ska jag returnera den?
Hoppas det inte var en P-Rulle du hade i datorn? Vore lite pinsamt och behöva lämna in den då hahaha!