Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför ska jag uppgradera till Indesign CS 3?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vi använder Mac OS X Panther, Photoshop 7, Indesign 2 och Freehand 7 i produktion av en 400-sidig katalog på åtta språk.

Vi har inte så mycket tid att utvärdera Indesign CS eftersom vi sitter i produktion hela tiden. Därför tänkte jag höra efter med de som har gått från version 2.x till CS för att höra vilka fördelar den nya versionen ger för att sedan lägga fram förslag om uppgradering till chefen.
/c

PS. Varför vi kör Freehand 7. Fråga min chef DS.

Att den här diskussionen fortfarande pågår... trött blir man (på sådana chefer alltså).

Man kan ju välja att uppdatera i små steg för 1500 spänn/18 mån. eller hålla inne pengarna och uppdatera för 5000 spänn/4:e år. Man sparar dock inga pengar. Det är smidigare att uppdatera var 18:e månad och bara behöva lära sig nyheterna än att uppdatera vart 4:e år och behöva gå på kurs en vecka.

Indesign CS är det stabilaste designprogram jag haft nöjet att använda på alla mina år som formgivare. Det har kraschat 2-3 gånger sen installationen för 6 månader sen. Dessutom är det mycket snabbare än 2:an. För mig är detta första "riktiga" versionen där man lämnat betastadierna bakom sig. CS har ju även en massa lulllull som är nytt men just stablitet och snabbhet är väl det som biter bäst på "han med pengarna".

Gör ett tillägg här:

Jag missade att du gör en 400-sidig trycksak. Det är tjänstefel av din chef att fortsätta med 2:an med sådana jätteproduktioner. Byt nu!

Senast redigerat 2004-06-17 17:27
  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2004-06-17 17:22

Jag ignorerade Indesign tills CS kom. Då var det inte mycket att snacka om längre. Det är så mycket som är bättre så jag vet inte vart man ska börja ens. Men för att göra det enkelt så säg det chefen vill höra. Man blir klart effektivare med CS. Programmet är inte bara snabbare utan klart mindre kraschbenäget också.

Det kraschade EN gång för mig när jag jobbat i 3 timmar med ett dokument jag glömt spara över huvud taget. SATAN! Startade programmet igen och dokumentet jag jobbat på stutsde upp som om inget hade hänt. Vad kan det vara värt? Annars har det inte kraschat alls. Jag har haft det sen den engelska versionen släpptes.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-17 18:44

Säg till chefen att ni INTE ska uppgradera Indesign! Ni ska uppgradera Photoshop istället. Då får ni (med en liten lögn) fullversioner av senaste versionerna av både Indesign och Illustrator på köpet.
Det borde bita på chefen.

Jag granskade ju Creative Suite i höstas http://99mac.se/forum/showthread.php?t=32140.
Vissa drog slutsatsen av granskningen att det inte var värt att uppgradera. Det tycker jag var lite konstiga slutsatser. Det jag tycker är att förändringarna inte var gigantiska men att uppgraderingen absolut var prisvärd. Då jag testade på en beta kunde jag inte testa snabbheten och stabiliteten som ju här redan berömts. Om man säger så här. Jag har köpt uppgraderingen och har inte ångrat det.

Det finns många småsaker, men om man tittar på de som skulle kunna vara stora produktivitetsvinster skulle jag i ert fall kunna tänka mig t.ex. "kapslade stilar", förbättringar i tabellfunktionen, utökade mallsidesfunktioner och mycket mer.

Sannolikt så finns ändå de stora tidsvinsterna att hämta i en katalogproduktion i att se över arbetsflödet och införa autmatisering via scripting, data merge, xml, etc. och även i de avseende är InDesign CS grymt mycket vassare

Appropå arbetsflöden, har du några tips på bra böcker, länkar, eller annat som handlar om just smidiga arbetsflöden för t.ex. katalogproduktion. Du verkar vara insatt.

//Micke

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Det finns många småsaker, men om man tittar på de som skulle kunna vara stora produktivitetsvinster skulle jag i ert fall kunna tänka mig t.ex. "kapslade stilar", förbättringar i tabellfunktionen, utökade mallsidesfunktioner och mycket mer.

Sannolikt så finns ändå de stora tidsvinsterna att hämta i en katalogproduktion i att se över arbetsflödet och införa autmatisering via scripting, data merge, xml, etc. och även i de avseende är InDesign CS grymt mycket vassare

Ursprungligen av frequencies:

Appropå arbetsflöden, har du några tips på bra böcker, länkar, eller annat som handlar om just smidiga arbetsflöden för t.ex. katalogproduktion. Du verkar vara insatt.

//Micke

Tyvärr känner jag inte till några bra böcker om just arbetsflöden. Vad det handlar om är i grunden att känna till vilka möjligheter som finns med de nya programmen och teknologierna och se vilka delar av det som kan tillämpas i en viss situation.

Väldigt många sitter ju kvar med ett traditionellt arbetsflöde, där cmykade eps- eller tiff-filer monteras manuellt, texter monteras eller klipps och klistras manuellt osv. Även om det kan vara ett välbekant arbetssätt, och därför kännas pålitligt, så är det nästan alltid ineffektivt.

Just katalogproduktion är skolexempel på hur mycket automatisering och förbättrade arbetsflöden kan göra. Det är vanligt att man kan rationalisera bort 50% eller mer av arbetstiden som går åt.

Det sättet som passar bäst för de flesta är att sätta sig ner och tänka efter "var lägger vi vår arbetstid egentligen?" så att man vet var man ska koncentrera sina insatser. Hittar man då ett område, låt säga texthantering, som tar 15 timmar i veckan, så kan man ju räkna hur mycket en halvering av den tiden blir på årsbasis. Utifrån det kan man sen fatta sina investeringsbeslut, för det är så man måste se det, som en investering som bär frukt, inte som en kostnad.

  • Oregistrerad
  • 2004-06-17 19:23

Tar Indesign CS före Quark 6 vilken dag som helst, har inte haft några problem värda namnet sedan installationen tryckerierna verkar tycka att det är tummen upp också.

Sen be chefen köpa in Creative Suite Premium billigare och smartare upphandling än separata program varorna för sig.

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-06-17 22:09

Christian:

Jag förstår om du helst vill har en lista över förbättringar, men det kan jag tyvärr inte hjälpa till med. Jag kan bara säga att CS är bra. Jag tycker absolut att ni ska uppdatera er Photoshop till ett CS-paket. För dryga 6000:- får ni CS Standard, och för knappt 9000:- får ni CS Premium med Acrobat Pro t.ex. Det är helt klart ett prisvärt erbjudande. Du får en fräschare och trevligare InDesign, och du kan slänga ut Freehand och få in den bästa Illustrator som Adobe gjort på länge.

1
Bevaka tråden