Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

åäö i internet explorer 5 till OS9

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Mölndal
  • 2004-06-17 19:36

tjena!

vet inte om man ska posta i det här forumet, imac- eller mjukvaruforumet!

saken e den att jag var hemma hos en polare idag som har en imac 350 mhz med OS9. han är konstnär och vet ungefär lika mkt om datorer som jag vet om kubismen i spanien på 1920-talet... dock har jag inte suttit med OS9 med än typ 5 minuter så jag har ingen aning om vart jag ska börja leta!

problemet är att hans dator vägrar att visa åäö i internet explorer! borde vara ngt om vilken teckenkodning läsaren använder? är inte bevandrad i detta för fem öre så vi skulle uppskatta om nån kunde svara på detta!

en annan sak: datorn han har är en 350 mhz, 64 sdram, 7 gb hd. hur "horar" man upp denna på bästa sätt? hur mkt internminne kan man få plats med och vilken sort ska det vara? kan man uppgradera till OSX och hur bra kommer det att funka? finns det nåt sätt att sätta i en större hd utan att göra större ingrepp?

tack för er tid...

• Oregistrerad
  • 2004-06-17 19:55

Världens älsta problem - IE installerar en gammal "teckenkodning" bland tillägg som giddrar till det…
Öppna tillägg, hitta dubletten och släng den älsta…

(Fast inte minns jag vad "teckenkodningen" heter Men det finns tusen inlägg i arkivet om detta…)

• Oregistrerad
  • 2004-06-17 20:00

Apropå OSX så är det väl en sånhär?
Då behöver han 256MB PC-100 sdram (en 256 är väl enklast att krångla med…)
Blir ingen raket men fullt duglig (eller vad gör han med datorn???)

edit: För bövulen! jag höll på att glömma att man måste kolla och ev uppgrafera firmwaren i iMac:en INNAN man lägger in OSX

• Medlem
  • Mölndal
  • 2004-06-17 20:13

verkar vara imac (summer 2000), då det är en hd på 7 gb och inte 6 gb. kan han köpa 2 ggr 256 mb? verkar inte vara så svårt att byta ser det ut som i manualen. kan han köpa minnet i vilken pc-butik som helst?

såg detta med firmware på apples supportsidor, men så långt har vi inte kommit i planeringen. ingen som har råd att ge med hd utrymme? va finns det för portar att tillgå på maskinen? usb eller fw?

• Oregistrerad
  • 2004-06-17 20:23
Ursprungligen av h0ax:

verkar vara imac (summer 2000), då det är en hd på 7 gb och inte 6 gb. kan han köpa 2 ggr 256 mb? verkar inte vara så svårt att byta ser det ut som i manualen. kan han köpa minnet i vilken pc-butik som helst?
såg detta med firmware på apples supportsidor, men så långt har vi inte kommit i planeringen. ingen som har råd att ge med hd utrymme? va finns det för portar att tillgå på maskinen? usb eller fw?

Säkerligen kan han köpa 2ggr 256 - men det ena år ju _lite_ knöligare att byta…
HD? Är väl en helt vanlig 3,5" IDE - men jag tror det är på den som på många äldre med IDE : Kontrollern stödjer inte mer än 8GB så man får partitionera 7,5GB först på disken för system, och systemet ordnar sedan adresseringen över 8GB…

(Men kolla lite på lowendmac.com eller xlr8yourmac.com hur det är med den modellen - är ju _lite_ onödigt att partitionera om man inte behöver, och det kanske funkar med 512-PC100 oxå…)

• Medlem
  • Mölndal
  • 2004-06-17 20:14

btw, hur hittar jag till denna 'tillägg' katalog/plats?

• Oregistrerad
  • 2004-06-17 20:18
Ursprungligen av h0ax:

btw, hur hittar jag till denna 'tillägg' katalog/plats?

En mapp i systemmappen… (Med en helsikes massa i om det är OS9)

< http://99mac.se/forum/showthread.php?t=36836 >

• Medlem
  • Mölndal
  • 2004-06-17 20:55

extern disk då? lr e det för knôligt?

hur står plats tar en vanlig installation av 10.2 eller 10.3?

tack för hjälpen med det andra. tror inte det går att ta det över telefon med honom bara...

• Medlem
  • Lund
  • 2004-06-17 21:24
Ursprungligen av h0ax:

hur står plats tar en vanlig installation av 10.2 eller 10.3?

En normal installation av 10.3 brukar ta ca 2 GB. Se också till att ha dubbelt så mycket ledigt på disken som du har minne i datorn. D.v.s. 512 MB RAM - 1 GB ledigt på disken. Då mår datorn bra.

1
Bevaka tråden