Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Disk Utility RAID

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en Power Macintosh G5 med 2 identiska 160GB hårddiskar inuti.

Stoppar i Panther Server CD:n och bootar upp. I installationen väljer jag disk utility och raderar diskarna.

När jag markerar disk 1 och väljer RAID så finns en ruta som säger "dra diskarna till rutan för att skapa en RAID-volym". Det går dock inte att dra diskarna till rutan...hmm...?

• Medlem
  • Malmö
  • 2004-06-18 18:59

Du kan inte installera systemet på en mjukvaruraid.

Det fixade sig - fotbollskväll och Glemme tittade förbi (han är en av dom bästa i landet på OS X).

Efter att ha bootat ifrån en annan G5 och monterat min G5 som "firewire target mode" gick det utmärkt att formatera diskarna och skapa en RAID-1 volym med speglade diskar. Sen startade jag min G5 igen och installerade systemet och det fungerar fint.

Med andra ord: vill du köra med RAID-0 eller RAID-1 på dom interna diskarna i en Power Macintosh G5 måste du boota ifrån en extern disk. Antingen en Firewire disk eller exempelvis firewire target-mode. Det går inte att göra ifrån installationsskivorna till OS X eller OS X Server tyvärr.

• Medlem
  • 2004-06-19 03:45

Intressant att det funkar ändå. Är det här föresten densamma G5:a som ska hamna i 99mac's serverrack?

Japp - det kommer både krönikor och bildreportage ifrån steg 1 till färdiginstallerat i racket.

Mycket intressant för mig som är Macanvändare men inte van med att använda Appleprylar för serverdrift. Tänkte dela med mig av mina erfarenheter och tips så att andra kan ta samma steg.

1
Bevaka tråden