Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Konkurrenter till ITMS?...

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-06-19 10:23

http://download.cdon.com/webapp/wcs/stores/servlet/StoreCatalogDisplay?storeId=10201&catalogId=10001

Nu verkar det i.a.f. som vissa är igång med sina musiktjänster. Av flera skäl kan jag bara konstatera att detta inte är nåt för mig, tyvärr. Ett + i kanten är att filerna är i WMA 192kb/s vilket är bättre/högre än jag trodde, vet inte hur det är jämfört med AAC i 128 dock. Priserna?...njaa. Tycker att vissa av priserna på 129 är ok, OM man jämför dessa skivor med de man köper med CP-skydd. Annars inte.

• Oregistrerad
  • 2004-06-19 10:53

Japp, alla gjorda av samma företag... kul/tragiskt & se vad folk kastar sig på att köpa...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-19 10:55
  • Oregistrerad
  • 2004-06-19 11:03

Ändå lite sjukt att bolagen inte kan komma på/haka på smartare/snyggare/bättre lösningar än så här. Måste faktiskt säga att jag är oerhört besviken på dem vad gäller priser, filformat, CP-skydd m.m.m.m. De är ju verkligen totalt handlingsförlamade, jag menar, hur många år/decennier kan man vara det? De fattar verkligen inte hur mycket stålar de förlorar på sitt strulande.

Från IDGs artikel som det länkas till ovan:

Citat:

Musikfilerna som säljs är i WMA-formatet, Windows Media Player 9, och innehåller ett kopieringsskydd som gör att användaren bara kan bränna ner låten tre gånger, och flytta den till en annan hårddisk tre gånger. I höst hoppas Inprodicon kunna övertala skivbranschen att övergå till det smidigare formatet Mp3 Pro istället.

Avsevärt sämre villkor än iTMS alltså, där du kan flytta vidare musiken till dina nya datorer utan begränsning. Man kan ju även bränna låtarna obegränsat antal gånger, förutsatt att det inte är en identisk spellista man bränner - då är man begränsad till 7 bränningar.

De snuttar man kunde provlyssna på hos cdon var ju inte heller i samma kvalitet som de man köper, så man kan inte bilda sig en uppfattning om hur bra/dålig komprimeringen är. Mp3-filerna som fanns där hade en usel kvalitet, och det inbjuder ju inte direkt till köp.

Nej, nu förstår jag verkligen vad Steve Jobs talar om när han säger att de har den bästa lösningen och att de har utgått från vad kunderna vill ha.

• Oregistrerad
  • 2004-06-19 18:08

Ja justja! Glömde ju nämna det du citerade: "I höst hoppas Inprodicon kunna övertala skivbranschen att övergå till det smidigare formatet Mp3 Pro istället". Jamen, h-gud, vaf-n, gå från nåt ganska dåligt till nåt helt värdelöst! mp3pro!, använder NÅN detta!? Jag brukar undvika att kalla komprimerat (allt beror ju på hur man komprimerar) för skräp...men detta!? "smidigare format"? What!?

Fördelen för poplife är ju ändå att det finns mycket nationell musik och att vanliga svensson, i Sverige, vet om aftonbladet och litar mer på dem som varumärke än på Apple (tror jag). De har ju två stora egen kanaler att marknadsföra sig på och nå ut med butiken. Apple kan säkert få stor konkurrens av dem. Vi vet ju sedan tidigare att vad som är bäst inte alltid spelar en avgörande roll.

Positiv dock, är att alla de som jag fått att testa iTunes på sina win-datorer, fastnar direkt för vilket bra program det är. Så kommer bara iTMS till Sverige så kommer i alla fall de även fastna för deras butik.

Så ge er ut och få så många som möjligt att använda iTunes, då har vi gjort vad vi kan i alla fall.

PS. De har kopierat symbolen på hem-knappen rakt av från iTMS. DS

1
Bevaka tråden