Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Port forwarding

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-06-19 21:16

Jag har en Netgear RP614v2 och ett blandat nät med en mac och två PC-maskiner.

Jag har ställt min Netgear-router enligt bilden, alltså att skicka anrop på port 80 vidare till min Mac som kör MacOS 9.2. På macen har jag ställt in webdelning.

När jag inifrån mitt eget nät surfar på IP-adressen jag får av Bostream, då hamnar jag på mitt ADSL-modem (Alcatel Speedtouch). När jag försöker utifrån mitt egna nät så går det inte alls. Det händer ingenting.

Om jag försöker nå maskinen på dess interna IP, inom nätet, 192.168.0.10, så funkar webdelningen alldeles utmärkt.

Vad är det som gör att det inte går att nå maskinen utifrån?

• Medlem
  • Norrköping
  • 2004-06-19 22:03

"När jag inifrån mitt eget nät surfar på IP-adressen jag får av Bostream, då hamnar jag på mitt ADSL-modem"

Så ska det vara, den ser att trafiken kommer från ditt interna nät fast du skriver in ditt externa IP.

• Medlem
  • 2004-06-19 22:17
Ursprungligen av drutten:

"När jag inifrån mitt eget nät surfar på IP-adressen jag får av Bostream, då hamnar jag på mitt ADSL-modem"

Så ska det vara, den ser att trafiken kommer från ditt interna nät fast du skriver in ditt externa IP.

Ok, då är i alla fall det rätt. Men varför kommer jag inte till min dator med påslagen webdelning, den som har 192.168.0.10 om jag surfar utifrån mitt eget nät?

Vilken hastighet har du till Bostream?

• Medlem
  • 2004-06-20 11:31
Ursprungligen av Saffran:

Vilken hastighet har du till Bostream?

iStream, dvs 0,5/0,5.

Ursprungligen av Frans:

iStream, dvs 0,5/0,5.

Då har du förmodligen en inbyggs router i ditt ADSL-modem (Alcatel Speedtouch) och behöver bara en switch till ditt LAN. Prova att koppla in en av dina datorer direkt till ditt modem.

• Medlem
  • 2004-06-20 16:00

Då har du förmodligen en inbyggs router i ditt ADSL-modem (Alcatel Speedtouch) och behöver bara en switch till ditt LAN. Prova att koppla in en av dina datorer direkt till ditt modem.

Nu hänger jag inte riktigt med? Meningen är ju att jag skall rikta anrop utifrån till en specifik dator på insidan. Jag vill ju fortfarande kunna dela på övrigt med de andra datorerna. Jag vill bara att en maskin skall svara på webdelning.

För stunden är mitt IP: 217.209.44.110

Eller är det så att Alcatels modem hindrar?

Ursprungligen av Frans:

Nu hänger jag inte riktigt med? Meningen är ju att jag skall rikta anrop utifrån till en specifik dator på insidan. Jag vill ju fortfarande kunna dela på övrigt med de andra datorerna. Jag vill bara att en maskin skall svara på webdelning.

För stunden är mitt IP: 217.209.44.110

Eller är det så att Alcatels modem hindrar?

Jag tror att ditt modem har en inbyggd router.

• Medlem
  • 2004-06-22 08:28

Jag tror att ditt modem har en inbyggd router.

Jag hänger inte riktigt med här... Jag hittar inget i inställningarna till modemet som antyder att det skulle ha en inbyggd router, eller hur jag skulle ändra dess inställningar.

Observera att det alltså inte är det modemet som marknadsförs som med inkluderad bredbandsrouter jag har, utan det vanliga, med endast en ethernet-kontakt som är kopplad till Netgear-routerns WAN-port.

Ursprungligen av Frans:

Jag hänger inte riktigt med här... Jag hittar inget i inställningarna till modemet som antyder att det skulle ha en inbyggd router, eller hur jag skulle ändra dess inställningar.

Observera att det alltså inte är det modemet som marknadsförs som med inkluderad bredbandsrouter jag har, utan det vanliga, med endast en ethernet-kontakt som är kopplad till Netgear-routerns WAN-port.

Hardware specifications • Interfaces: - LAN: • 10/100Base-T (RJ-45) • either 1 Ethernet port or a 4-port Ethernet switch - WAN: • ADSL line (RJ-11) for ADSL/POTS or ADSL/ISDN • Dimensions: 33 x 153 x 180 mm (1.30 x 6.02 x 7.09 in.) • Temperature: 0°to 40°C (32 to 105 F) • Humidity: 20% to 80% • AC voltage: 100 to 120, 220 to 240 V AC • Frequency: 50/60 Hz ADSL modem specifications • ADSL (ANSI, ETSI, G.dmt for POTS and ISDN, G.lite and G.hs (automode and selection)) • Up to 8 Mb/s downstream, 832 Kb/s upstream Package content • 1 SpeedTouch 510 or 510i • Power unit and cables (ADSL & Ethernet) • SpeedTouch set-up CD-ROM with wizard and user's guide • Quick installation guide • In-line filters (optional) Services • Bridging • IP routing • NAPT, DHCP, DNS • Embedded firewall • WAN protocol model: - Routed PPPoE/PPPoA - Relayed PPPoA and DHCP-to-PPP Spoofing - Bridged Ethernet/Routed Ethernet - Classical IPoA • UPnP Internet gateway device including NAT traversal Management • OS independent • User friendly web interface • Telnet access to router • Software upgradeable Installation • Installation wizard (optional) For more information:www.speedtouch.com All rights reserved ©2002, Thomson multimedia Broadband Belgium. Printed in EU. 3CL 00371 00022 TQZCA ed. 3 All trademarks are owned by their respective owners. Product specifications subject to change without prior notice. Technical summary

Koppla din mac direkt till din Alcatel Speedtouch. Skriv adressen 192.168.0.1 (?) för att ställa in den inbyggda routern.

Ursprungligen av Frans:

Du får alltså komplettera med en switch om du vill ha flera anslutningar.

Du behöver tre funktioner, modem, router och en switch.

En "normal bredbandsdelare" ser ut så här:
Router - switch

Din Alcatel Speedtouch 510 ser ut så här:
Modem - router

Om du hade valt den andra Alcatel Speedtouch 510 med fyra portar:
Modem - router -switch

• Medlem
  • 2004-06-22 19:37

Du får alltså komplettera med en switch om du vill ha flera anslutningar.

Du behöver tre funktioner, modem, router och en switch.

En "normal bredbandsdelare" ser ut så här:
Router - switch

Din Alcatel Speedtouch 510 ser ut så här:
Modem - router

Om du hade valt den andra Alcatel Speedtouch 510 med fyra portar:
Modem - router -switch

Eh?

Mitt modem har telefonsladden på ena sidan, endast en TP-sladd på andra sidan. Upplägget är så här:

telefonlinje -> Alcatel-modem -> Netgear router -> Dator 1, Dator 2, Dator 3 (till tre av fyra uttag på routern.

Detta funkar finfint, inga som helst problem. Alla maskinerna har kontakt med internet, och internt kan dator 2 och 2 surfa på webdelningen som finns på dator 1 om man kör på den interna IPn.

Detta går ju redan innan man ber routern om att göra Port Forwarding förstås.

Men om jag nu vill göra en webdelning utanför mitt interna nät, menar du att jag alltså måste pilla något i modemets inställningar utöver i routern? Jag hittar inget i modemet som passar... Och i ärlighetens namn förstår jag inte varför modemet har med detta att göra. Den skall ju bara skicka vidare.

Ge oss ditt IP så kan vi testa utifrån.

Vad får du för IP på WAN-porten i Netgear-burken? (borde klargöra om du har router eller inte i modemet.

Har datorn som du skickar förfrågningar till kontakt med internet? (Skulle nämligen kunna vara en felaktig Default Gateway på din server, vilket gör att den inte hittar till någon annan än de som sitter på samma IP-nät)

OK jag försöker en gång till. Du har alltså ett "Alcatel modem med router" och en "Netgear router med switch" dvs du har två routrar i serie. Titta på mitt inlägg ovan Hardware specifications:

• IP routing •

Du kan naturligtvis använda "Nätverksverktyg" för att se detta.

Lycka till

1
Bevaka tråden