Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bilden beskuren - bugg i 10.3.4 skärmdubblering?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en G5 med standard videokort med dubbla utgångar. Jag har skaffat Apples specialkontakt så jag kan köra skärmdubblering ut till TV-apparaten. Har funkat bra fram till ikväll. Jag kom på att det var ett tag sedan jag provade detta så jag började misstänka 10.3.4.

Jag installerade ett nytt 10.3.0 på en annan partition. Det funkade direkt. Uppdaterade till 10.3.4 men hoppade över övriga uppdateringar. Bootade om och problemet är tillbaka.

Det som händer är att bilden på teven är beskuren i sidled. Om jag t ex visar skrivbordet så syns ljudkontrollen i översta menyn men den svenska flaggan syns inte. Bilden beskärs strax framför flaggan.

Det verkar som det smugit sig in någon bugg i videodrivrutinerna till 10.3.4. Kan någon bekräfta problemet?

• Medlem
  • 2004-06-20 01:13

Har du kollat i inställningarna för bildskärmar om optimerat för film, eller vad det nu står är ikryssat? Det borde iofs inte beskära bara ena sidan, men testa att joxa lite med kontrollerna. Ändra upplösning mm.

Jag har aldrig sett någon sådan bildskärmsinställning. Kan du visa med skärmklipp eller länk?

Innan jag kom på att prova med nytt system på en annan partition så gjorde jag ju alla tänkbara tester bl a så provade jag olika upplösningar. Jag resetade även PRAM och NVRAM.

• Medlem
  • 2004-06-20 01:38

Försätter du datorn i vila innan du kopplar in TV:n? Det ska man helst göra. I inställningen för bildskärmar finns det en flik "extra" eller "avancerat", jag minns inte, men det är den sista. Där finns ett par kryssboxar.

Ändrar sig upplösningen på din vanliga skärm, och får du TV-upplösningar att välja mellan? Om inte, känner den inte av TV:n.

• Oregistrerad
  • 2004-06-20 01:59

Jag har inte kört bild dubblering endast kopplat in tvn och kört den som en andra skärm. Där kan jag välja overscan och anpassa för video fast det var senast i 10.3.3 jag provade det.

//Rob

Tack. Jag hittade inställningen nu. Ska undersöka detta vidare.

Det lustiga är väl att jag har missat den här inställning även i 10.3.2 och 10.3.3 men då har bilden inte varit beskuren.

Nu har jag tagit rond 2 med det här problem och jag vidhåller att det är något vajsing med 10.3.4.

Jag har på nytt installerat 10.3.0 och där fungerar allt som det ska. Jag har även testat de där alternativinställningarna som ni tipsade om ovan. Det fungerar med dessa aktiverade och det fungerar utan.

Uppdaterar på nytt till 10.3.4 och bilden är beskuren precis som tidigare. Om jag kopplar ur dubbleringen så ser jag hela bilden på teven. När jag kopplar på dubbleringen så beskärs den högra delen enl min beskrivning ovan.

Jag har provat både 1024 PAL och 1024 NTSC men det gör ingen skillnad. Min teve klarar båda formaten så det borde ju inte heller göra någon skillnad.

Nu är jag mest intresserad om någon annan med skärmdubblering till sin TV har sett något liknande.

Finns det ingen därute med liknande problem? Mitt bekymmer är ju så repeterbart så jag har svårt att dra andra slutsatser än en bugg. Men någon måste väl ha upplevt samma i så fall?

Hjälp...

Testade även Tiger-betan. Samma problem som med 10.3.4.

• Avstängd
  • 2004-07-16 10:55

Exakt samma här.

Äntligen någon med samma problem... höll på att bli knasig på detta. Vad har du för maskin/videokort?

En bild säger mer än...

Så här ser det ut. Detta är högerkanten på teven.

Jag kör ATI Radeon 9700. Det har fungerat utan problem fram till 10.3.3.

Jag har nu experimenterat med ATI-drivrutiner från OS X 10.3.3 flyttade till min 10.3.4-installation. Det funkar INTE så det verkar bero på fler saker än bara videodrivrutinerna. Eller också fick jag inte över alla filerna. Jag flyttade 12 filer alla med namnet ATI Radeon i namnet, men det kan ju kanske finnas ytterligare någon fil jag inte kände till.

samma probs. normal-confad ibook 933 14".

Vet du om felet är känt redan av Apple? Jag har försökt få tag på sidan där man kan rapportera in buggar.

Så då kom 10.3.5-uppdateringen. Bland de buggfixade delarna så nämns videodrivisarna. Äntligen tänkte jag... ända till jag testade att dubblera skärmarna. Kolla bilden.

Vad ska man säga om detta?

• Medlem
  • 2004-08-10 23:10

Installera om från scratch?

Jag ska testa lite senare med att uppdatera ett 10.3.3 system jag har på en annan partition. Det är så gott som oanvänt.

fortfarande kef. inte så illa som du har det, dock.

1
Bevaka tråden