- Olle@mac
- Medlem ●
- Borås
Men vafan, du kan ju knappast hävda att du blir upprörd av sådant där. I.s.f. har du grova trovärdighetsproblem nästa gång du startar en tråd och vill klaga på något allvarligt. Att Expressen tar en bild på en bärbar dator ur sin enorma bilddatabas och att den bilden råkar föreställa en PowerBook påverkar ju inte direkt innehållet själva artikeln. Hade ju varit annorlunda om artikeln hade påståtts handla om datorn på bilden, men nu är det ju inte så.
Värst vad du ( bmb ) var på taggigt humör idag... jag är inte ett dugg upprörd, från min sida är det bara ett konstaterande att Expressen upprepar sig med att skriva 1 sak och bildsätta den på tok felaktigt. Den artikeln är som att skriva om reservdelar för en SAAB men att visa en Volvo på bild - tycker att man kan kräva mer av den som var dagens bildredaktör. Själva innehållet om programmen är säkert bra läsning för de som är närmast berörda, har liksom inga synpunkter på detta
Värst vad du ( bmb ) var på taggigt humör idag... jag är inte ett dugg upprörd, från min sida är det bara ett konstaterande att Expressen upprepar sig med att skriva 1 sak och bildsätta den på tok felaktigt. Den artikeln är som att skriva om reservdelar för en SAAB men att visa en Volvo på bild - tycker att man kan kräva mer av den som var dagens bildredaktör. Själva innehållet om programmen är säkert bra läsning för de som är närmast berörda, har liksom inga synpunkter på detta
håller med bmb, varför hetsa upp sig för något så trivialt?
Inte meningen att låta så arg. Hade du formulerat dig på samma sätt i dittt första inlägg i den här tråden som i ditt andra hade du nog fått ett mer "diplomatiskt" svar från mig. Håller dock fast i innebörden i det jag skrev håller jag fast vid.
Håller med dig lite Olle, men däremot ska man komma ihåg det gamla ordspråket "all publicitet är bra publicitet".
Just därför tycker jag att sånt här gör mer nytta än skada.
Om de dessutom tipsom om Macprogram som elmo säger, så är väl problemet löst?
Hälsar Kristofer, som får vara inomhus på grund av Singapore-vädret i växjö just nu
All reklam är bra reklam. Någon kanske undrar vad det är för snygg dator hon leker med.
Och kanske slutar med att köpa en, en Mac ägare till. Tack Expressen.
Om man verkligen tror på denna eländiga tidning och tänker: "Vad bra, de tipsar om program, den måste jag köpa" har man grava problem. Jag skrattar åt dessa erbarmliga kvällstidningars försöka att klampa in på fackpressens område. Man borde kanske skicka ett exemplar av Widescreen Review till dem och påpeka att de kan återkomma när de kan skriva lika tekniskt och bra som den tidningens skribenter. Expressen kommer nog att ge upp efter andra meningen i en artikel där.:D
Det är tur att jag inte läser eländet själv, även om det pendlar mellan god underhållning (datorartiklar och liknande) till rena motsatsen (skriverierna om Knutby Gästabud).
Om man verkligen tror på denna eländiga tidning och tänker: "Vad bra, de tipsar om program, den måste jag köpa" har man grava problem. Jag skrattar åt dessa erbarmliga kvällstidningars försöka att klampa in på fackpressens område. Man borde kanske skicka ett exemplar av Widescreen Review till dem och påpeka att de kan återkomma när de kan skriva lika tekniskt och bra som den tidningens skribenter. Expressen kommer nog att ge upp efter andra meningen i en artikel där.:D
Det är tur att jag inte läser eländet själv, även om det pendlar mellan god underhållning (datorartiklar och liknande) till rena motsatsen (skriverierna om Knutby Gästabud).
Får väl försvara mitt skrå, det är knappast så att artikel är skriven för den mer tekniskt kunniga branschen utan för den stora massan. De flesta människor därute i världen är inte datanördar. Bara så ni vet det. Expressen är knappast en datortidning och kommer aldrig att bli det heller. Och att kritisera Expressen för att de inte är inte är en sådan är väl I PRINCIP samma sak som att kritisera en bil för att inte kunna flyga (fordon som fordon liksom). Tidningen i fråga skriver om sådant som man tycker har ett journalistiskt värde, som folk vill ha och som säljer tidningar. That´s it.
/Ola
Jag kollade i Expressen på artikeln, och upptäckte att applelogon var bortklonad! Bilden var likadan som den Olle infogade, förutom att hela powerbooklocket tomt.
/Kristofer
Expressens lilla bild är en fis i rymden om man jämför med SVT:s idiotgrej som de gjorde i ett barnprogram förra veckan. Det går en serie nu där alla nordiska länderna är med och bidrar med många kända skådespelare i rollistan. Jag kommer inte ihåg vad seriet heter men i ett av avsnitten öppnade de en PowerBook så att Applelogon täckte halva TV-rutan. Rena smygreklamen för Apple. Det var därför jag reagerade överhuvudtaget på filmen eftersom jag inte tittar på barnprogram så mycket.
Barnen i filmen stod och tittade på ett videoklipp på datorn och vänder då datorn så att tittaren skall få se datorskärmen. Jo då..XP så klart!!!
Vad var DET bra för!?!?!?
Nu kan det ju ha varit Virtual PC som fanns på skärmen - ska iof inte försvara min arbetsgivare men jag tror att jag såg samma program och då var det ett program från NRK, dvs norska televisionen. Har svårt att se varför man skulle bli upprörd över detta när det i 99 fall av hundra är en DELL med Windows som visas utan att någon blir upprörd. DELL´s logga är på bärbara datorer lika stor som en Apple-logga. Ska SVT avstå från att köpa in eller samproducera med andra länder så fort det skrivs in en bärbar mac eller pc i manuset, nä stop och belägg.
Nu kan det ju ha varit Virtual PC som fanns på skärmen - ska iof inte försvara min arbetsgivare men jag tror att jag såg samma program och då var det ett program från NRK, dvs norska televisionen. Har svårt att se varför man skulle bli upprörd över detta när det i 99 fall av hundra är en DELL med Windows som visas utan att någon blir upprörd. DELL´s logga är på bärbara datorer lika stor som en Apple-logga.
Det "kändes" inte som VPC men jag blir inte upprörd, bara fundersam VARFÖR man bemödar sig med att ändra till XP när det bara är att starta QuickTime eller VLC och köra...
Skämdes de över Apples gränssnitt eller ville de bara att tittarna skulle känna sig hemma?
OM du vill ha ett svar så borde frågan ställas till NRK - att SVT finns med i eftertexten är säkerligen bara så enkelt att dom varit medproducenter, dvs. slantat upp X antal tusen och sedan fått sända allt.
Jag tror att det är svenska barn med också...fast riktigt så intresserad är jag inte.
Jodå det är det och i gårdagens avsnitt så var även den numera gamle Per Ragnar med, fast skådespelarnas nationalitet kanske inte har med den exponerade datorn eller SVT att göra... liksom en fri arbetsmarknad som dom befinner sig på.