Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

IDVD problem att bränna projekt!

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har problem att bränna mitt första IDVD projekt. Har redigerat i Imove och fixat kapitel osv., fått över projektet till IDVD. Fixat bilder och ett tema. Filmen är inte särskilt stor... 0.4 gig, det står att filen är KLAR under menynn STATUS. Trycker på BRÄNN, matar in en tom DVD+R skiva som det står att man ska göra. Väntar på att enheten ska bli klar. det tar några sekunder och skivan matas ut igen och samma text syns, "Mata in en tom DVD-R- skiva" Vad har jag gjort för fel? Är de något som jag glömt?
Skivorna är nyinköpta. Sitter för övrigt med en dubbla 800 MHz PowerPC G4 så datorn är det inga problem med.
Okej.. hoppas någon kan ge mig något tips så att det fungerar ..

Mvh / Delpjäro

Ursprungligen av Delpjäro:

Har problem att bränna mitt första IDVD projekt. Har redigerat i Imove och fixat kapitel osv., fått över projektet till IDVD. Fixat bilder och ett tema. Filmen är inte särskilt stor... 0.4 gig, det står att filen är KLAR under menynn STATUS. Trycker på BRÄNN, matar in en tom DVD+R skiva som det står att man ska göra. Väntar på att enheten ska bli klar. det tar några sekunder och skivan matas ut igen och samma text syns, "Mata in en tom DVD-R- skiva" Vad har jag gjort för fel? Är de något som jag glömt?
Skivorna är nyinköpta. Sitter för övrigt med en dubbla 800 MHz PowerPC G4 så datorn är det inga problem med.
Okej.. hoppas någon kan ge mig något tips så att det fungerar ..

Mvh / Delpjäro

Var det en DVD+R du matade in så beror det väl på det DVD-R ska det väl vara till en intern Apple DVD brännare.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-20 18:52

Brännaren kan kanske ta båda formaten, men iDVD och DVD SP tar bara DVD-R...

Dvd+r

Okej.. så problemet ligger i att jag måste använda DVD-R skivor.
Kan jag gå runt detta och spara ner projektet och bränna detta i Toast, går det?
Får annars köpa DVD-R ...
Vad är det för skillnad på DVD+R och DVD-R skiva?

/Delpjäro

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-20 19:09

Skilnaden har det pratats mycket om här, du hittar info via "sök" på 99mac.

Du kan bränna DVD+R i Toast om din brännare kan, men du får inte med menyerna från iDVD utan Toasts egna, enklare meny som inte går att förändra nämnvärt. Vill du använda iDVD är det desvärre bara DVD-R skivor som gäller. Förstår inte riktigt varför de inte gör sina applikationer kompatibla bara för båda formaten annat än att det var DVD-R de började med...!?

• Oregistrerad
  • 2004-06-20 20:53

Gör en disc image

För att inte sumpa DVD skivor i onödan går det alldeles utmärkt att använda ett påskägg i iDVD.
Det gör att man kan göra en diskimage för dels att testa hur det ska bli dels kan man bränna vid ett senare tillfälle i Toast utan att iDVD behöver koda hela materialet igen.
För detta behövs två små filer vid namn Hurz resp. Pfurz som man lägger i hemmamappen.
Fungerar alldeles utmärkt.

Läs om och hämta filerna i denna tråd:
http://forum.rpc1.org/viewtopic.php?t=23370&postdays=0&postorder=asc&&start=0

mvh
Lennart

Ursprungligen av tcastudios:

För att inte sumpa DVD skivor i onödan går det alldeles utmärkt att använda ett påskägg i iDVD.
Det gör att man kan göra en diskimage för dels att testa hur det ska bli dels kan man bränna vid ett senare tillfälle i Toast utan att iDVD behöver koda hela materialet igen.
För detta behövs två små filer vid namn Hurz resp. Pfurz som man lägger i hemmamappen.
Fungerar alldeles utmärkt.

Läs om och hämta filerna i denna tråd:

mvh
Lennart

Okej.. Var ligger hemmamappen...( novis) vad är de för mapp? Lägger jag bara Hurz och Pfurz
direkt i mappen....
Vad gör jag sedan. .. förstår inte riktigt hur det går till när jag ska göra....

Ursprungligen av tcastudios:

...Läs om och hämta filerna i denna tråd:

mvh
Lennart

Bra tips!

• Oregistrerad
  • 2004-07-13 02:52

Hemmamappen är "huset". Även kallad "Användare" eller "User". Där ska filerna ligga öppet, dvs inte i ngn av mapparna där. När du sen ska göra en diskimage klickar du på "Burn" samtidigt som du har Control nedtryckt.

mvh
Lennart

1
Bevaka tråden