Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rengöra CMOS-chippet-- duger dessa produkter?

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

http://www.yfo.nu/psi/

Alla digitala SLR kameror får smuts på sensorn efter en tids användning. Det har nu börjat bli ganska mycket damm i min Canon EOS D60 och jag behöver göra rent sensorn. Jag förstår dock att sensorn är grymt känslig och gör man fel första gången så har man gjort det för sista gången.

Därför undrar jag om någon av produkterna ovan kan vara värd en investering? Är det någon här som har testat någon av dem, eller använder ni andra metoder för att rengöra era kameror?

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-06-21 18:53

Hej Mats
Rengöring av ccd eller cmos är min specialitet efter 3 år med D1X.

1. Inhandla den största gummi blåsen från Hama eller Tetenal anti dust mini co2 patroner och börja med att försiktigt blåsa bort skiten från sensorn.
2.Att göra sin egen sensor swab: En liten boll byggs upp av klinisk ren bomull som sätts fast på ett smalt föremål utan att det finns några lösa ändar./=trådar sig.. Köp ren alkohol, isopropanol, finns i små flaskor på apoteket. Tvätta av sensorn med några få droppar sprit på bomullen och utan att trycka genom att låtta bommullen dansa på sensorn. Ta en ny torr bommullsboll och torka på samma sätt. Blås igen med luft. Gå aldrig ner till sensorn med samma bomull, byt till ny.
3. Ta provbild, blå himmel , gå in i 200% och kolla runt om det finns kvar skit.
Ibland har jag fått städat D1X ett flertal gånger för att få bort allt.

VIKTIGAST blås i första hand med handblås eller med Tetenalblåsen som inte innhåller drivmedel som är farligt för sensorn. Tenetal kan spotta ut lite kolsyresnö, de fläckar som blir är inte farliga och tas lätt bort
BLÅS ALDRIG MED DE STORA FLASKORNA med komprimerad luft SOM FINNS I FOTOBUTIKERNA. BLÅS ALDRIG MED TRYCKLUFT FRÅN KOMPRESSOR

Angående produkten sensor swab. Jag har testat den variant med sprit och färdiga "spatlar" Den fungerar utmärkt men är dyr. Fuji rekommenderar denna metod om sensorn skall göras ren. Byggde därför min egen sensor swab enl ovan. Någon duk skulle jag aldrig använda. Det räcker med att handfett eller dylikt ligger på tygytan, och sensorn får mer stryk och blir svårare att rengöra.
Smuts.damm är inte farligt men fett, fingeravtryck etc är inte kul att försöka ta bort från en sensoryta.
Mvh

Senast redigerat 2004-06-21 19:48
1
Bevaka tråden