Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

TPTEST

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2001-08-29 16:36

Idag släppte ITkommissionen ett program, TPTEST, för att testa sin bredbandsuppkoppling. Allt var väl frid och fröjd tills jag tänkte ladda ner och testa programmet, ingen macversion. Kanske inte så ovanligt problem men, men. Det kanske kommer en macversion senare vad vet jag. Är det någon som blir upprörd?

Självklart!
Varför inte bara göra en version som fungerar för svenskar (vita, födda i Sverige av svenska föräldrar).
Det borde inte få förekomma någon datorrasism, inte från myndigheterna i alla fall.
Det finns fler Macanvändare än Samer och Tornedalsfinnar...

• Oregistrerad
  • 2001-08-29 16:59

Jag har nu skrivit ett brev till ITkommisionen och frågat hur det ligger till. Inget svar än, har dock bara väntat i 30min än, man kan ju vänta en stund till innan jag skriver nästa.

• Oregistrerad
  • 2001-08-29 17:30

Har nu fått svar. Svaret lyder som följer:

Citat:

"Hej,
varför att vi bara har utvecklat TPtest för Windows och Unix beror på att vi har mycket begränsade resurser
ekonomiska och personella resurser. Alternativet skulle då vara att vi inte gjort något alls.Vad vi dock har gjort  är att också frisläppa källkoden om det är någon annan som vill göra en vidareutveckling. Någon vidareutveckling kommer vi inte att göra.

MVH
Jan Berner
IT-kommissionen"

Ja vad ska man säga…

• Medlem
  • 2001-08-29 17:57

detta är skandal jag har ochså mailat och fått samma svar som per jag tysker att alla ska maila och fråga varför !

detta är en Princip sak

någon kanske kan kompilera en osx version lite snabbt ?

adressen är [email protected]

• Medlem
  • Stockholm
  • 2001-08-29 18:48

Så, nu har jag oxå skickat ett vänligt och upplysande mail till dem. Berättade om MacOS X och dess UNIX botten.
Och hur det antagligen med ganska lite bekymmer går att kompilera den till MacOS X.
Tror att det är den här vägen man måste gå. Inte gnäll och otrevligheter.

Tänkte bara säga att åtminstone på min dator fungerade det bra att kompilera och köra unix-versionen av TPTest.

Har testat och sitter på en lina uppmätt till 11 MBit (hittade ingen testserver som klarar att mäta mer än så).

Ni kan ladda ner en färdigkompilerad version från min fina iDisk på adressen http://homepage.mac.com/gabrielf/

Man startar programmet genom att i navigera till programmet i terminalen och sedan starta det genom att skriva:

./MacTPTest -b [b] tptest.Port80.se

ersätt [b] med först din linas kapasitet tex. 256000 för en 256k lina och öka sedan till lite mindre än det dubbla om det gick bra dvs. inga tappade paket. Det finns fler inställningar men de nämnda är de enda man behöver skriva.

tptest.Port80.se är bara en av många testservrar men itkommissionen tyckte tydligen inte det var kul att skriva servrarna någonstans på hemsidan.

Jag satt och försökte slänga på ett gränssnitt på programmet igår men stötte på vissa skumma problem. Ska fortsätta kolla på det idag.

• Medlem
  • International user
  • 2001-09-04 09:54

Om du stöter på problem med gränssnittet så går det ju alltid ställa frågor under Utvecklingsdelen av forumet..

Macpressen idag.

Ibland är de dock snabba. Men vem var först, "vår" Gabriel eller Totte?

• Medlem
  • International user
  • 2001-09-04 12:58

Det som är intressant är inte att kompilera upp servern och klienten, det är ganska enkelt. Det som är intressant är att komma med ett fungerande GUI till MacOS X och 9.

Citat:

Skapades ursprungligen av: kent:
Det som är intressant är inte att kompilera upp servern och klienten, det är ganska enkelt. Det som är intressant är att komma med ett fungerande GUI till MacOS X och 9.

Jag håller inte med. Att kunna kompilera unixprogram rakt av utan modifikationer är hur intressant som helst. Men det är klart, ur en användarsynpunkt spelar det ingen roll hur lätt det är att kompilera programmet

Är det någon som laddat ner och testat programmet? Skulle vara intressant att veta om/hur det fungerade. Det är möjligt att jag gjort något kardinalfel så att programmet bara går att köra på min dator eller något. Skulle vilja veta...

1
Bevaka tråden