Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur varm är din processor?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-06-22 13:01

Inspererad av denna tråd http://99mac.se/forum/showthread.php?t=46638 undrar jag hur varm din dator (processor) är?

Har en 1,25 Ghz PowerMac. 1,25 Gb Ram = 34,5 Grader vid normal användning.

Mellan 20 och 45-50 grader kan den bli.

J.

• Medlem
  • 2004-06-22 15:25
Ursprungligen av Jonathan:

Mellan 20 och 45-50 grader kan den bli.

J.

Hur varm den vid normal användning då?

Ursprungligen av odin:

Hur varm den vid normal användning då?

Kring 40°, ungefär. Har satt en gammal G3a i en ATX-låda och temperaturen är blir aldrig högre än 25°. (Inte hittils iaf - Har inte hårdtestat)

J.

Ursprungligen av Jonathan:

Kring 40°, ungefär. Har satt en gammal G3a i en ATX-låda och temperaturen är blir aldrig högre än 25°. (Inte hittils iaf - Har inte hårdtestat)

J.

Hur mäter du processortemperaturen på en G3:a? Typ Temperature monitor fungerar väl inte på den.

Ursprungligen av Alf Nilsson:

Hur mäter du processortemperaturen på en G3:a? Typ Temperature monitor fungerar väl inte på den.

Man kan (kunde?) använda "Metronome" från Sonnett till G3-korten de säljer. Har dock bara testat det i OS 9. I en gammal PM6100 så fick min G3'a 80 graders temp. Då satte jag in en fläkt till därbak som sök ut luft. Det sög ut bra och tempen sjönk till 40.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-06-22 22:58

Min dator ligger normalt omkring 45 grader och vid hög belastning går upp till max 62 grader när den stora fläkten går igång. Temperaturen sjunker vid efterföljande låg belastning väldigt fort till 45-50 grader - det tar bara några minuter.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-22 23:12

max 44 grader C (46 grader C för något år sedan; inte bra alls).

Just nu är den: 28 grader C

Min Dual G4 ligger vid normalt användande på ca 56-57°C
altså bra mycket varmare... Är det nåt som är fel?

Ursprungligen av EricBradley:

Min Dual G4 ligger vid normalt användande på ca 56-57°C
altså bra mycket varmare... Är det nåt som är fel?

Det är ganska normalt för en dual. Om du kör NAP och kopplar bort en processor kommer den ner till 30-35°C (NAP fungerar tyvärr inte med båda processorerna igång).

Ursprungligen av Alf Nilsson:

Det är ganska normalt för en dual. Om du kör NAP och kopplar bort en processor kommer den ner till 30-35°C (NAP fungerar tyvärr inte med båda processorerna igång).

Jodå, det funkar. Åtminstone med min MDD 1,42 G4. Fast jag undviker helst NAP. Det blir tystare men kraschen kommer snabbt om man glömmer bort det och börjar med något processorintensivt, alt. låter den gå i vila.

Normaltemperatur är 56-58 grader. Någon enstaka gång upp till 60 grader. Då blir burken konstigt nog tystare tack vare att fläktarna jobbar i bättre varvtal.
(Inget Veraxkit eller Papst-fläktar än...)

• Medlem
  • Härnösand
  • 2004-06-23 00:46

32°-40° C. G4 (AGP) 450 MHz, Radeon 8500

59° är min lövblåsare...

1
Bevaka tråden