Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tips på schysst IRC-klient?

Tråden skapades och har fått 45 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hej!!!

nån som har en shysst enkel IRC-klient att tipsa om, enkel inte en massa lull-lull

MVH

  • Medlem
  • Svedala
  • 2004-06-22 20:39

Ska det vara peka-och-klicka-GUI eller textbaserat?
Vill du hade sistnämnda så rekomenderar jag Irssi.

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-06-22 21:03

Min favvo är helt klart Colloquy 2. Inte skarp ännu tyvärr, men väldigt trevlig om man gillar GUI-versioner. Väldigt lik iChat.

  • Oregistrerad
  • 2004-06-22 21:31

Conversation använder jag de få gångerna jag behöver. Mycket nöjd med det.

Aqua X-Chat, hands down. Näst intill standard klienten för Unix GUI IRCande. Och grattis. http://xchataqua.sourceforge.net/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-22 22:47

http://www.snak.com/

Trevlig och enkel.

(Själv använder jag http://www.ircle.com/ iof.)

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-06-22 22:50

Jag har provat:

MacIrssi - Ok klient men svårt att organisera kanaler samt omöjligt att ändra textstorlek.
IrssiX - Ok klient men totalt obegriplig då den påminner mest om en UNIX-terminal. Jag lyckades ändra på någon inställning så att allt blev helt knäppt och nu vet jag inte hur jag ändrar tillbaka. Omöjligt att ändra textstorlek.
Colloquy - Bra klient som saknar stöd för automatiska meddelanden, tex auth till nickserv. Verkar inte stödja enkla serverlistor över nätverk, utan man kopplar upp sig mot "enstaka" servrar. Går att byta utseende på så att det passar bättre, men att ändra endast textstorleken gick inte. Laggar när man scrollar i kanallistan. Eh?
Ircle - Ok klient som kostar pengar, så den fick åka ut. IRC ska vara gratis.
Snak - Bra klient som liknar mIRC, men den kostade pengar, så den fick tyvärr åka ut.
xchat - Ok klient som stödjer det mesta och gick att använda. Hade problem även här att använda olika inställningar för olika nätverk och skicka auth-meddelanden automatiskt. Krashade vid försök att ändra textstorlek.
IRCStep - Värdelös klient som är en helskum mix av GUI och terminalhackande. Man ska inte behöva högskoleutbildning med teknisk magisterexamen för att chatta.

Colloquy är den bästa gratis klienten jag provat hittils, vars största problem idag är de jag just pekade ut, avsaknaden av auto-messages samt bättre hantering av nät.

För övrigt har jag för mig att det finns en chat-klient i webläsaren Mozilla, men om den finns till Firefox har jag ännu inte lyckats ta reda på eller testat för den delen. Jag har skrivit feedback till Apple och påpekat att en IRC-klient borde byggas in i Safari som standard - med enkelhet, precision och nytänkande som bara Apple klarar av.

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-06-22 23:46
Ursprungligen av xerent:

Colloquy är den bästa gratis klienten jag provat hittils, vars största problem idag är de jag just pekade ut, avsaknaden av auto-messages samt bättre hantering av nät.

Vilken version? 1.0.2 eller 2.0-betan?

Ursprungligen av xerent:

xchat - Ok klient som stödjer det mesta och gick att använda. Hade problem även här att använda olika inställningar för olika nätverk och skicka auth-meddelanden automatiskt. Krashade vid försök att ändra textstorlek.

Tänkte bara fråga om det inte var ett bra tag sedan som du andvände X-Chat Aqua, för att dom problemen hade vi för ungefär ett år sedan. Och det var helt enkelt en fråga om att vi inte hade fått antialiasing o förrendering att fungera som det skulle.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-06-24 09:17
Ursprungligen av xerent:

xchat - Ok klient som stödjer det mesta och gick att använda. Hade problem även här att använda olika inställningar för olika nätverk och skicka auth-meddelanden automatiskt. Krashade vid försök att ändra textstorlek.

XChat har stöd för auto-auth.
Där du ställer in din nick för ett nätverk (server-inställningar?) har du lite olika fält o skriva in, bla automatiskt mess.

mvh
b0bben

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-06-22 23:46

2.0-betan använder jag.

Proteus

  • Medlem
  • Tjörn
  • 2004-06-23 13:25

X-Chat to the ppl!

Finns bara en bra klient till Mac, och den heter Irssi

  • Medlem
  • 2004-06-23 20:08
Ursprungligen av Niklas Hjelm Smith:

Finns bara en bra klient till Mac, och den heter Irssi

...och den är härligt GUI befriad. Punkt

Ursprungligen av XedoZ:

...och den är härligt GUI befriad. Punkt

Japp. Det är skönt.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2005-05-14 17:21
Ursprungligen av Niklas Hjelm Smith:

Finns bara en bra klient till Mac, och den heter Irssi

Det går att kompilera senaste nightly snapshoten/cvs o så rätt upp och ner? Eller måste man ha någon portad version? Såg irssi i fink men det var väl inte nyaste? Eller så var det det.

Ursprungligen av Jonas Lundin:

Hur ställer man om teckenkodningen så att windows snubbarna ser ÅÄÖ rätt?
Jag ser inte deras svenska tecken överhuvudtaget. De tas bort.
X-Chat Aqua ver 0.14.0

Antar att någon har varit intelligent och använder UTF-8 som teckenuppsättning i den klient du använder, medans de kanske kör mIRC som både använder ISO-8859-1 och dessutom inte klarar av UTF-8 överhuvudtaget.

Du får lista ut hur man ändrar till ISO-8859-1, eller så får väl de börja irca i UTF-8 men det är få personer som gör det.

Ursprungligen av k3vlar:

En fråga ang X-chat aqua: hur separerar man kanaler i fältet där man skriver in kanaler att autojoina när man kopplar upp sig mot en server... Har testat allat möjligt tycker jag...

Har dessutom några kanaler med lösenord (keys), hur gör jag med dessa? Blir galen, säkert jättesimpelt

Jag har ingen aning, men gissar på , eftersom det är det som används när det skickas till servern, keys kan väl eventuellt vara #channel1,#channel2 key, #channel3.

  • Medlem
  • Svedala
  • 2004-06-23 22:52

Varför ska man egentligen ha ett GUI till IRC?
Hela rasket är ju textbaserat i grunden ändå...

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-06-24 08:40
Ursprungligen av nillon:

Varför ska man egentligen ha ett GUI till IRC?
Hela rasket är ju textbaserat i grunden ändå...

Ja precis, och varför envisas Apple med att ha GUI till Mac OS X egentligen? Det är ju ändå UNIX i grunden.

:rolleyes:

Tack för alla kanonsvar....!!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-06-24 11:48

XChat Aqua kraschar likväl när jag försöker ändra font, så jag vägrar.

Jösses va komplicerat det ska vara då att chatta lite!
Fattade noll och intet av xchat.
Colloquy funkade inte.

Vill bara dra app till en mapp, starta, skriva in adress och nick, å sen chatta, men icke...

Tankade just ner snak, återkommer om huruvida det är mänskligt (hoppas).

Någon som har testat IRC-klienter nyligen?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-02-20 00:25

jag tycker fortfarande irssi är den bästa klienten (CLI-program, varför krångla till det)
Annars är Colloquy helt ok dock segare än sirap ibland

  • Medlem
  • Haninge
  • 2005-02-20 00:43

Har inte haft några som helst problem att gå över till xchat från mirc i win. Trivs inte alls med textbaserade irssi. Är man mirc-skadad, så rekommenderar jag helt klart xchat.

Kör x-chat aqua, kan rekomendera #mac.se på Efnet, har så roligt såhär på kvällskvisten..

Gnatt

  • Oregistrerad
  • 2005-02-20 02:02

irssi, mac irssi eller xchat aqua.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-02-20 12:50

X-chat aqua är det då som gäller för mig. Gillar Bitchx och Irssi ett litet tag, men när man börjar vara i över 5 kanaler så är det riktigt störande att inte ha ett GUI.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-12 20:24

ÅÄÖ i X-Chat Aqua?

Hur ställer man om teckenkodningen så att windows snubbarna ser ÅÄÖ rätt?
Jag ser inte deras svenska tecken överhuvudtaget. De tas bort.
X-Chat Aqua ver 0.14.0

  • Medlem
  • Ale
  • 2005-05-12 20:50

Opera 8 såklart

Bevaka tråden