Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Datainspektionen

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är det någon här som haft besök av datainspektionen?

Spanska inkvisitionen menar du?

Ungefär...

Det här låter intressant. Vadan denna fråga Micke W ?

Gissa!

Vi får besök...

• Oregistrerad
  • 2001-08-30 18:07

Vad inspekterar de då?

PUL & Datasäkerhet

Citat:

Skapades ursprungligen av: Micke W:
PUL & Datasäkerhet

Är du orolig?

Nej, inte det minsta. Det skulle bara ha varit trevligt att höra från någon som har haft besök.
Egentligen är jag lite förbannad. Jag har alldeles för mycket och viktigare saker att göra än att tillbringa min tid med en hop byråkrater från Sthlm.
En par jurister och någon datasnubbe. Datasnubben har säkert inte en aning om hur Macar fungerar

• Oregistrerad
  • 2001-08-30 22:18

Jag som trodde att datainspektionen kollade om man hade licenser på program man använder och dylikt. Se så fel man kan ha.

Nej, datainspektionens främsta uppgift är att värna om integriteten.
De skall se till att inte kännsliga personuppgifter förekommer i datasystem där de inte behövs eller finns tillstånd.
Om ni är intresserade så har de en webbplats: http://www.datainspektionen.se/

• Oregistrerad
  • 2001-08-30 23:19

De kommer bara till företag eller?

Citat:

Skapades ursprungligen av: Ekelund:
De kommer bara till företag eller?

Jag har hört att de främst kollar företag och BeOS-användare

Egentligen tror jag att de mer sällan besöker företag.
De kollar mer, kommunala och statliga förvaltningar hur de hanterar uppgifter om personer. Landsting och andra som kan tänkas ha kännslig information om medborgarna får också besök.
På företagssidan är det främst banker, försäkringsbolag och kreditupplysning som ligger under luppen.

Citat:

Skapades ursprungligen av: Per:
Jag som trodde att datainspektionen kollade om man hade licenser på program man använder och dylikt. Se så fel man kan ha.

BSA (Business Softwork Alliance) är de som försöker komma åt företag, myndigheter och organisationer som kör program utan licens.
De flesta stora programföretag står bakom dem.

BSA.org

• Oregistrerad
  • 2001-08-31 14:35

Gabriel: lot of skratt

[ 31-08-2001: Meddelandet ändrat av: Ekelund ]

Där ser man. Du får berätta vad de gjorde och tyckte om det var något av intresse för oss. Men det har jag faktiskt aldrig hört tidigare att de kommer på besök.

• Oregistrerad
  • 2001-09-01 00:20

Är det sån´t vi betalar skatt för?

Skattretande... ;-P

Egentligen kan det väl vara bra att de kommer ut i verkligheten.
Tyvärr är det väl så att lagarna stiftas i EU och datainspektionen kan inte göra så mycket.
Jag skall ge er en rapport då vi haft besöket.

Citat:

Skapades ursprungligen av: Micke W:
Är det någon här som haft besök av datainspektionen?

Vad vill du veta?
Skall de göra en inspektion av 99mac eller företaget där du arbetar?

Mikael

Sen är det det där med BSA. Om dom står utanför dörren så får dom en fetsmäll om dom tar ett steg innanför tröskeln. Att dom kan få husrannsakningsorder sådär är högst tveksamt..... ut med bsa!

1
Bevaka tråden