Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Optimera för fax

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-06-23 14:28

Behöver lite hjälp med att optimera bilder för fax. Eftersom en normal fax inte kan hantera varken färg eller gråskalor så bör ju bilden få sig en omgång i Photoshop för att inte komma fram som svart konstig sak när man faxar.

Någon som har något tips på lösning. Det är små produktbilder som jag vill faxa och förväntar mig inte bilden blir bra men vill ialla fall få dem så bra som möjligt. Har testat att köra filtret "Find edges" och det blir hyfsat bra när man faxar men lite för blaffigt...

Prova att gå över i bitmapp-läge och köra ett ganska grovt raster (20-30 lpi kanske) med runda punkter. Du får provfaxa lite och se vad som funkar bäst på din typ av produkter.

Själva bildformatet spelar ingen roll. Men att göra om den till punktgrafik är nog ingen dum ide. (Då är det ju svartvitt)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-23 16:42

Mnja. Att konvertera bilden till en rastrerad bild kan ge lite skumma moiré-effekter hos mottagaren.
Min erfarenhet säger mig att bilden blir lite bättre om man gör om den till gråskalor, t ex 256st. Ha ingen eller minimal rastrering på bilden i Photoshop. Din fax rastrerar nämligen en gång själv innan du sänder.

Detta gäller förstås bara om du printar ett original som sedan matas in i en vanlig fax. Vid utskriften på en laserskrivare rastreras det ytterligare en gång.

Men som tidigare talare sade: Prova dig fram. Prova också om det finns något "Super-fin"-läge på faxen. Det tar längre tid men har högre upplösning - dubbelt så hög (egentligen 4-dubbel), tror jag.

  • Medlem
  • 2004-06-23 19:38

Tack för svaren!

Jag vet inte om jag håller med om allt som sägs i tråden...

Gör så här.

Rastrera bilden till 50-60 linjers raster med Photoshop. Det gör du när du slår om från gråskala till bitmap. Skriv ut och faxa i vanligt läge dvs någon högre upplösning krävs inte.

60 linjers raster brukar vara max vad en vanlig fax klarar. Testa din fax genom att dra några lokala kopior. Den rastrerade 1-bitsbilden innehåller ju bara svarta punkter så det finns ingenting "grått" att rastrera för faxen. Den läser bara svart eller vitt och kopian på andra sidan blir precis likadan utan moiré.

1
Bevaka tråden