Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Caches

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2004-06-23 16:16

En undran.
user/bibliotek/Caches,
Kan man ta bort filerna där utan risk?
Safarimappen där har jag tagit bort ibland för att snabba upp safari och det gick, men hur är det med det andra?

bibliotek/Caches
Kan jag ta bort filerna även där?

Varför jag frågar? Vill snabba upp burken något och inbillar mig att efter ett tags användning så korkar cachen igen, stämmer det?

• Medlem
  • Kungsbacka
  • 2004-06-23 20:50

Inget tips från någon?

Ursprungligen av jobke:

En undran.
user/bibliotek/Caches,
Kan man ta bort filerna där utan risk?
Safarimappen där har jag tagit bort ibland för att snabba upp safari och det gick, men hur är det med det andra?

bibliotek/Caches
Kan jag ta bort filerna även där?

Varför jag frågar? Vill snabba upp burken något och inbillar mig att efter ett tags användning så korkar cachen igen, stämmer det?

Jo det stämmer att cache och loggfiler kan slamma igen datorn. Xupport kan rensa "artärerna" på ett relativt smidigt sätt.

http://www.computer-support.ch/Xupport/

• Medlem
  • Kungsbacka
  • 2004-06-23 22:02

Tack för tipset, skall testa.
Men kan jag helt sonika bara tömma innehållet i caches mapparna och skippa att göra det via ett program?

Ursprungligen av jobke:

Tack för tipset, skall testa.
Men kan jag helt sonika bara tömma innehållet i caches mapparna och skippa att göra det via ett program?

Ja du kan göra det i de flesta fall. Men kolla in xupport som sagt det har en del fiffiga funktioner som underlättar datorunderhållet.

• Medlem
  • Kungsbacka
  • 2004-06-23 23:19
Ursprungligen av Errol Garner:

Ja du kan göra det i de flesta fall.

eh, flesta fall?
Med andra ord, jag kan inte slänga alla filer i de omtalade mapparna.
har försökt leta efter information på nätet men jag min dömjöns hittar inte den informationen.
Jag vet ju nästan vad varje fil är till för men är grymt osäker ifall det går att slänga dem allihop.
Det blir väl att testa sig fram, efter att man tagit en ordentlig backup

• Medlem
  • International user
  • 2004-06-23 22:14

Kör även periodic (daily, weekly och monthly) . Dessa script rensar mycket skit i datorn. Dessa script går vanligtvis aldrig på många datorer, eftersom de default exekveras runt 3-5 på morgonen. Vilket dom aldrig gör om man inte är geek eller nattuggla...

• Oregistrerad
  • 2004-06-24 00:23

Det är inga problem att ta bort filerna i caches mappen. Men det kommer inte att snabba upp din dator. Kanske Safari men då kan du förmodligen tömma cache filerna direkt i Safari. För att snabba upp datorn kan du prova att köra cocktail och kör piloten som tar bort alla system cache filer. Du kan oxå prebinda alla program som kan snabba upp datorn litegrann.

//Rob

• Medlem
  • Kungsbacka
  • 2004-06-24 10:17

Tack för svaret, nu vet jag att jag kan slänga filerna

Skall testa coctail och se ifall det blir nån ändring.

1
Bevaka tråden