Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airport Express - Högtalare

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tilll hösten ska jag köpa mig Airport Express och tänkte samtidigt inhandla ett par högtalare med egenströmförsörjning för att slippa köpa en reciver. Någon bättre vetande som vet vart jag kan hitta dessa och ge mig tips. Kanske det är bättre att köpa reciver? Kanske det är dyrt med denna typen högtalare? Hoppas någon som vet.

• Medlem
  • 2004-06-23 21:13

Väljer du ett par aktiva högtalare så är det ju bra om dom har volymkontroll så att det inte är fullt ös varenda gång du lyssnar på musik... Hittar du ett par med volymkontroll så brukar dessa sitta på vardera högtalare, alltså en för vänster och en för höger... Blir jobbigt att balansera... Men du skulle ju kunna ha en Mixer som förförstärkare - då kan du dessutom koppla in fler enheter än datorn... Men då blir det ju en massa sladdar och jox i alla fall, så jag tycker du ska köpa dig en normal integrerad förstärkare ändå.

Köp ett par prisvärda Dynaudio Audience 42 samt en Vincent. SV-129 så har du en schysst start till ett nytt Hifi-liv.

Ursprungligen av moog:

Väljer du ett par aktiva högtalare så är det ju bra om dom har volymkontroll så att det inte är fullt ös varenda gång du lyssnar på musik... Hittar du ett par med volymkontroll så brukar dessa sitta på vardera högtalare, alltså en för vänster och en för höger... Blir jobbigt att balansera... Men du skulle ju kunna ha en Mixer som förförstärkare - då kan du dessutom koppla in fler enheter än datorn... Men då blir det ju en massa sladdar och jox i alla fall, så jag tycker du ska köpa dig en normal integrerad förstärkare ändå.

Köp ett par prisvärda Dynaudio Audience 42 samt en Vincent. SV-129 så har du en schysst start till ett nytt Hifi-liv.

Det blir nog detta paketet för 5200 kr.
Epos ELS 3
Cambridge Audio A500

Köpte tidningen Bild & Ljud Hemma och fick mycket bra tips.

Om man inte har dessa krav på högtalare då?
Mindre och billigare saker?

Min blivande AP Ex. ska sitta i "biblioteket" och kommer såldes inte behöva Dynaudio högtalare, de står redan nere vid stereon. Allt ett par aktiva högtalare för under 3000 kr.

...själv måste jag pinsamt nog medge att jag kör Creative i-Trigue L3500 i sovrummet (kopplas till iPod) och är mycket nöjd med dessa (det är visserligen inte hifi, men ibland räcker fi... ). Kostar 1250:- hos t.ex. komplett.

((Pinsamt inte minst som jag tycker de i-Trigue 3300, a 795:-, som jag kör som datorhögtalare på kontoret har lite _bättre_ ljud... :/ ))

• Medlem
  • Göteborg
  • 2004-07-05 13:54

Jag kör sådana här till min dator... låter rysligt bra... finns i en mindre modell oxå...

http://www.samsontech.com/products/productpage.cfm?prodID=86&brandID=2

• Medlem
  • Göteborg
  • 2004-07-05 13:56

aktiva, funkar med RCA, tele eller XLR... ställbart mellanregister...

Hoppas fler kan berätta hur dom har gjort.

• Medlem
  • Kungälv
  • 2004-07-05 14:42

Förut hade jag en PM G3 med iTunes inkopplad till stereon. Via ett Radeon 7000 PCI tog jag ut bildsignalen till min 32" TV. Men sen möblerade vi om och datorn flyttades ut från vardagsrummet. Nu har jag en DVD-spelare som kan läsa CDR och CDRW samt mp3. Vill jag lyssna på något från datorn, så bränner jag en skiva istället.

Eventuellt köper jag en AirPort Express eller en iPod Mini till hösten. iPod:en kostar ju inte så väldigt mycket mer än AirPorten. Fördelen med iPod:en är ju att man slipper gå upp en våning, där datorn är placerad, när man skall byta låt.

Hur tror ni Apple Soundsticks II skulle låta? Jag har aldrig lyssnar på dem ordentligt.
De ser ju rätt spejsade ut men skulle bli diskreta där jag ska ha dem. Det är viktigt.
Sedan en gömd sub skulle nog förvåna några...

Bra fråga - jag har lurat på att införskaffa soundsticks eller JBL Creature, någon som kan säga något om dom? Användningsområdet är att lyssna på iTunes men även då jag spelar...

/CX

• Medlem
  • Kungälv
  • 2004-07-05 16:19

Soundsticks II låter lite större och bättre än Creature, men sen kostar de ju lite mer också. Men nöjer ni er med 2.1-ljud?

För det jag ska ha dem till - Ja.
5:1 ljud har jag vid TVn. Inte i biblioteket.

Samma här, jag nöjer mig med 2.1 ljud.

/CX

1
Bevaka tråden