Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Trasig kontakt 5100 kr - bra eller anus?

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2004-06-23 22:15

Säg att du äger en PowerBook G4 Ti. Plötsligt en blöt och kall junidag är olyckan framme och kontakten som man kopplar in strömadaptern i, får sig en rejäl smäll och måste bytas. Om det är en dyr kontakt bedömmer jag prislappen till ca 100:- exkl moms.

Hur mycket vill Apple ha för att byta ut denna kontakt?
Svar: 5 100:- exkl moms.

Man byter helt enkelt inte ut komponeneter hos Apple utan man tar hela jävla moderkortet. Tänk om det inte varit en specialkontakt då hade man ju lätt köpt en och bytt ut den själv, men så tänker man inte i Cupertino tydligen. Special, ska det vara. Då kan ingen laga det själv.

5 100:- för att fixa en trasig kontakt! Är det bra eller anus?

Senast redigerat 2004-06-23 23:03
  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2004-06-23 22:22
Ursprungligen av Spooky:

Säg att du äger en PowerBook G4 Ti. Plötsligt en blöt och kall junidag är olyckan framme och kontakten som man kopplar in strömadaptern i, får sig en rejäl smäll och måste bytas. Om det är en dyr kontakt bedömmer jag prislappen till ca 100:- exkl moms.

Man byter helt enkelt inte ut komponeneter hos Apple utan man tar hela jävla moderkortet. Tänk om det inte varit en specialkontakt då hade man ju lätt köpt en och bytt ut den själv, men så tänker man inte i Cupertino tydligen. Special, ska det vara. Då kan ingen laga det själv.

Anus, helt klart!

• Oregistrerad
  • 2004-06-23 22:23
Ursprungligen av Spooky:

Jag kommer vara motvals nu. Om Apple inte byggde hela datorn (förutom rörliga delar som hårddisk och DVD-spelare) på ett kort utan hade en mängd separata kort och enheter som de hade i Wallstreeten och tidigare skulle datorn kosta minst 5100 kr mer och vara betydligt tjockare.

Det låter som om du skulle behöva en drulleförsäkring hos valfritt försäkringsbolag.

• Medlem
  • Svedala
  • 2004-06-23 22:48

Jag tror inte Apple byter hela moderkortet bara för att jävlas om man säger så.
Det är nog inte helt bara att demontera datorn, löda loss den gamla kontakten från moderkortet, löda dit den nya, se till att det funkar, skruva ihop rasket och sedan lämna någon slags garanti på det hela...

• Medlem
  • Svedala
  • 2004-06-23 22:50

Har du ingen lust att skicka den till Apple kan du ju förresten ta en titt på eBay, det är nog inte alls omöjligt att få tag på ett likadant moderkort där till ett lägre pris än vad Apple tar.

Ursprungligen av Spooky:

Har du inte kollat hos någon oberoende datorreparatör ? Är det ett mekaniskt fel så finns det nog en hel del som kan fixa det. Är däremot kortet allvarligt skadat så är det nog bara Apple som kan fixa det.

Visst kostar det pengar för apple med....men ändå anus tycker jag!

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-06-23 23:31

Du får nästan en helt "ny" tibook för det priset ju.

Hehe, jag beställde precis ett nytt tangentbord till en ibook 233 Mhz Tangerine.
Det kostade 1600 + moms. Larvigt Apple........

Ursprungligen av Martin Pettersson:

Hehe, jag beställde precis ett nytt tangentbord till en ibook 233 Mhz Tangerine.
Det kostade 1600 + moms. Larvigt Apple........

He, he, det skulle du nästan fått en hel iBook 366 med Airportkort för...
Jag har en hel hop.

När man ger sig in i mac världen måste man från första stund vara medveten om att Mac är dyrt punkt slut

• Medlem
  • 2004-06-24 00:46
Ursprungligen av MarMan Hollow:

När man ger sig in i mac världen måste man från första stund vara medveten om att Mac är dyrt punkt slut

Så man får inte bli upprörd när man ser fler och fler exempel på att Apple (Sverige) verkligen lägger ner tid på att försöka få ryktet "sämst kundservice i branschen"?

Jag tror ärligt talat inte att en HP bärbar kostar mindre att laga, tror ni?

• Oregistrerad
  • 2004-06-24 08:32
Ursprungligen av Björnström:

Jag tror ärligt talat inte att en HP bärbar kostar mindre att laga, tror ni?

Näppeligen...
Inte heller HP skulle tillåta att man mixtra med mindre än minsta utbytesmodul för att fortsättningsvis kännas vid maskinen...

Sen att felet så som det beskrevs (troligen) är ett skitfel att laga är en annan femma... Man kan ju inte - som nämnts - bygga en kompakt dator där att sitter ihop med kontakter istället för ledningsbanor...

Tough shit - men svårt att se alternativ faktiskt.

Nej, och det är svårt att hitta en portabel dator som matchar iBooken i värde om man jämför allt.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-06-24 01:19

Det är fortfarande orimligt att det ska kosta 5100 + moms att byta en kontakt i datorn. Helt klart anus tycker jag. Det är ungefär hälften av vad en iBook kostar och du kan nästan få en ny PC-laptopå för de pengarna. Det är sådant här som skrämmer bort människor från Apple. Det som gjorde att jag tvekade innan jag köpte min första mac var de hutlösa reservdelspriserna och vardelösa support. Apple är (ö)kända för sina priser och kassa support men det är knappast ett argument för dyra priser på reservdelar. Macar är hur bra som helst ända tills de går sönder. Det är det enda tillfället då man ångrar att man inte köpte en sur PC-häck hos sin lokala datorhandlare.

Ursprungligen av Anton S:

Det är fortfarande orimligt att det ska kosta 5100 + moms att byta en kontakt i datorn. Helt klart anus tycker jag. Det är ungefär hälften av vad en iBook kostar och du kan nästan få en ny PC-laptopå för de pengarna. Det är sådant här som skrämmer bort människor från Apple. Det som gjorde att jag tvekade innan jag köpte min första mac var de hutlösa reservdelspriserna och vardelösa support. Apple är (ö)kända för sina priser och kassa support men det är knappast ett argument för dyra priser på reservdelar. Macar är hur bra som helst ända tills de går sönder. Det är det enda tillfället då man ångrar att man inte köpte en sur PC-häck hos sin lokala datorhandlare.

Ja, Apples datorer är lite dyrare i inköp. Nej, deras reservdelar kostar som motsvarande på PC sidan. Finns ingen datortillverkare som lagar komponenter. Vänd dig till din lokala datorhandlare för support och inte till Apple. Om de inte är bra, välj någon annan, valet är fritt.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-06-24 02:20

Gäller väl att vara förbannat försiktig om sina saker bara, så slipper man väldigt mycket.

• Medlem
  • Mölndal
  • 2004-06-24 04:40
Ursprungligen av Spooky:

Kontakta ditt hemförsäkring omgående, du har troligen en drulle försäkring i den.
Jag råkade själv ut för en olycka med mina DV kameror i dec 03 kortslutning på firewire porten pga kass FW-kabel (rep 11.500:- och min kostnad 1000:-)

• Oregistrerad
  • 2004-06-24 07:39
Ursprungligen av Spooky:

Dyrt är det, så det räcker och blir över. Men har du en bra hemförsäkring så kostar det bara självrisk.

Mac är dyrt , det är bara att inse och Apple Store är dyrast.
Så blir det i en oligopolmarknad!
Jämför med PC-världen , där är konkurransen stenhård och priserna därefter!

• Medlem
  • Lund
  • 2004-06-25 10:40

Jag har en skrivande kollega som fick samma problem med en bärbar acer. Detta fixade återförsäljarens tekniker.
Teknikern på Datalätt Eslöv delade datorn och lödde om den kontaktyta och bytte kontakt som hade släppt och var skadad.
Arbetstid 1 timma+ material
Att byta till en standard kontakt , hona och hane, hålet finns där och strömadapterns kontakt är lätt att byta.
Finns det inte möjlighter att göra detta med din dator???
Mvh

Senast redigerat 2004-06-25 11:00
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-06-25 11:48

Det finns ett problem är att om man mixtrar Apple logikkort och ser att det inte hjälpte.
Då får du inte utbytespris 5.100 kr.
Det blir fullpris, kanske några tusen kronor extra.

"Det finns ett problem är att om man mixtrar Apple logikkort och ser att det inte hjälpte.
Det blir fullpris, kanske några tusen kronor extra."

Hur kan dom ha oförskämdheten att ta 5100 kr eller mer för ett sketet moderkort?
I PC-världen kostar ett riktigt bra moderkort kring tusenlappen!
Rena ocret anser jag!

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-06-25 16:44

Det tusen kronor du nämnde är det bara för stationära datorer.
Bärbara ligger i annat mycket högre prisklass, det gäller ärven PC bärbara.
Men om du kan visa mej om PC bärbar moderkort har bra priser ?
Vad kostar de då ?

• Medlem
  • Svedala
  • 2004-06-25 17:44
Ursprungligen av sventa46:

"Det finns ett problem är att om man mixtrar Apple logikkort och ser att det inte hjälpte.
Det blir fullpris, kanske några tusen kronor extra."

Hur kan dom ha oförskämdheten att ta 5100 kr eller mer för ett sketet moderkort?
I PC-världen kostar ett riktigt bra moderkort kring tusenlappen!
Rena ocret anser jag!

På moderkortet i en bärbar dator sitter "allt" - processorn sitter fastlödd, grafikkretsar, ljudkretsar osv.
Du hittar knappast en modern bärbar PC där moderkortet kostar en 1000-lapp heller.

Jag syftade på ett moderkort till en stationär!
MIsstolkade helt enkelt!

1
Bevaka tråden