jaha, för nåra dagar sen bad jag om råd åt min polare som hade lite problem med sin iMac. som sagt; han e konstnär (musiker) å har ingen vidare koll på datorer. idag ringde han å berättade att han hade "opererat" sin iMac för att en sprillans nyinköpt cd-skiva hade fastnat i läsaren. då skivan tydligen va rätt bra ville han inte låta iMac:en behålla den å datorn hade helt enkelt låst sig å "vägrat starta" som han uttryckte det.
då till hans lilla plan. fram med alla tillgängliga redskap hemma: kökskniv, tops, skruvmejsel å en liten bit papper. efter att ha bänt upp hela fronten lyckades han att peta in kniven så att spärren gick upp å höll sedan denna på plats med en bit papper. försiktigt använde han två tops för att peta ur skivan (givetvis med största möjliga försiktighet för att inte repa den) å vips hade han sin nya fina skiva... ... å en död å uppsprättad iMac!
kunde inte sluta garva när jag hörde honom berätta detta för mig i telefon dagen efter! underligt nog hade han inte testat att sätta på datorn efter detta. rätt förstårligt kanske, men jag bad honom ändå att trycka på strömmen. å till hans stora förvånelse så startade skiten igen (med lite mindre skönhetsfel på skalet)!
tror han passar sig för att lyssna på musik i fortsättningen... :rolleyes: