Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

hur man "dödar" sin mac på bästa sätt!

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Mölndal
  • 2004-06-24 00:16

jaha, för nåra dagar sen bad jag om råd åt min polare som hade lite problem med sin iMac. som sagt; han e konstnär (musiker) å har ingen vidare koll på datorer. idag ringde han å berättade att han hade "opererat" sin iMac för att en sprillans nyinköpt cd-skiva hade fastnat i läsaren. då skivan tydligen va rätt bra ville han inte låta iMac:en behålla den å datorn hade helt enkelt låst sig å "vägrat starta" som han uttryckte det.

då till hans lilla plan. fram med alla tillgängliga redskap hemma: kökskniv, tops, skruvmejsel å en liten bit papper. efter att ha bänt upp hela fronten lyckades han att peta in kniven så att spärren gick upp å höll sedan denna på plats med en bit papper. försiktigt använde han två tops för att peta ur skivan (givetvis med största möjliga försiktighet för att inte repa den) å vips hade han sin nya fina skiva... ... å en död å uppsprättad iMac!

kunde inte sluta garva när jag hörde honom berätta detta för mig i telefon dagen efter! underligt nog hade han inte testat att sätta på datorn efter detta. rätt förstårligt kanske, men jag bad honom ändå att trycka på strömmen. å till hans stora förvånelse så startade skiten igen (med lite mindre skönhetsfel på skalet)!

tror han passar sig för att lyssna på musik i fortsättningen... :rolleyes:

Lol

• Medlem
  • 2004-06-24 00:51

Du får hjälpa honom med iTunes! Även om CDn fastnar kan han ju lyssna...

Skulle vara kul att se ett sådant "reportage", med kofot, vass kniv och hammare - "så får du ut skivor som fastnat". Flamebait, någon?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-24 01:35

Han testade inte med ett uträtat gem först?

Eller boota om med musknappen intryckt?

J.

• Oregistrerad
  • 2004-06-24 14:06

Har du inte varit på plats ännu och fotat så vi andra får se?

Jag måste rekommendera att ni läser dessa historier, det är ju många andra som misshandlar sina datorer.

Hardware Abuse

Misshandel av CD-ROM-enheter och skivor

Misshandel av diskettenheter

• Oregistrerad
  • 2004-06-24 16:52

Kolla det runda som han tror är en CD. Jag vill minnas att jag hade ett liknande problem för några år sedan när jag köte en skiva som jag senare lämnade tillbaka. Säkert någon form av kopieringsskydd.

Numera köper jag inte skivor som inte är fria från kopieringsskydd.

Att "operera" datorn var att ta i

Hmmm... musiker som har noll koll på datorer... vilket århundrade lever han egentligen i, suck!

• Medlem
  • Mölndal
  • 2004-06-25 00:28

han e borta över midsommar, men jag ska försöka få honom att göra en "how-to" åt mig. komplett med vilka verktyg han har använt + en bild på en lycklig ägare med återfunnen cd-skiva.

sa till honom att på de flesta datorer så finns det en liten "tvångsutmatnings"-knapp som man kan använda, men då va det redan för sent...

det stämmer att han e musiker, men om jag ska va ärlig så tror jag att han skiter rätt mkt i datorer ändå. han spelar musik, inte spelar in musik. stor skillnad tydligen...

1
Bevaka tråden