Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

BBB modemet och brandvägg

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2004-06-24 19:41

Har fått BBB modem. Den innehåller ingen brandvägg. Hur kan jag använda min gamla DI-804 tillsammans med BBB modemet?

Antar att det är en NAT-router. Det denne gör är att den routar all trafik mellan internet och det privata nätverket (vilket ger effekten att man kan köra flera användare på samma internetanslutning). I fallet Bredbandsbolaget får du 5 dynamiska ipadresser som delas ut via dhcp direkt till alla datorer i nätverket.
Själv skulle jag inte koppla in en router före, då många trevliga funktioner såsom webcamchat och annat är svårt att få att fungera. Kör du mac os x så är det en baggis med brandvägg ändå. Systemet har en mycket kompetent inbyggd brandvägg som du kan konfigurera under fildelning i systeminställningar.

/K

Jag har min di804 inkopplad på andra porten från BBB-modemet. Sen ligger hela mitt lilla nätverk från d-linken.
(i port 1 på BBB-modemet sitter telefon"modemet".)

Fungerar väl. Intressant det där med NAT. Man skulle mao kunna ha en hårdvarubrandvägg/router till från BBB-modemet och ett helt separat nätverk nedanför det.?
(Då kan man ju dela med grannen utan att se varandras datorer... eller?)

• Medlem
  • Kristianstad
  • 2004-07-02 22:56

Skall testa. Intressant fråga du ställer.

• Medlem
  • 2004-07-02 23:00

Skall inte vara nåt problem. Annat än när man måste starta om kabelmodemet.

1
Bevaka tråden