- BosseBus
- Medlem ●
- Helsingborg, Sweden, Sweden
Jag har försökt att installera Panther på min PB G3 Lombard. Jag följde tipsen i en gammal MacWorld, Men, det gick inge' vidare...
I slutet av installationen låste sig allt. Skärmen blev randig (8 breda ränder, grönt och svart).
Provade en gång till - samma resultat.
Burken gick så klart inte att starta efter detta. Det fanns inget fungerande system...
Så det blev till att installera om Jaguar.
Vid installationen markerade jag "Arkivera.." så att alla mina inställningar behölls (detta val gjorde jag även vid Panther-installationen).
Installationen av Jaguar gick bra, men när jag skulle starta upp var jag tvungen att logga in - som "Annan". Några andra inloggningalternativ fanns inte.
Någon "Annan" har jag aldrig lagt upp och självfallet visste jag inte lösenordet. Jag provade alla de lösenord som tidigare funnits för användare, jag provade utan lösen. Och ren desperations provade jag en massa randoms (jag vet - idiotiskt. Men jag var ju desperat!)
På brännet igen. Jag installerade om Jaguar. Denna gången med en helt ny installation.
Nu gick det bra, men nu är ju alla gamla inställningar borta.
Mer om dessa inställningar nedan, men först till problemet uppdatering:
Eftersom min Jaguar installerar den tidiga versionen, så vill ju "Uppdateraren" att jag laddar ner och installerar "MacOSXUpdateCombo10.2.8". Det går inte! Jag laddade ner paketet och provade att installera igen. Nix pix. En bit in i installationen kommer meddelandet: "Ett fel inträffade...".
Så fråga 1 är:
Hur gör jag för att hitta vilket fel det är och hur fixar jag felet?
Fråga två är:
Det har skapats en mapp som heter "Previous System". Där finns allt från mitt tidigare - fungerande - Jaguar.
Jag testade att lägga in ex.vis "Mail" i nya systemet (Användare -> Bosse -> Bibliotek -> Mail)
Alla mailboxes visas i mail.app, men inte mina konton.
Hur gör jag för att få över all relevant och användabar data (nycklar, inställningar etc) från "Previous System" till nya systemet? Eller rättare sagt vad ska jag flytta var?
/Bosse
Tack för tipset!
Men hur kul blev det...
Det spelade ingen roll vilket program jag använde (av de jag har tillgängliga; Cocktail, TechTool och Skivverktyg). Det gick ändå inte att uppdatera till 10.2.8.
Ok, jag installerade Jaguar en gång till. Men, nu gick inte ens det. "Ett fel inträffade.." fick jag som meddelande.
Provade så mycket jag kunde. Igen. Men tog sedan det hårda beslutet att formatera om och installera igen.
Nu funkade installationen. Jag har uppdaterat allt som "uppdateraren" säger.
Men nu får jag andra problem. "Programmet xxx har oväntat avslutats". Detta gäller Safari var och varannan gång och Mail alltid. Har inte fått igång Mail överuvudtaget.
Har kört TechTool och reparerat rättigheterna. Nix pix. Mail vill inte igång och Safari avslutas så fort jag försöker fylla i något textfält (som t.ex. "Sök" här på 99mac - gäller dock inte textareas - som du märker...
Vad är det gentligen för fel på min köre PB? Och hur ska jag få Safari och Mail att fungera?
/Bosse
Du bör nog följa Star-affinitys lista i den här tråden:
http://99mac.se/forum/showthread.php?t=45526
Innan du gör något annat se till att bränna backup på din användare i Previous System.
Vad är det gentligen för fel på min köre PB? Och hur ska jag få Safari och Mail att fungera?
/Bosse
Körde du firmware uppdateringen ? Hur mycket minne har du ?
Lombards har aldrig haft en firmware update.
Hur mycket RAM har du i din Lombard? Vid installationen ska du ha bara en RAM modul installerad då ska det gå bra att installera Panther. Även efter installationen av Panther fungerar det bäst om du har max 384MB RAM minne.
//Rob
Lombards har aldrig haft en firmware update.
Hur mycket RAM har du i din Lombard? Vid installationen ska du ha bara en RAM modul installerad då ska det gå bra att installera Panther. Även efter installationen av Panther fungerar det bäst om du har max 384MB RAM minne.
//Rob
Ja du har rätt det är Pismo som behöver ny firmware.
BosseBus problem kan också ha en del med hårddisken att göra. Lombards standard HD var väl bara 6 gig vilket är lite för lite för att Panther ska fungera tillfredsställande speciellt med tanke på att tidigare system och övriga filer också ligger på den.
Många svar! Tack för ert engagemang!
Panther: Så klart provade jag först att installera den! Men det funkade inte.
Hårddisk: Jag har bytt hårddisken till en 20gig (gjort för ett par år sedan på Mac-företag i Helsingborg).
RAM: 2 x 256Mb. Båda isatta samtidigt med den nya hårddisken. Jag är medveten om att det var strul med gamla PB:s och dubbla minne, men jag vågar inte meka i burken själv. Hade dock för mig att jag läst att om man kopplar bort allt utom elförsörjningen, så skulle det funka ändå.
Mer info som kanske ger lite ledtrådar:
När jag ändå skulle formatera om, så gjorde jag två partitioner. En liten (4gig) som i stort sett bara innehåller systemet, och en större som ska vara "arbets-partitionen". Detta för att jag skulle kunna underhålla/reparera utan att använda extern källa.
Fenomenet med att Mail hela tiden avslutas per omgående sker i båda systemen. Samma med Safari. Så fort jag skriver en bokstav i ett textfält (typ 99mac:s sökfält), så avslutas programmet.
Jag har kört både "Reparera skivbehörigheter" och "Reparera skiva" från Skivverktyg. På båda partitionerna. Flera gånger.
Skivbehörigheterna behöver fixas varje gång. Varför? Jag har ju i stort sett inte rört något.
Reperationen säger alltid "Enheten verkar vara felfri.".
När jag kör TechTool (4.0.2) blir det alltid ett felmeddelande när den kör Tests -> Drives -> SMART:
S.M.A.R.T Self-Checks <Failing!>
9...Power On Hours
1...1...20...Failing!
Jag hittar ingenstans att fixa felet. Programmet konstaterar tydligen bara att så här ligger det till. Har detta fel någon större betydelse? Om ja, hur fixar jag det?
Likaså blir det alltid fel vid Tests -> Volumes -> Volume Structures:
Allocation File (Bitmap)
This test checks the Allocation file. This file indicates which blocks are allocated for use and which blocks are free.
Allocation File (Bitmap) <Failed. Bitmap Mismatch. (-90)>
Jag klickar igen, och den kör "Rebuilding Volume Structure".
Problemet ligger alltid i "Catalog B-Tree Information. "Used Nodes" och "Free Nodes" diffar alltid.
Jag svarar OK till att byta till den fixade foldern.
Testar igen och det är OK. Men om jag kör testet igen efter ha använt volymen till startskiva, så är det fel på Volume Structures igen!
Min kompis kommer hit i morgon med DiskWarrior (3.0). Är det bra? Är det nyttigt att köra flera olika reperationsverktyg?
Jag har Cocktail liggande på en extern HD (kopierade över allt från PB:n innan jag gjorde omformatering). Kan Cocktail hjälpa?
(Ang. min externa HD; 160gig FW via FWPCCard. PB G3 stödjer inte boot från FW-prylar. Därav min extra partition.)
Båda systemen är "rena", dvs att det enda jag installerat är TechTool. Inga andra program utöver de som följer med Jaguar.
Hur går jag vidare för att få min Mac att fungera?
/Bosse
Mer...
Dagarna går snabbt. Tydligen redan i morgon eftersom min kompis varit här med DiskWarrior...
Jag körde DW direkt efter att ha kört TechTool. TechTool hade - som vanligt - funnit fel i Volume Structures, och jag hade låtit åtgärda det.
När jag körde DW hittade den också fel i Volumes! Trots att det var direkt efter att TechTool fixat dem!
Ok, jag lät DW fixa och startade om. Första omstarten gick inte alls. Burken stod bara och tuggade på "slutsidan" (före avstängning när skärmen bara innehåller skrivbordsbild och det snurrande kugghjulet) för att sedan helt plötsligt bara dö. Sant! Datorn bara tvärdog!
Sedan gick det inte att starta genom att trycka på startknappen. Men när jag tryckte alt+command+startknapp, gick det bra.
Uppstarten var den snabbaste någonsin! Det gick så snabbt att jag var övertygad om att något var på tok. Men den verkade ha startat som den skulle.
Mail funkar fortfarande inte och Safari dör som vanligt om man försöker fylla i något textfält.
Jag kollade crachloggarna och det visar sig att Adressboken har något med Mail:s död att göra (testade att starta Adressboken och den dog om möjligt ännu snabbare än Mail).
I "console.log" står följande (flera gånger):
2004-06-28 13:29:32.601 SystemUIServer[407] Warning: TIFF image with unknown extra samples assumed to have unassociated alpha. RGB values have been premultiplied. Use tiffutil -cat to fix.
2004-06-28 13:30:59.770 Mail[423] ABAddressBook could not aquireLock: writeLock error No such file or directory: 'Framework/AddressBook/ABAddressBook.m'
line: 1396
Vad betyder detta? Och hur gör jag "Use tiffutil -cat to fix."?
I crashloggen för Mail, Safari och System Preferens står det (bl. m-y-c-k-e-t annat):
Exception: EXC_BAD_ACCESS (0x0001)
Codes: KERN_PROTECTION_FAILURE (0x0002) at 0x00000000
Både Mail och Safari har Adressboken med i sina crashloggar, bl.a:
Mail:
#4 0x93a5e510 in +[ABInfo _setupWithSharedAddressBook:]
#5 0x93a5c738 in +[ABAddressBook _sharedAddressBook]
#6 0x93a5c4f0 in +[ABAddressBook sharedAddressBook]
#7 0x94211648 in -[MailAddressManager loadAddressBookSynchronously]
Safari:
#4 0x93a5e510 in +[ABInfo _setupWithSharedAddressBook:]
#5 0x93a5c738 in +[ABAddressBook _sharedAddressBook]
#6 0x93a5c4f0 in +[ABAddressBook sharedAddressBook]
Vad gör jag nu?
/Bosse
Gick igenom programmen för att se vilka som inte fungerar:
Adressbok
iChat
Mail
Sherlock
Alla dessa stänger omgående själv och visar meddelandet:
Programmet xxx har oväntat avslutats.
Detta har inte påverkat systemet eller andra program
Safari avslutas om man skriver något i ett textfält.
Således har det skapats ett antal loggar:
Sherlock.crash.log
iChat.crash.log
Address Book.crash.log
Mail.crash.log
Safari.crash.log
Alla säger:
Exception: EXC_BAD_ACCESS (0x0001)
Codes: KERN_PROTECTION_FAILURE (0x0002) at 0x00000000
Alla har tydligen probs med Adressboken, och visar:
0x93a5e510 in +[ABInfo _setupWithSharedAddressBook:]
0x93a5c738 in +[ABAddressBook _sharedAddressBook]
0x93a5c4f0 in +[ABAddressBook sharedAddressBook]
Varför har Safari med Adressboken att göra? Är det så att Safari kollar om det finns något i Adressboken som börjar på den första bokstaven man fyller i ett textfält?
Alltnog, problemet - eller del av problemet - är Adressboken. Hur gör jag nu?
Finns det något annat program än DiskWarrior och TechTool jag ska köra? Utan att vara särskilt insatt i ämnet, så känns det som om problemen inte hör till deras bag att fixa.
Cocktail, OnyX, MacJanitor, Macaroni?
/Bosse
Ojoj, har inte orkat läsa allt, men har uppfattat att du har 4 GB på din startpartition. Det tror jag är för lite och dina problem påminner starkt om problem som man kan ha om Mac OS X inte får lägga tillräckligt med minne på hårddisken. Dvs att program avslutas.
Så testa att partitioner om - helst till en enda partition, för om du bara har 20 GB så tar det upp för mycket plats att ha fler partitioner. Men du kan också bara göra systempartitionen större - typ 6 GB, det borde funka lika bra.
Det där med att safari kollar i adressboken tror jag kan stämma. för i adressboken skriver man ju in url-adresser i kontakterna om man vill och adressboken är ju integrerat med de flesta Apple-.program, så det innefattar säkert Safari. Hur du ska lösa problemet kan jag tyvärr inte svara på...
Har fått saker å ting att funka!
Först; Rajje -> Jag ska bara använda den lille partitionen när jag ska utföra underhåll på den stora. Det finns 1.65 Gb ledigt.
Hur jag fick allt att funka? Jag skapade ett nytt konto! Det var ju ett av tipsen i Star-affinitys lista...
Så nu har jag inga problem. Ska bara återuppbygga allt från back-upen... Huga...
/Bosse
Hahah! Var det så lätt! Ja se Mac OS X...
Jepp!
Och jag kan tillägga att aldrig har min burk varit så snabb och känts så stabil som just nu!
Inte en badboll i sikte..
Kanske idé att göra en ren nyinstallation ett par gånger om året.
/Bosse