Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Producera talböcker

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2004-06-27 15:52

Är en nybörjare på ljud.
Vill ha lite tips på vad som behövs för att kunna göra talböcker. Program, hårdvara och mikrofoner.
Hur viktigt är det att göra inspelningarna i en riktig ljudstudio eller går det att göra i en annan tyst miljö?

I dagsläget ligger det på idé-stadiet men skulle vilja kunna testa att spela in själv till att börja med.

Vilket ljudformat är det som används på talböckerna? Har sett vissa som använder mp3

Tacksam för tips!

• Medlem
  • Linköping
  • 2004-06-27 17:09

Se till att du har en bra mikrofon till att börja med. Polaren köpte en skön kondensatormic från Røde, vi använder den för att sätta sång på våra låtar men de fungerar säkert helbra för talinspelningar också. Ett par tusenlappar går en dylik lös på. In med den i ett OK mixerbord eller i en separat mikrofonförförstärkare och linea ut det till ditt inspelningsmedium (datorn förmodar jag).

olov

• Oregistrerad
  • 2004-06-27 18:19

Att göra bra talböcker är inte helt lätt. Ljudtrycket från rösten är relativt lågt och i stort sätt allt kommer med vid inpelningen vilket innebär rummet skall vara bra dämpat. Se till att du har en bra stormembransmick. Neuman U87 / 89 (eller en billigare Røde tex. NTK) ger ett bra mellanregister (vilket är viktigt vid inspelning av en naken röst) tillsammans med ett bra försteg och bra D/A konverterare. Inspelningen görs helst på 24 bitar 96 kHz men du kan även köra 44.1/16. Konvertera sedan till det format som du behöver.

Tänk på rättigheterna till de böcker du tänker ge ut och kontakta förlagen.

Börja med en enkel utrustning och hitta din form för att senare inhandla en proffessionell utrustning eftersom signal /brus förhållandet är mycket viktigt här.

• Medlem
  • Trollhättan
  • 2004-06-27 21:52

Hade jag varit nybörjare så hade ju inte jag tjackat en U87á för 50 000 pix och snöat in på att spela in 96/24. Utan snarare oroat mej över det senare du skriver om rättigheter etc. En bra mik är A och O eftersom det är första länken i kjedjan, ett bra dämpat rum är också viktigt, men med lite fantasi kan man göra det mycket bra för väldigt lite pengar. Ett mindre rum med mycket tyger, och inga hårda väggar. En klädgarderob fungerar ypperligt, men är kanske inte det bekvämaste.
När det gäller mikrofoner så gör Röde jättebra mikrofoner, NTK låter attans bra, har man inte råd med rörmodellen så låter NT1000 helt ok också. Har man bara cirkus 1000 spänn att lägga på mik så hade jag valt ADK A51 som låter ruskigt bra på det mesta för dom pengarna.
Mikförstärkaren e ju nästa steg och där tycker jag att du skall satsa på just bara mikpreampen, inte någon mixer för då får du massa krafs som du bara inte behöver men betalar för eftersom du bara behöver en kanal. Formatet beror väl på hur du vill ha det. Har du tänkt lägga talboken på cd så spela in okomprimerat (wav eller aiff) i 44.1/16 Stereo. Skall du göra dom till mp3 för att lagra lätt på datorn så spelar du in i samma kvalite fast mono (meningslöst att lägga i stereo om du inte spelar in i stereo) sedan konverterar du till mp3. Tal räcker oftast att ha i 128kbit/s.
Men som sagt, akta dig för att göra egna talböcker och dela med dig av hur som helst, det är nog ganska olagligt....

• Medlem
  • Göteborg
  • 2004-06-27 22:23

en Mbox från digidesign med micförstärkare från focusrite & Protools LE för ca 3500:-
& en schysst kondensator mic (tex. från Røde ) för ca 1000:-
& Valfri mac så är du hemma

• Medlem
  • International user
  • 2004-06-27 23:16

Tack för era snabba och utförliga svar!

En hel del fackuttryck som jag inte begrep, men jag förstod såpass att jag skall satsa på en bra mikrofon.

Angående rättigheterna för talböckerna, som är egen produkt, är det nog inga frågetecken då det är ett förlag som skall ge ut dem när vi kommer så långt.

Vad jag däremot inte har fått svar på är vilkn filtyp som är vanligast för talböcker.

Skall se om jag kan hitta ett lämpligt rum att hänga upp lite tyger i…

Mickar mm

Jag har använt all ovanstående utrustnning till talinspelningar och tyvärr måste jag berätta att inget av det höll måttet. T o m min gamla köra U87 är ute ur bilden. Den är korrekt och ren men så "grå" och platt liksom. Efter att ha provat en Brauner så var det bara att plocka ner U87´an. ADK är kul och rockig på sång men helt värdelös på tal. Den distar något lite men på sång blir det häftigt och den lilla disten förvinner i musiken. men på talinspelning så ...ja det finns ju inget som döljer.

En talbok är mycket svårare att spela in än man tror. Tänk själva...en hel bok som någon läser upp, förhoppningsvis då en bra uppläsare som kan få berättelsen att komma fram och ge liv i den.
Om det sen är halvdant ljud med brusig bakgrund (jo det blir brusigt vid talinspelning pga av se nedan.) så somnar lyssnaren om han inte redan har stängt av.

Precis som nån tidigare skrev så är det väldigt låg amplitud, alltså låg ljudnivå, på en röst som bara läser. Så mikpreampen brukar ofta ligga på mellan 42-60db förstärkning. Det gör att man behöver processa inspelningen en del. Kanske brusreducera t o m. Därför behöver man spela in med redudans. Dvs man behöver hög upplösning för att kunna processa ljudet utan att tappa i ljudkvalité. 24/96 är inte helt fel men har man bra övrig utrustning så räcker det med 24/44,1.

Hoppas du inte blir avskräckt men man ska inte underskatta problemen när man spelar in så svaga signaler som vid en uppläsning. En bra uppläsare ligger ofta en bit under samtalston för att ha dynamik att spela med i sin uppläsning.

• Medlem
  • International user
  • 2004-06-27 23:59

Ville bara säga att de flesta kondensatormickar låter lika bra på talad röst. Det är framförallt brus, och hur mycket den tar in av omgivningen som är viktigt. Lirar man in instrument, typ piano, märks betydligt större skillnad mellan olika modeller och märken. Det finns billiga U87-kopior som låter lika bra som orginalet när det gäller talad röst.

/Jens

• Medlem
  • International user
  • 2004-06-28 00:09

Kan man få ett hyfsat bra ljud med "hemma-anläggning" i runt 5-8000:- klassen som man kan använda med gott samvete?

När lönar det sig att hyra in sig i en ljudstudio då?

Ursprungligen av Chilleboy:

Kan man få ett hyfsat bra ljud med "hemma-anläggning" i runt 5-8000:- klassen som man kan använda med gott samvete?

När lönar det sig att hyra in sig i en ljudstudio då?

Om du hyr in dig i en proffsstudio så är det ju inte bara utrustningen utan kompetensen du hyr.

Ett gott råd om du ska göra talinspelningar är att köpa en mikprocessor från t.ex. DBX eller Focusrite så kan du få till och ratta in ett mycket bra ljud på enklast möjliga sätt. En mikprocessor har oftast inbyggd anti-ssss funktion lågbrusig mikförstärkare kompressor noisegate eq och speciella röstframhävningsfunktioner. En dylik processor behöver inte bli speciellt dyr ca: 2 till 5000 men gör en jäkla skillnad. Om du använder en sådan processor så kan det vara bra att spela in både det processade och oprocessade ljudet samtidigt på olika kanaler så kan du kombinera det bästa av det processade och oprocessade ljudet.

• Oregistrerad
  • 2004-06-27 23:35

Jag har spelat in ett antal talböcker och satt upp produktionsflöden och jag kanske, eventuellt, möjligen har någon form av erfarenhet. Mono är bra men det skulle vara kul att testa MS (vilket jag inte gjort). Tal är mycket känsligt för placering av mic, avstånd till uppläsaren, uppläsarens kvalitet, mixning, mastring, stomljud. När man sedan börjar komprimera det och klämma det med en L1:a eller en L2:a så hörs det att det är en amatörinspelning.

Tyvärr det ni anger ovan vad sådant som man använde i branchen för 5-6 år sedan.

Ett tips - valet av prgramvara är kritiskt och du måste tänka igenom produktionsfödena för att få ekonomi på det. Testa och testa igen och skaffa dig erfarenhet. Vi pratar i runda slängar 6-10 timmar prat som skall vara engagerande. BBC har många talboksutgåvor som är mycket bra inspelade.

• Oregistrerad
  • 2004-06-28 00:19

Brauner - kom inte de för några år sedan och är poppis på SVT? Finns i två prislägen under 50' (har inte kört den och kan därför inte säga något men jag skulle ta och lyssna på den). U87an är min favorit för lång lyssning i lurar. Håller med att den kan te sig lite tråkig i korta sammanhang men den irriterar inte när man långlyssnar.

Chrippa är inne på mixning här och får jag rekommendera Waves bunlar till det som jag personligen gillar eftersom de är lättarbetade. Finns för de flesta program och TDM förstås.

Kan PT (LE) mixa (bounce) till disk i snabbare fart än realtid med effekter numera? Mixa 10 timmar i realtid kan driva en upp för väggen.

Håller med om 24 bitar och 44.1 eftersom det är dynamiken man behöver.

Filformatet är "post" produktion och det bestämmer kunden. 44.1/16 säljs på CD säljs men det är inte bra eftersom det upptar mer än en CD för en bok. Kolla biblioteken.

Om du inte har en utpräglad affärsidé avseende talböcker kan jag bara säga att det inte lönar sig speciellt bra om du väljer att vara underleverantör.

(Edit: 5-8000 räcker inte om du skall sälja kommersiellt. Det här är inte snobberi utan verklighet i ljudbranchen. Sedan skall man inte glömma hur viktigt det är med en duktig ljudtekniker.)

• Medlem
  • International user
  • 2004-06-28 10:06

Många goda råd…Kul!

Antar att det är som i alla andra branscher att lekmän inte ser, i detta fallet hör, skillnad på ljudet medans det är ganska uppenbart för proffs.

Är det någon som testat ryska mikrofoner? Tex. Oktava...

• Medlem
  • International user
  • 2004-06-28 22:42

Japp, jag har testat Okvata MC012. Eller var det MK012. Hm...

Låter schysst på talad röst med rak och fin frekvens. Snarlik Sennheiser MKH50. Den har dock mycket lägre utnivå än MKH50 och behöver gainas mycket mer vilket såklart resulterar i en brusigare inspelning. Den tar även in mer bakgrund än MKH50'an.
Kan starkt rekomendera denna mik för enklare röst-inspelningar. Eller varför inte som overhead-mik till
ett trumset? Priser är ju också svårslaget. Under 5000:- för ett matchat (?) stereopar.

Kan även tipsa om Line Audio Design CM2 som säljs på www.jam.se för 1235:- eller 1795:- för två.
Helt OK mik det också. Lite vassare än Oktava men ändå mycket prisvärd. Liten som en XLR-kontakt. Svensktillverkad dessutom.
http://www.lineaudio.se/

/Jens

• Medlem
  • Trollhättan
  • 2004-06-29 22:18

Kan inte en Shure SM7´a vara attans bra på tal också. Jag har själv inte använt den men hört inspelningar där den använts som låter ruskigt bra. Sedan har det väl varit en klassiker på radio om jag inte minns fel. Att det är en dynamisk mik kan ju diskuteras om det är bra eller dåligt sedan, men har men en bra mikförstärkare så tror jag inte det gör något.

När det gäller filformat så spelar det ingen större roll vad jag vet, så länge det är okomprimerat. Och det verkar ju som om du har lite mer budget än vad jag fattade från början, eftersom det är förlag å sånt redan inblandat. Så satsa högt. Och lägg hellre pengar på en bra mik och mikförstärkare än en värstingdator att spela in på.

MS inspelning av bara tal - låter ju maffigare men tror att det blir tröttnande i längden faktiskt om man så att säga bara kör tal och inte någon sorts "radioteater" med effekter eller andra ljud.

Ursprungligen av souljens:

Japp, jag har testat Okvata MC012. Eller var det MK012. Hm...

Låter schysst på talad röst med rak och fin frekvens. Snarlik Sennheiser MKH50. Den har dock mycket lägre utnivå än MKH50 och behöver gainas mycket mer vilket såklart resulterar i en brusigare inspelning. Den tar även in mer bakgrund än MKH50'an.
Kan starkt rekomendera denna mik för enklare röst-inspelningar. Eller varför inte som overhead-mik till
ett trumset? Priser är ju också svårslaget. Under 5000:- för ett matchat (?) stereopar.

Kan även tipsa om Line Audio Design CM2 som säljs på www.jam.se för 1235:- eller 1795:- för två.
Helt OK mik det också. Lite vassare än Oktava men ändå mycket prisvärd. Liten som en XLR-kontakt. Svensktillverkad dessutom.
http://www.lineaudio.se/

/Jens

Lägre utnivå medför högre brus bara om man har en riktigt dålig micpre. MC012's känslighet är ca 12mV/Pa, ungefär som NMeumann KM184. Om man har en bra micpre, typ LineAudio DMP eller OMP är det inget problem. Har man en Alto eller annan Kinesrörgrej, bör man tänka på att uppgradera.

• Oregistrerad
  • 2004-06-29 23:54

MS stereo (med variable stereobild) skulle kunna tänkas vara bra om skådespelaren kan utnyttja vänster och höger vid inläsning (panorering i mono fungerar inte). Maffigheten (stereobredden) går att justera i mixen med MS. Med rak uppläsning är nog MS inte att föredra.

En av de roligaste radioteatrar jag har hört var för ca 15 år sedan inspelad av SR med att artificiellt huvud. Jag satt som klistrad.

Nu får det räcka med bra råd. Lycka till och testa först med billig utrustning och jämför med bra instpelningar. Glöm inte att effektivisera produktionen och minimera tidsåtgången.

• Medlem
  • International user
  • 2004-06-30 12:54

Tack skall ni ha alla ni som har engagerat er i min vånda!

• Medlem
  • 2004-08-11 18:00

Har arbetat som ljudtekniker i ca 15 år, och just främst med tal. Det är inte det lättaste att spela in. Just inläsningar kan vara väldigt dynamiska. Den som läser tycker mikrofonen är i vägen för texten och förstår inte alls varför den måste vara så nära munnen etc...

Jag rekomenderar ProTools Digi 001, som innehåller en bra Focusrite mikförstärkare, samt en Neumann TLM 103 med stocking screen. Men viktigast är ändå akustiken. Du kan ha utrustning för hundratusentals kronor, men det låter ändå skit eftersom mikrofonen inte bara tar upp direktljudet utan även alla reflexer i rummet.
Tänk på att det ska vara en bra klang i det rum du ska spela in i. Försök eliminera stående vågor. Försök att dämpa reflexer. Prova olika platser i rummet och försök hitta det ställe där det låter bäst. Prova med olika mikrofonavstånd. Testa akustikdämpande skärmar.

Spela in en röst och jämför sedan ljudet med P1 eller en redan inspelad talbok som låter bra i din stereo.

Senast redigerat 2004-08-11 18:14
  • Medlem
  • International user
  • 2004-08-11 19:03

Hur är det med äggkartonger? Är det en fattigmans akustikdämpare eller kan det funka i detta fall? Hade tänkt att gör a några skärmar med det som beklädnad.

Ursprungligen av Chilleboy:

Hur är det med äggkartonger? Är det en fattigmans akustikdämpare eller kan det funka i detta fall? Hade tänkt att gör a några skärmar med det som beklädnad.

Lättflyttade skärmar med dämpande material av olika typer är alltid bra att ha vid inspelningar. JAM:se med flera säljer akustikmaterial som fungerar bättre än äggkartonger men äggkartonger är inte helt fel.

1
Bevaka tråden