Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sökes: Program som byter namn på filer

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag behöver ett program som kan byta namn på filer i serier (typ fil01.fil, fil02.fil osv.), samt ta bort "fultecken" ur filnamn. Några tips?
Har testat FileBuddy, men det verkar inte ha någon sådan funktion.

Ursprungligen av IngeNaning:

Jag behöver ett program som kan byta namn på filer i serier (typ fil01.fil, fil02.fil osv.), samt ta bort "fultecken" ur filnamn. Några tips?
Har testat FileBuddy, men det verkar inte ha någon sådan funktion.

Detta är det som jag hört mest om. Har aldrig provat själv men det ska vara väldigt bra!

A better finder rename

http://www.publicspace.net/ABetterFinderRename/

FileBuddy har en Rename Sequentially som jag tror kan funka. Ta fram ett nytt listfönster och klicka i 4:e ikonen från vänster.

För enklare sök å ersätt på filer och mappar så finns ju även scriptmenyn i Finder. Ingen numreringsfunktion men ett snabbt sätt att få bort underscore på filer i en mapp med nedladdningar t ex.

http://www.apple.com/applescript/scriptmenu

Ja, FileBuddy kan göra precis såna saker som efterfrågas.

Annars kanske någon har ett bra "Folder Action Scripts" som skulle funka ??? Finns ett Finder script som heter "Replace Text in Item Names.scpt" men har inte testat det... följer med systemet, i alla fall i Panther.

• Medlem
  • 2004-06-28 00:24

Fungerar den under 10.3?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-28 01:15
Ursprungligen av Baron:

Fungerar den under 10.3?

Ja, utmärkt. Rasande snabbt och effektivt. Radikalt mycket bättre än ett AppleScript exempelvis.

Renamer4Mac funkar kanon och är gratis!

• Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2004-06-28 11:56

Håller med, snabbt enkelt och effektivt:)

• Oregistrerad
  • 2004-06-28 12:11

GraphicConverter göt detta galant. Följer med i OSX numera.

Lennart

• Oregistrerad
  • 2004-06-28 12:38

Finns det något program som kollar resource gafflarna och som sedan lägger till en file extension?
Har en massa problem med Quark 4.11 filer som vi måste kopiera över till en ny Win server och de förlorar alla sina attribut.
Omvägen är att först kopiera ner datan till OS X och sedan upp igen men om det är ett par terrabyte så är det lite jobbigt.

Är det inte bara så enkelt att du valt bort att filextentions inte visas, dom finns där i OSX. Kolla "Finder" / "Inställningar" / "Avancerat". Annars är nog "FileBuddy" ett bra program för detta med "TYPE". Fast frågan är kanske en PC-fråga och inte en MAC-fråga och då är mitt svar till NOLL hjälp...

• Oregistrerad
  • 2004-06-28 13:16

Problemet med filer under quark 4.11 är att man inte kan lägga till file extension automatiskt och eftersom programmet är relativty gammaöt så fanns det ju ingba bekymmer med det på den tiden (tänk tillbaks till 98).
Vad jag skulle vilja ha är ett litet program som kollar av en hel folder under appletalk och som sedan beroende på vad för slag resource forks den hittar lägger till t.ex. .qxd.
Skall kolla upp om Filebuddy gör det men jag har för mig att jag titat på det innan.

1
Bevaka tråden