Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hänger sig hela tiden (den förbannade bollen)

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-29 00:34

Blir tokig på hur min mac beter sig!
Kopierade just över några program från min externa hårddisk till mappen "program".
Inga problem med kopieringen först, men nu har den där förbannade bollen stått och snurrat i en kvart.

Vad kan man göra då...tänker jag....jo jag tar Starta Om från Dock...händer de nåt? Nä just det.
Ingen dator startas om.
Sedan hänger sig Quick Time.

Tar Tvångsavsluta genom äpple, alt och esc. Programmet avslutas, men ligger kvar i DOCK som öppet. (helt sjukt)

Samidigt funkar Safari och DC alldeles utmärkt.

Vad ska jag göra? Har installerat senaste versionen Panther efter att jag formaterade hårddisken och kollat skivkontroll. När jag tar äpple, alt och esc för att starta om står det (svarar inte), men den startar ju inte om!

Tips, någon?

Ursprungligen av henric:

Blir tokig på hur min mac beter sig!

Tips, någon?

Beror antagligen på DC i kombination med mycket datoraktivitet på en gång med för lite minne.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-29 01:49

När du i Tvångsavsluta-dialogen markerar Finder och ser att det står "Starta om" på knappen, så betyder det alltså att det är Finder du startar om om du trycker där - inte datorn. Datorn startar du om genom att trycka ctrl-äpple-eject eller hålla inne startknappen på datorn tills den stängs av.

Om du tvångsavslutar program, så krävs det ofta att du försöker tvångsavsluta två eller tre gånger innan det funkar. Detta tror jag beror på att det finns olika mycket tvång i tvångsavslutning.
Man kan nog beskriva det såhär:Första gången ber den snällt att avsluta programmet. Om programmet är riktigt hängt hjälper det inte. Andra gången säger den till med bestämd ton. Hjälper inte. Tredje gången tar det fram ett baseballtyrä och slår ner programmet. Då funkar det oftast. Annars kan man via Terminalen få det att ta fram en atombomb och spränga programmet så att det VERKLIGEN dör. Jag tror att man via Terminalen kan avsluta ett program i 16 olika tvångsgrader.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-29 02:03

Oki...tack för svar.
Borde inte bollen sluta rulla och att jag då ska kunna komma åt hårddisken när man tvångsavslutar/startar om Finder?
Det gör den inte nu. Då är det startaom-knappen på datorn som gäller.
Knepigt med olika grader på avslut. PC:n på jobbet avslutar snällt allt med ctrl alt del...

Ursprungligen av Rajje:

När du i Tvångsavsluta-dialogen markerar Finder och ser att det står "Starta om" på knappen, så betyder det alltså att det är Finder du startar om om du trycker där - inte datorn. Datorn startar du om genom att trycka ctrl-äpple-eject eller hålla inne startknappen på datorn tills den stängs av.

Om du tvångsavslutar program, så krävs det ofta att du försöker tvångsavsluta två eller tre gånger innan det funkar. Detta tror jag beror på att det finns olika mycket tvång i tvångsavslutning.
Man kan nog beskriva det såhär:Första gången ber den snällt att avsluta programmet. Om programmet är riktigt hängt hjälper det inte. Andra gången säger den till med bestämd ton. Hjälper inte. Tredje gången tar det fram ett baseballtyrä och slår ner programmet. Då funkar det oftast. Annars kan man via Terminalen få det att ta fram en atombomb och spränga programmet så att det VERKLIGEN dör. Jag tror att man via Terminalen kan avsluta ett program i 16 olika tvångsgrader.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-29 02:43
Ursprungligen av henric:

Oki...tack för svar.
Borde inte bollen sluta rulla och att jag då ska kunna komma åt hårddisken när man tvångsavslutar/startar om Finder?
Det gör den inte nu. Då är det startaom-knappen på datorn som gäller.
Knepigt med olika grader på avslut. PC:n på jobbet avslutar snällt allt med ctrl alt del...

Ofta när FInder kraschat så hjälper det inte att tvångsavsluta, för då är det nåt värre fel. Så det är bara att starta om tyvärr...
Om du reparerar skivbehörigheterna (med Skivverktyg i Verktygsprogram) varje gång du har installerat några nya uppdateringar till systemet (kan vara en ny mac OS X-version eller ett program som lägger till grejer i systemet, tex QuickTime) så slipper du antagligen dessa krascher.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-29 11:20

Ok. Ska prova med det. Tack för infon!

Ursprungligen av Rajje:

Ofta när FInder kraschat så hjälper det inte att tvångsavsluta, för då är det nåt värre fel. Så det är bara att starta om tyvärr...
Om du reparerar skivbehörigheterna (med Skivverktyg i Verktygsprogram) varje gång du har installerat några nya uppdateringar till systemet (kan vara en ny mac OS X-version eller ett program som lägger till grejer i systemet, tex QuickTime) så slipper du antagligen dessa krascher.

  • Oregistrerad
  • 2004-06-29 12:14
Ursprungligen av henric:

PC:n på jobbet avslutar snällt allt med ctrl alt del...

Vi byter - min brukar inte ens reagera på det...

1
Bevaka tråden