Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpa mac via Äpplestore som student...

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-29 13:55

Hur fungerar det att beställa en Mac via Äpplestore om man är student?
När man kommer till Äpple store så kan man klicka på studen länken och så måste
man skriva in skolans namn och var skolan finns innan man får gå vidare.

Men hur fungerar det sedan? Det står något om att man måste ge Äpple en godkänd
legitimation för att ordern ska gå igenom... Hur funkar det?

Har sett en del skriverier om något Mercered(?) kort... Är det samma som CSN kort?

Du ska _inte_ välja AppleStore Education (och skriva in skolans namn), då får du nämligen inte lika mycket rabatt.

Välj istället att gå till www.mecenat.com eller www.csn-kortet.se, beroende på vilket kort du har. Logga in med ditt kortnummer och lösenord och klicka dig fram till AppleStore-länken. Nu hamnar du en en specialversion av AppleStore med 10% lägre priser på all hårdvara.

/M

Ursprungligen av Martin Belak:

Du ska _inte_ välja AppleStore Education (och skriva in skolans namn), då får du nämligen inte lika mycket rabatt.

Välj istället att gå till www.mecenat.com eller www.csn-kortet.se, beroende på vilket kort du har. Logga in med ditt kortnummer och lösenord och klicka dig fram till AppleStore-länken. Nu hamnar du en en specialversion av AppleStore med 10% lägre priser på all hårdvara.

/M

Är det bara priserna som är olika eller är det slutgiltiga priset på fakturan som blir olika?
Jag har inte sett nån skillnad faktiskt iaf på G5orna

Mvh

Martin

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-29 14:15

Förvirrande, tack!

Både de priser du ser i shoppen och de som slutligen hamnar på fakturan bör skilja.

Ta G5:an som exempel.
Mecenat/CSN-kortet
2x 1,8 GHz: SEK.18.895,00
2x 2,0 GHz: SEK.23.845,00
2x 2,5 GHz: SEK 28.795,00

Apple Store Education
2x 1,8 GHz: SEK.19.315,00
2x 2,0 GHz: SEK.24.375,00
2x 2,5 GHz: SEK 29.435,00

Apple Store (traditionell)
2x 1,8 GHz: SEK.20.995,00
2x 2,0 GHz: SEK.26.495,00
2x 2,5 GHz: SEK 31.995,00

Det finns pengar att spara med andra ord.
Mecenatpriserna finns här.

/M

Ja pengar finns det att spara minst sagt..
fast en liten prissänkning skulle spara mera pengar :rolleyes:

Mvh

Martin

Ursprungligen av Martin Belak:

Både de priser du ser i shoppen och de som slutligen hamnar på fakturan bör skilja.

Ta G5:an som exempel.
Mecenat/CSN-kortet
2x 1,8 GHz: SEK.18.895,00
2x 2,0 GHz: SEK.23.845,00
2x 2,5 GHz: SEK 28.795,00

Apple Store Education
2x 1,8 GHz: SEK.19.315,00
2x 2,0 GHz: SEK.24.375,00
2x 2,5 GHz: SEK 29.435,00

Apple Store (traditionell)
2x 1,8 GHz: SEK.20.995,00
2x 2,0 GHz: SEK.26.495,00
2x 2,5 GHz: SEK 31.995,00

Det finns pengar att spara med andra ord.

/M

Ursprungligen av djsomeone:

Ja pengar finns det att spara minst sagt..
fast en liten prissänkning skulle spara mera pengar :rolleyes:

Mvh

Martin

Studentrabatten är ju ca 10% nu till skillnad för en 15 år sedan när den var 20% (lika med momsen(=25% påslag - 20% avdrag så slipper vi att orda om det)). Så det är bara hälften så stor rabatt nu som för en 15 år sedan. Apple satsar mindre på utbildningsmarknaden idag.

• Medlem
  • Skänninge
  • 2004-06-30 10:53

Villkoren för att handla på Education Store har också ändrats på senare tid. Förut har jag för mig att man fick handla som lärare även inom grundskola och gymnasium (jag tolkade in kommunal musikskola också...), men nu står det:

Citat:

Jag studerar eller undervisar vid KomVux, folkhögskola, universitet eller högskola i Sverige och har en giltig studentlegitimation

Någon som vet mer om detta?

Ursprungligen av Clas:

Villkoren för att handla på Education Store har också ändrats på senare tid. Förut har jag för mig att man fick handla som lärare även inom grundskola och gymnasium (jag tolkade in kommunal musikskola också...), men nu står det:

jag studerar eller undervisar vid KomVux, folkhögskola, universitet eller högskola i Sverige och har en giltig studentlegitimation

Någon som vet mer om detta?

Om det är från Apples hemsida så bör de nog se över vad de skriver. Som jag finner det enligt texten ovan måste man som lärare ha giltig studentlegitiomation för att handla!?

Hade de skrivit:

jag undervisar eller studerar vid KomVux, folkhögskola, universitet eller högskola i Sverige och har en giltig studentlegitimation

hade det varit mer klart att det riktar sig till lärare ELLER studenter med studentlegitimation inom ovanstående skolformer..

• Medlem
  • Skänninge
  • 2004-06-30 21:03
Ursprungligen av Nilsanders:

Om det är från Apples hemsida så bör de nog se över vad de skriver. Som jag finner det enligt texten ovan måste man som lärare ha giltig studentlegitiomation för att handla!?

Jo, jag har också funderat på det...

"En nära bekant till mig" som också bara är musikskolelärare vet jag har handlat där ändå, t.ex. Panther och iLife -04 utan problem... :rolleyes:

1
Bevaka tråden