Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

99mac intervjuar DICE

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

99mac fick möjligheten att ställa några frågor till DICE (Digital Illusions CE), originalutvecklarna bakom bland annat Battlefield: 1942 som nu äntligen är på väg till Mac via Aspyr.

99mac: Vad heter du, och vad är din roll på Dice?

Tobias: Hej, jag heter Tobias Andersson och arbetar som affärsutvecklare på DICE.

99mac: Hur ser er bakgrund ut?

Tobias: DICE är idag dryga 200 personer fördelat på tre olika kontor, Stockholm,
Göteborg och ett i Kanada. Vi består absolut mest av jätteduktiga spelutvecklare som är programmerare, grafiker, speldesigners, ljuddesigners och projektledare. Alla typer av utbildningar förekommer. DICE som företag grundades 1992 och det har utvecklats ganska många spel sedan dess. Kolla gärna på www.dice.se för mer bakgrundsinformation.

99mac: Med erfarenhet av tidigare projekt, vad är det viktigaste för att ett spel ska bli framgångsrikt?

Tobias: Att vad vi kallar "game play" är bra, man kanske kan säga spelmekaniken på svenska. Alltså att de grundläggande reglerna och idéerna för hur spelet ska spelas är utmanande, innovatiova och roliga.

99mac: Mac-snack... Battlefield 1942 har länge varit efterlängtad speltitel. Vad är det som gjort att ni just nu väljer att släppa spelet?

Tobias: Efter att samtalat med vår partner EA som släppt flera av sina spel till Mac tyckte vi att vi också kunde prova på det. Att det tog ett tag att bestämma oss var för att vi ville hitta en utvecklare som kunde göra spelet rättvisa när de konverterade det.

99mac: Varför valdes just Aspyr till utvecklare och utgivare av Mac-versionen?

Tobias: De har sedan länge att gott sammarbete med vår partner och förläggare EA och efter att träffat Aspyr kände jag mig väldigt säker på att de var det rätta företaget att låta konvertera och förlägga Battlefield till Mac:en.

99mac: Har ni haft tankegångarna att själva utveckla för plattformen?

Tobias: Nej, tyvärr är det en så otroligt liten del av totala försäljningsvolymen och då vi saknar erfarenhet av utveckling på Mac skulle det innebära för stor kostnad för oss själva att programmera på Mac.

99mac: Frågan har ställts av många i spelforum – Vad är det som ligger bakom beslutet att porta Battlefield 1942 i stället för Vietnam som är den senaste delen i serien?

Tobias: Det tar ett tag att få både kontrakt och utveckling klart. När själva diskussionerna och arbetet började med detta hade inte Battlefield Vietnamn kommit så långt i utvecklingen så det var inte aktuellt av den anledningen. Men vem vet, säljer Battlefield 1942 bra på Mac så kanske...

99mac: Mac-marknaden är ny för er, och är en betydligt mindre spelplattform än övriga alternativ... Har ni satt någon försäljningsgräns som ni anser vara ett minimum för fortsatt utveckling?

Tobias: Vi ser det mest som en kul grej och för mig själv t.ex. som är ett gammalt Mac-freak av stora mått (jag har fortfarande en gammal Mac-klon, Power Computer 225 MHz, igång då och då känns det jätteskoj. För Aspyr är nog siffrorna viktigare än för oss, jag ser det mer som om att blir spelet uppskattat och att Mac-communitien gillar BF-conceptet vore det kul att göra fler spel konverteringar. Framtiden får utvisa helt enkelt!

99mac: Hur ser framtiden ut oss er? Vilka projekt är på gång?

Tobias: Ljus hoppas jag! Under våren kommer Rallisport Challenge 2 till Xbox, ett rallyspel vi gör tillsammans med Microsoft. Snart kommer Battlefield till Sony Playstation 2 i form av "Battlefield Modern Combat" och under 2005 kommer uppföljaren till Battlefield 1942 på PC.

99mac: Tack att ni tog er tid för intervjun, och lycka till framöver!

Tobias: Tack själv!

Jösses när jag träffade ett par DICE killer för 4 år sedan var de 12 personer... snacka om expansion...

  • Medlem
  • Linköping
  • 2004-07-01 18:08
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Jösses när jag träffade ett par DICE killer för 4 år sedan var de 12 personer... snacka om expansion...

Nejnej, för fyra år sedan var vi drygt 50 personer på UDS, hos DICE var dom lika många.

olov

Mkt trevlig intervjuv, hoppas dom säljer spelet tillräckligt för att de ska kunna fortsätta på macen...

Alltid kul när något släpps till Mac:en!

Tack DICE.

/Stefan

Jag har redan spelet för min PC, men jag ska köpa ett ex för Mac också bara för att stödja plattformen.

  • Medlem
  • 2004-07-02 12:05

Power Computing hette firman, Power Tower Pro 225. Det har hänt lite sedan någon från Digital Illusions skrev dagbok i gamla Datormagazin!
En intressant fråga är ju om inte Macen blir intressantare när M$ går över till PPC i X-Box 2? Det finns ju redan verktyg för spelutevkling från M$ till OS X (XB-spel)!

Ursprungligen av Mat:

En intressant fråga är ju om inte Macen blir intressantare när M$ går över till PPC i X-Box 2? Det finns ju redan verktyg för spelutevkling från M$ till OS X (XB-spel)!

Jag tror största problemet ligger i att porta all DirectX-kod till OpenGL. De två biblioteken skiljer sig rätt rejält, då DirectX är packat med rutiner för inte bara grafik utan även ljud och videouppspelning. OpenGL finns för alla plattformar, men DirectX endast för Windows.

undra när bf2 kommer till mac, om det gör de!

1
Bevaka tråden