- DuddeSr
- Medlem ●
- Nacka
Vilken kamera skall jag välja?
Skulle behöva ett par tips.
Senariot är följande. Min gamla Nikonkamera har efter 10 år gått sönder, kvarlämnade ett AF Micro Nikkor 60mm 1:2.8 och ett AF Nikkor 28mm 1:2.8 objektiv. Som ni förstår av åldern så var det en gammal hederlig analog kamera. (Säger man analog imotsats till digital?) Har även en gammal Canon PowerShot S20. Den funkar bra så länge motivet står stilla och man bara vill ta en bild den närmsta minuten. Detta har gjort att jag ofta har använt den gamla häcken till att fotografera motiv som inte är statyer, typ en hund som får syn på något annat mer spännande än husse.
Jag är vad man brukar kalla en glad amatör som inte håller sig up to date med händelserna på kamerafronten. Min första kamera var en Hasselblad 1000f på den tiden när de fortfarande gick att köpa i affärerna.
Så nu är det dags för en ny.
Mina frågor är följande:
Skall jag satsa på en Nikon för att kunna använda mina objektiv (går de över huvud taget att använda) eller skall jag ställa dessa i Minnenas Allé och köpa något annat? I så fall vilken?
Upplösningen i pixlar behöver inte var något extra och det räcker med att det skall gå att ta några bilder i följd. Priset i sig är viktigt på det sättet att den skall vara prisvärd.
Svara gärna om ni har egna positiva eller negativa erfarenheter av en viss modell (råd), eller har läst/hört något (tips).
Ha en trevlig dag
Richard
Kemisk kamera låter inte bra i mina öron. Hellre analog i så fall.
Det handlar väl om att en sådan kamera har kemiskt film, medans en digital kamera lagrar informationen digitalt. Menmen, jag är inte expert på detta. Finns många andra som kan det här betydligt bättre.
/K
Vi kan väl göra en ny tråd om vad man skall kalla en icke-digital kamera som använder vanlig traditionell film. Jag är mer intresserad av era råd och dåd angåede mitt kameraköp av digital kamera.
Ha en trevlig dag
Richard
Det handlar väl om att en sådan kamera har kemiskt film, medans en digital kamera lagrar informationen digitalt. Menmen, jag är inte expert på detta. Finns många andra som kan det här betydligt bättre.
/K
Tittade lite på länken jag fick av dig. Vid en snabbläsning hittar jag inte vilket langringsmedia som medföljer eller hur stort detta är. Vet du något om detta?
Hälsningar
Richard
En Nikon D70 låter ju som det självklara valet. Då kan du ju fortsätta att använda dina gamla objektiv.
http://www.europe-nikon.com/details.aspx?countryid=12&languageid=12&prodId=904&catId=91
Just nu får du mest för pengarna om du köper en D70 från Nikon. Samma fråga för sex månader sedan och svaret hade blivit Canon 300D.
Allt går rasande snabbt.
En billig bra kamera som är liten och behändig är Ixus serien från Canon. Minolta och Nikon gör ett flertal bra mindre kameror
Gå inte på några 8milj pixlar kameror, dessa är dyra, brusiga och allmänt dåliga för sin prislapp.
Gamla objektiv är ingen bra lösning att ha på de nya digitala kamerorna..
Idag styr elektroniken i kameran även funktioner som bländare, interna motorer mm i optiken.
mvh
Aldrig har väl råden varit så samstämmiga som nu. Har läst lite om D70. De antal pixlar som den levererar räcker gott och väl för mina behov. Har hittat ett ställe som säljer den för 10 295kr inkl moms. Att jag verkar kunna använda mina gamla ScanDisk CF-kort gör inte saken sämre.
Det blir att knacka sönder spargrisen.
Tack för hjälpen och tack även för tråden Nikon D70 jmf med D1x. Mycket trevlig läsning. Så skulle alla diskussioner se ut.
Ha en trevlig dag och en skön sommar alla som skriver och läser dessa inlägg.
Detta önskar
Richard
Just nu får du mest för pengarna om du köper en D70 från Nikon. Samma fråga för sex månader sedan och svaret hade blivit Canon 300D.
Allt går rasande snabbt.
En billig bra kamera som är liten och behändig är Ixus serien från Canon. Minolta och Nikon gör ett flertal bra mindre kameror
Gå inte på några 8milj pixlar kameror, dessa är dyra, brusiga och allmänt dåliga för sin prislapp.
Idag styr elektroniken i kameran även funktioner som bländare, interna motorer mm i optiken. Mekaniska övergångar finns ej längre mellan kamerahus och objektiv.
mvh
Idag styr elektroniken i kameran även funktioner som bländare, interna motorer mm i optiken. Mekaniska övergångar finns ej längre mellan kamerahus och objektiv.
mvh
Vad är det för fel på de objektiv han har? De fungerar alldeles utmärkt, det enda man inte kan utnyttja är matrix-mätningen, men det verkar som att Dudde har koll på kameror och då är det inga som helst problem att köra med centrumvägd- eller spotmätning.
Jag använder själv gamla objektiv, det äldsta är ett AF 70-210/4 från 1989 tror jag. Fungerar utmärkt.
Vad är det för fel på de objektiv han har? De fungerar alldeles utmärkt, det enda man inte kan utnyttja är matrix-mätningen, men det verkar som att Dudde har koll på kameror och då är det inga som helst problem att köra med centrumvägd- eller spotmätning.
Jag använder själv gamla objektiv, det äldsta är ett AF 70-210/4 från 1989 tror jag. Fungerar utmärkt.
För den vanlige användaren funkar äldre objektiv, om man inte är ute efter att slå några optimala rekord, och förutsatt att man förstår att vilka funktioner som faller bort med äldre objektiv. Matrix-mätning har jag provat, men inte under något tillfälle under mina 26 år som yrkesfotograf har jag haft någon användning för det.....centrumvägd fungerar i allmänhet bättre.....
På tal om gamla objektiv så kör jag ett Canon Tilt/Shift 35/2,8 ombyggt till nikonfattning på mina digitalkameror......det slutatde väl säljas redan början på 80-talet, när canon la ner vridrings-fattningen!
Köp en D70!
Jag har ett micro-nikkor AF 60/2,8 i min utrustning, och det levererar alldeles utmärkta matbilder till en av sveriges större veckotidningar varje vecka sedan över ett år. Använder D1x och D70. Den lilla D70 gör ett alldeles otroligt bra jobb i förhållande till sitt pris.
Köp ett CF-kort på 512 Mb eller 1 Gb ....SanDisk eller Lexar. Det kanske verkar dyra.....men priset motsvarar väl ungefär vad du pröjsade för 10 framkallningar 135-36 rullar med 10x15 kopior för några år sedan....
Räkna med att du behöver Photoshop CS eller Nikon Capture 4.1.2 för att få ut optimalt av din kamera.....
Good Luck!
Det blir helt klart en D70. Tittade som hastigast på Nikons sidor. Hittade inget objektiv som har ersatt Micro Nikkor AF 60/2.8. Detta är ett av mina favoritobjektiv.
Köp en D70!
Jag har ett micro-nikkor AF 60/2,8 i min utrustning, och det levererar alldeles utmärkta matbilder till en av sveriges större veckotidningar varje vecka sedan över ett år. Använder D1x och D70. Den lilla D70 gör ett alldeles otroligt bra jobb i förhållande till sitt pris.
Köp ett CF-kort på 512 Mb eller 1 Gb ....SanDisk eller Lexar. Det kanske verkar dyra.....men priset motsvarar väl ungefär vad du pröjsade för 10 framkallningar 135-36 rullar med 10x15 kopior för några år sedan....
För att inte tala om vad jag gav för mitt första 128 Mb kort. Det var det störrsta som fanns vid den tidpunkten.
Räkna med att du behöver Photoshop CS eller Nikon Capture 4.1.2 för att få ut optimalt av din kamera.....
Good Luck!
Får väl ta och uppdatera mitt PhotoShop 7. Har aldrig tittat på Nikon Capture. Kan det vara något? Tack på att jag bara är en glad amatör som tröttnat på att se motivet försvinna innan min Canon PowerShot S20 är klar för att ta min bild och när jag tagit bliden och ser att motivet är borta. Att den sedan skall ha en eon på sig att ta en ny bild, gör inte skaen bättre. "Kameran upptagen när motivet är perfekt" syndromet.
Tack för hjälpen
Richard
"På tal om gamla objektiv så kör jag ett Canon Tilt/Shift 35/2,8 ombyggt till nikonfattning på mina digitalkameror......det slutatde väl säljas redan början på 80-talet, när canon la ner vridrings-fattningen"
Vilket är ett av de bästa och roligaste objektiven överhuvudtaget att använda.Speciellt tiltfunktionen, att kunna lägga ett skärpeplan. Köpte ett Canon kamerahus + objektiv 1984 enbart för dessa funktioner.
mvh
Canon gjorde många bra och roliga objektiv. Hade själv ett 50mm/0,95 som jag använde tillsammans med min Canon 7s (tror jag den hette, Canons svar på Leica, dvs icke spegelreflex).
På 60-talet var Canon den enda objektivtillverkaren som tillvekade sitt egna glas.
Beställer min Nikon D70 på måndag.
Ha en trevlig helg.
Richard
"På tal om gamla objektiv så kör jag ett Canon Tilt/Shift 35/2,8 ombyggt till nikonfattning på mina digitalkameror......det slutatde väl säljas redan början på 80-talet, när canon la ner vridrings-fattningen"
Vilket är ett av de bästa och roligaste objektiven överhuvudtaget att använda.Speciellt tiltfunktionen, att kunna lägga ett skärpeplan. Köpte ett Canon kamerahus + objektiv 1984 enbart för dessa funktioner.
mvh
Canon gjorde många bra och roliga objektiv. Hade själv ett 50mm/0,95 som jag använde tillsammans med min Canon 7s (tror jag den hette, Canons svar på Leica, dvs icke spegelreflex).
På 60-talet var Canon den enda objektivtillverkaren som tillvekade sitt egna glas.
Beställer min Nikon D70 på måndag.
Ha en trevlig helg.
Richard
Jag vet inte om du har rätt att Canon skulle var den enda att tillverka sina egna glas på 60 talet.
Exv Fuji har alltid tillverkat sina glasbitar själv.Bla gjorde man kanske världens bästa TV kamera objektiv 1964.
Här kommer en länk om Nikkor/Nikons historia
http://www.mir.com.my/rb/photography/companies/nikon/nikkoresources/
Mvh
Det är möjligt att jag har fel. Kommer bara ihåg lite luddigt en informationsbok från Canon, där det bland annat nämdes att dom var dom eda som hade egen tillverkning av glasmassan. Kan förlite för att veta om det är skillnad på glas och glasmassa. Det blir kanske lite att bråka öm påvens skägg.
Hur som hels gjorde och gör dom bra objektiv.
Hälsningar
Richard
Jag vet inte om du har rätt att Canon skulle var den enda att tillverka sina egna glas på 60 talet.
Exv Fuji har alltid tillverkat sina glasbitar själv.Bla gjorde man kanske världens bästa TV kamera objektiv 1964.
Här kommer en länk om Nikkor/Nikons historia
http://www.mir.com.my/rb/photography/companies/nikon/nikkoresources/
Mvh
Det märkliga är att jag har faktiskt hört detsamma en gång i tiden, troligen ett Canon försäljningstrick.
Vad jag vet är att Fujinon=Fuji har tagit fram sina glas själva, dessa sitter i bla Tv optik + advanserade övervakningskameror, såsom i kärnkraftverk mm. Förutom alla kameralinser. som har gjorts genom åren från 24 x 36 till storformat och numera till Hasselblad.
Skit samma. Canon, Minolta, Pentax, Fuji. mfl gör alla bra optik.
Bästa hälsningar
Ja och vem brydde sig då och framför allt nu. Vill passa på att avsluta denna tråd för min del, innan vi kommer in på för många sidotrådar. Som jag tidigare nämnde har jag bestämt mig för en D70. Tack för allas ovärdeliga hjälp, framförallt från er som använder era kameror i ert dagliga värv.
En trevlig somma önskar jag er.
En glad amatör
Richard
Det märkliga är att jag har faktiskt hört detsamma en gång i tiden, troligen ett Canon försäljningstrick.
Vad jag vet är att Fujinon=Fuji har tagit fram sina glas själva, dessa sitter i bla Tv optik + advanserade övervakningskameror, såsom i kärnkraftverk mm. Förutom alla kameralinser. som har gjorts genom åren från 24 x 36 till storformat och numera till Hasselblad.
Skit samma. Canon, Minolta, Pentax, Fuji. mfl gör alla bra optik.
Bästa hälsningar