Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med mic

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en DV kamera (Panasonic NV GS70) som fångar upp sitt motorljud på ett störande vis. Jag beställde hem en extern mic i förra veckan, men det hjälper inte med den heller. Det är en Sony ECM-MS 908. Problemet är att det verkar som om dämpningen i hållaren till den inte är tillräckligt bra, för så fort någon del av micken eller hållaren nuddar kameran så uppstår ett tjutande ljud. Håller jag den i handen nära kameran är det inget problem. Men jag kan inte ha den i tillbehörsskon på kameran, vilket jag gärna skulle vilja. Har ni några tips på hur jag kan avskärma ljudet från kamerahuset? Jag är inte så hemma på ljudproduktion, men finns det något bra och inte för svårt program för att rensa bort tjutandet i efterhand?

• Medlem
  • Trollhättan
  • 2004-07-01 17:41

Oj, vill du kunna ha miken på kameran så kommer du nog alltid att få mer eller mindre kameraljud som stör. Även om du hittar nån supersmart upphängning som minimerar stomljuden från kameran rakt in i miken så befinner sig fortfarande miken för nära kameran för att få okej ljud skulle jag tro.

• Medlem
  • International user
  • 2004-07-01 23:29

Helt korrekt Luzer. Att micken plockar upp ljudet beror inte på nån upphängning utan att den är för nära kameran. En upphängning fungerar bara som stötdämpare om man springer/går lite skrangligt, eller gör snabba rörelser.

Skaffa en sladd mellan micken och kameran, en mikbom och en polare som vill hålla i bomen. Då får du bästa tänkbara ljudet. Annars får du nog leva med att kameran hörs på ljudspåret.

Mvh / Jens

• Medlem
  • International user
  • 2004-07-01 23:35

Visst kan du rensa lite bland kameraljudets frekvenser med en EQ-plugin i t.ex Pro Tools för OS X. Men tyvärr så brukar, enligt min erfarenhet, kameraljud ofta ligga i samma frekvens som tal. Rensar man kameraljud tappar man ofta mycket i talets ljudkvalité.

/Jens

Ursprungligen av souljens:

Visst kan du rensa lite bland kameraljudets frekvenser med en EQ-plugin i t.ex Pro Tools för OS X. Men tyvärr så brukar, enligt min erfarenhet, kameraljud ofta ligga i samma frekvens som tal. Rensar man kameraljud tappar man ofta mycket i talets ljudkvalité.

/Jens

Tack för era svar. Men när jag håller micen på samma avstånd från kameran som när den sitter på hållaren så låter det inget (ca 3 cm). Det är när micen får fysisk kontakt med kameran som ljudet uppstår. Det spelar ingen roll var micens hållare nuddar kameran, till och med när jag sätter den mot bateriet på kameran så tjuter det. Jag funderar på om jag ska limma några lager med kork mellan delarna i hållaren. Eller vilket material leder ljud sämst?

Ursprungligen av johannesglans:

Tack för era svar. Men när jag håller micen på samma avstånd från kameran som när den sitter på hållaren så låter det inget (ca 3 cm). Det är när micen får fysisk kontakt med kameran som ljudet uppstår. Det spelar ingen roll var micens hållare nuddar kameran, till och med när jag sätter den mot bateriet på kameran så tjuter det. Jag funderar på om jag ska limma några lager med kork mellan delarna i hållaren. Eller vilket material leder ljud sämst?

Så kallde stomljud, sprids via all hård delar av kameran. Kork eller Mjukt gummi gör nog en del nytta. (Omöjligt att säga eftersom jag inte vet hur din hållare ser ut. ) :rolleyes:

Det är inte säkert att det är stomljud, det kan vara ett elektriskt fel också.
Räcker det med att du nuddar kameran?
Om det är så kan det fungera om du lyckas isolera mikhållaren så att det inte blir "elektrisk kontakt" mellan mik och kamera.

Mats B

• Medlem
  • Trollhättan
  • 2004-07-03 19:38

Vad för typ av surr är det, låter det mer elektriskt typ jordbrum så är det ju enkelt att komma ifrån genom att bara isolera. Men är det stomljud är det värre. Blir det någon skillnad när "trumman" snurrar i kameran, dvs bandet går, mot när kameran står i "vila" ?

• Oregistrerad
  • 2004-07-05 08:01

Jag är i begrepp att konstruera en upphängning för en Røde NT4 till min blivande kamera. Intressant tråd.

Har någon testat att göra en Faradays bur runt mikrofonen i någon form av nät?

Ljudet uppstår bara när det blir fysisk kontakt mellan mic och kamera. När bandet inte går låter det lite lägre, och när trumman går så låter det betydligt högre. Men ljudet finns där hela tiden. Jag har provat att isolera hållaren mellan meicen och kameran på flera olika sätt. Hållaren består av tre olika delar, en gummitrissa som själva micen sitter i. I den fäster man ett plattjärn på ca 5 cm som i sin tur fästs i en liten plastbehållare som man sätter i skon på kameran. Plastbehållaren är avskärmad från plattjärnet med en ca 2 mm tjock gummiring. Svårt att förklara med ord... Hur som helst så har jag prvövat med olika material mellan plattjärnet och plastbehållaren. Jag har provat med flera lager tejp, med skumgummi och med "tassar" som man sätter under bordsben. Tassarna var det som hade bestresultat. Men fortfarande hördes tjutandet.

Vad är skilnaden på jordbrum och stormljud?

Jag funderar på att limma fast ett par centimeter gummi på en fattning som jag sen ska placera mellan micen och kameran. Eller vilket material tror ni mest på? Ska även testa med att byta ut plattjärnet mot en bit plast.

Jag tycker som du säger Luzer att det mer är ett elektriskt ljud. Kan det vara någon form av magnetfält som transporteras via michållaren? Det märkliga är ju att det i så fall kan ta sig igenom "tassar" och tejp...

• Medlem
  • Trollhättan
  • 2004-07-05 22:29

Om det är ett mer elektriskt ljud så kan det ju vara så "enkelt" att det är fel på miken. Jag fick faktiskt ett sådant problem nu i helgen, en av kontakterna måste ha glappat för det funkade fint så länge man inte var i närheten av elektriska saker, men kom man i närheten av lampor etc började det brumma. Testa att byt mik och se om problemet är kvar.

Ett stomljud är mer fysiska ljud som går i material vidare till miken. Det är sådana ljud du försöker bygga bort genom alla käcka upphängningar. Men med tanke på alla upphängningar du har provat så verkar det inte var stomljud, men den teorin spricker lite när du skriver att det inte låter något när du håller miken nära kameran. Tycker mer det låter som någon elektrisk störning.

• Oregistrerad
  • 2004-07-06 08:40

Stomljud är mekaniskt ljud som fortplantar sig från kamerans mekaniksa delar.
Groundloop eller kanske jordbrum på svenska är när jorden leds från två håll. Tex i kablen till en mic och via mic hållaren.

Om det är en "groundloop" så du bör isolera mikrofonen från kameran. Det räcker med en bit gummi eller liknande.

Blir det tyst när du håller mikrofonen i ena handen och kameran i andra och håller dem separerade kan det vara kablebrott. Dvs att du själv ersätter den trasiga jordledaren. Byt kabeln.

Mina två teorier.

1
Bevaka tråden