Ljudet uppstår bara när det blir fysisk kontakt mellan mic och kamera. När bandet inte går låter det lite lägre, och när trumman går så låter det betydligt högre. Men ljudet finns där hela tiden. Jag har provat att isolera hållaren mellan meicen och kameran på flera olika sätt. Hållaren består av tre olika delar, en gummitrissa som själva micen sitter i. I den fäster man ett plattjärn på ca 5 cm som i sin tur fästs i en liten plastbehållare som man sätter i skon på kameran. Plastbehållaren är avskärmad från plattjärnet med en ca 2 mm tjock gummiring. Svårt att förklara med ord... Hur som helst så har jag prvövat med olika material mellan plattjärnet och plastbehållaren. Jag har provat med flera lager tejp, med skumgummi och med "tassar" som man sätter under bordsben. Tassarna var det som hade bestresultat. Men fortfarande hördes tjutandet.
Vad är skilnaden på jordbrum och stormljud?
Jag funderar på att limma fast ett par centimeter gummi på en fattning som jag sen ska placera mellan micen och kameran. Eller vilket material tror ni mest på? Ska även testa med att byta ut plattjärnet mot en bit plast.
Jag tycker som du säger Luzer att det mer är ett elektriskt ljud. Kan det vara någon form av magnetfält som transporteras via michållaren? Det märkliga är ju att det i så fall kan ta sig igenom "tassar" och tejp...