Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mail i ett hemmanätverk med fler klienter...

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Linköping
  • 2004-07-03 11:39

Plockar just nu ihop att airport-nätverk med flera mac-klienter att ha hemma... Jag har mailkonto hos bostream, tankar ner mail till en av klienterna och vill kunna läsa och skicka mail från alla klienter.

Jag vill då att mailboxar, regler, etc. ska se likadant ut på alla maskiner - d.v.s. var jag än startar en dator så ser mail likadant ut.

Jag har trixat lite med att mappa upp klienter till en och samma (utdelad) mail-mapp men får då inte med underkataloger.

Nån som har ett smart tips på hur jag sätter upp detta.

En maskin kommer alltså att vara server.

Tacksam för tips!

• Medlem
  • Malmö
  • 2004-07-03 18:06

sätt upp egen mailserver med postfix och cyrus (kan även sköta regler). använd IMAP som kontotyp. alla mappar/undermappar ligger då kvar på servern och ser precis likadana ut oavsett vilken dator du använder får att kolla om det kommit nåt nytt.

sen kan du ju när du är på resande fot även öppna upp en SSH tunnel och kolla dina mailkonton var än du befinner dig, eller sätt upp en webmailläsare (Squirrel? heter väl den)

• Medlem
  • Linköping
  • 2004-09-28 21:30

Njae, jag vill inte skapa en egen mailserver. Jag vill plocka hem mina mail från bostream på en maskin (PowerMac). Sen vill jag kunna gå till vilken maskin som helst, och ändå se alla mina mail - helst i Apples mailklient.

VNC mot servern funkar, men är tråkigt. Jag kan inte kopiera, etc.

Enklast måste väl vara att använda hemkataloger på en central server, men det kräver förstås Mac OS X Server eller en del kunskaper i diverse hackande i conf-filer. (Kanske dock inte så svårt som jag tror).

Men du tänker inte vara inloggad på mer än en maskin i taget hoppas jag... För det kan bli problem.

• Medlem
  • Linköping
  • 2005-01-28 09:52

Skulle det möjligen inte funka med att använda symboliska länkar?

Det är så trist att man måste gå till en speciell burk för att läsa mail - jag vill kunna använda vilken jag vill...

• Oregistrerad
  • 2005-01-28 10:36

Det smidigaste måste ändå vara att göra som molia sa.
Fetchmail'a ner mailen till PowerMac'en, sortera med valfri app (har själv bara använt procmail men det finns ju fler alternativ) och sätt upp en IMAP server för att komma åt mailen från vilken burk som helst. Som utgående server kan du ju fortfarande använda bostreams server.

/jensa

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-28 17:38

ecscsjo,

Som tidigare nämnts, så kan en egen server vara lösningen.

Här kan du läsa mer om Postfix Enabler, vilket aktiverar den inbyggda mailservern i MacOS X 10.3 (Panther).

[CENTER]

[/CENTER]

...och här kan du hämta hem den för test...

-Torkel

1
Bevaka tråden