Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ostabil dator

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-03 13:57

Vet inte vad jag ska ta mig till snart!
Datorn är så fruktansvärt ostabil. Har ca 15 gig kvar på hd.
Ibland kan det räcka med att man i Itunes väljer Lägg till i bibliotek så kommer den rullande bollen fram och fastnar där för all evighet. Det går oftast inte att tvångsavsluta Itunes eller vilket annat program som helst. Om det går så finns pilen som visar att programmet är öppet, fortfarande i Dock och då tror datorn att programmet är öppet.
Har valt tvångsavsluta minst 30 gånger på samma program utan skillnad. När jag väljer snabbkommandot så är programmet konstigt nog aktivt.
Helt sjukt.

Installerade om Panther för inte så längesen och ioch med det så är de dessa problem som iofs också fanns innan. Kan det ha o göra med att jag raderade skivan med ett verktysprogram för Os9 istället för Panthers systemskiva?
Kör DC, Limewire, PhspCS och Dreamveawer oftast

Skulle klicka på min "MacHD" men datorn låste sig och bollen/hjulet eller vad man ska kalla det har stått så en timme nu.

Idéer någon?
Kan inte fortsätta så här.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-07-03 14:42

Det vanligaste felet som gör att OSX beter sig konstigt är trasiga minnen. Prova att ta ut en minneskapsel i taget och se om symtomen försvinner.

Jag upplevde samma sak, men sen jag bytte minne har jag inte haft några problem alls.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-03 14:53

Ok!
Tack för svar.
Ska prova det.

Ursprungligen av Kalle W:

Det vanligaste felet som gör att OSX beter sig konstigt är trasiga minnen. Prova att ta ut en minneskapsel i taget och se om symtomen försvinner.

Jag upplevde samma sak, men sen jag bytte minne har jag inte haft några problem alls.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-03 19:38

Tog ur en av 256:orna och datorn blev genast stabilare och snabbare. Konstigt.

Ursprungligen av Kalle W:

Det vanligaste felet som gör att OSX beter sig konstigt är trasiga minnen. Prova att ta ut en minneskapsel i taget och se om symtomen försvinner.

Jag upplevde samma sak, men sen jag bytte minne har jag inte haft några problem alls.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-04 00:41
Ursprungligen av henric:

Tog ur en av 256:orna och datorn blev genast stabilare och snabbare. Konstigt.

Vad har du för dator och minnen?

(Det heter inte ostabil förresten utan instabil.)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-04 03:26

Instabil. Sant. Väldigt sant. Borde jag vetat.
Quiksilver G4 800. Det minne jag tog ur är köpt från Macoteket, om det nu inte är det som sitter i.
256MB. MTI6LSD + ett gäng fler siffror heter det som jag tog ur.

Ursprungligen av Mondo:

Vad har du för dator och minnen?

(Det heter inte ostabil förresten utan instabil.)

  • Oregistrerad
  • 2004-07-03 15:09

Ja, vem tusan vill ha badbollar denna regniga sommar - då datorn är så viktig...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-03 16:02

Är inte DC / Limewire ganska ostabila program dessutom..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-03 19:37

Yepp det är dom...blir arg.

Ursprungligen av Fredric:

Är inte DC / Limewire ganska ostabila program dessutom..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-03 22:32

Om datorn krånglar - testa alltid att reparera skivbehörigheterna. Gör det helst efter varje gång du har installerat nåt nytt i systemet (tex en sysuppgradering eller ett program som lägger till systemfiler, som QuickTime). Då försvinner völdigt många problem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-04 11:04
Ursprungligen av henric:

Instabil. Sant. Väldigt sant. Borde jag vetat.
Quiksilver G4 800. Det minne jag tog ur är köpt från Macoteket, om det nu inte är det som sitter i.
256MB. MTI6LSD + ett gäng fler siffror heter det som jag tog ur.

Vanlig PC133 SDRAM alltså. Det är livstids garanti på alla minnen. Ta med kvittot och det trasiga minnet till butiken så får du ett nytt minne.

1
Bevaka tråden