Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan inte bränna mitt projekt.. Varför??

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hallå ... sitter med ett IDVD projekt som jag vill bränna men
har problem.
Projektet är färdig kodat.. KLART
Inte speciellt stort,
Tycker på bränn , matar in en tom DVD-R skiva
"IDVD börjar jobba"

får fram texten : Renderar och kodar...

sedan fastnar (hänger sig) hela arbetet med texten: Månfaldigar och bränner

Vad är det för fel jag gör ? Vad innebär mångfaldigar?
Vad göra för att kunna bränna ett enkelt DVD projekt?

Frustrerd just nu, någon som kan hjälpa?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-04 18:04
Ursprungligen av Delpjäro:

Hallå ... sitter med ett IDVD projekt som jag vill bränna men
har problem.
Projektet är färdig kodat.. KLART
Inte speciellt stort,
Tycker på bränn , matar in en tom DVD-R skiva
"IDVD börjar jobba"

får fram texten : Renderar och kodar...

sedan fastnar (hänger sig) hela arbetet med texten: Månfaldigar och bränner

Vad är det för fel jag gör ? Vad innebär mångfaldigar?
Vad göra för att kunna bränna ett enkelt DVD projekt?

Frustrerd just nu, någon som kan hjälpa?

Vänta! Det låter som om du tror att den låser sig när den egentligen renderar menyer och förbereder bränning... det tar en stund.

Hur lång tid?

Svar ovan..
Hur länge ska man vänta..
Det här är mitt första lite test projekt
med en film som är ca 10 minuter, inte
alls ett stort projekt som ska ta tid.
Texten som jag nämde har snurrat i närmare
3 timmar sedan gav jag upp.
Min maskin är en G4 dubbla 800 MHz
1 GB SDRAM så så väldans långt tid ska
det väl inte ta med den .. eller?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-04 19:25

Oj då, nej då handlar det om nåt annat. Filmen renderas så fort du drar in den, så det är bara menyerna som skrivs när du väl ska bränna. bör ta max 10 min med den burk du har (beroende lite på vad det är). Så nånting är som det inte ska vara...

• Oregistrerad
  • 2004-07-04 20:23

Har du "högsta kvalitet" inställt?

Det är ett kännt problem med G5:orna som hänger sig. Kanske är samma problem för dual G4.a!

Ursprungligen av bhagert:

Har du "högsta kvalitet" inställt?

Det är ett kännt problem med G5:orna som hänger sig. Kanske är samma problem för dual G4.a!

TACK!

Det hjälpte i alla fall mig.
Hade detta problem med min nya G5:a.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-04 21:09

Jag har aldrig haft problem...

• Oregistrerad
  • 2004-08-26 21:51

När du ändå är i farten att börja fixa DVD´s. Skaffa dig möjligheten att göra en .img (diskimage) av materialet. Du slipper sumpa skivor och kan testa med img om allt funkar som det ska med hjälp av DVD-playern. Dessutom kan du bränna fler kopior vid senare tillfälle. Har du toast öppnar sig möjligheten att bränna din DVD på en CD istället om det inte är så mycket material, plus lite andra varianter.....Bara bra m.a.o!

Kolla:
http://99mac.se/forum/showpost.php?p=384848&postcount=6

PS. Koda -alltid- med "Best quality"! Det blir betydligt bättre resultat.

mvh
Lennart

• Medlem
  • Karlstad
  • 2004-08-26 22:48
Ursprungligen av tcastudios:

När du ändå är i farten att börja fixa DVD´s. Skaffa dig möjligheten att göra en .img (diskimage) av materialet. Du slipper sumpa skivor och kan testa med img om allt funkar som det ska med hjälp av DVD-playern. Dessutom kan du bränna fler kopior vid senare tillfälle. Har du toast öppnar sig möjligheten att bränna din DVD på en CD istället om det inte är så mycket material, plus lite andra varianter.....Bara bra m.a.o!

Kolla:
http://99mac.se/forum/showpost.php?p=384848&postcount=6

PS. Koda -alltid- med "Best quality"! Det blir betydligt bättre resultat.

mvh
Lennart

Lennart,

Bra tips.

Länken du gav ger en sida med ännu en länk till ytterligare en sida som i sin tur ger en länk till EN fil som visar sig innehålla de bägge filerna man ska ha först efter uppackning. Puh....

Tyvärr fattar jag inte alls vad jag sen ska göra med dom där filerna. Skulle du inte kunna vara bussig och göra det lite begripligare, tror du? Genom att ge en kort bruksanvisning, t.ex., och hur fixa med en disk image, osv? Skulle underlätta en hel del...

Här är förresten länk direkt till de två filerna som behövs, så slipper folk här klicka sig trötta:
http://forum.rpc1.org/download.php?id=352&sid=c49b6a472efcc55ebcfa4b15ef5ed798

Tackar på förhand för hjälpen...

D

• Oregistrerad
  • 2004-08-26 23:30

OK. Men det här är sista gången.......(Det är bra att läsa länken, eftersom de flesta problemen är förklarade där.)

Ta hem filen på:
http://forum.rpc1.org/download.php?id=352&sid=c49b6a472efcc55ebcfa4b15ef5ed798

-Packa upp och du får två filer. Hurz och Pfurz.
- Placera dessa två i din hemma mapp. (Huset, Användare, User. Kärt barn har många namn.)
OBS. Dessa ska ligga -direkt- i hemma mappen. Lösa, så att säga. Inte i nån folder.

-Nu när du ska bränna en DVD så har du möjligheten att göra en DiskImage (.img) i stället för att bränna en DVD.

-När du bränner så har Brännarknappen (Den som der ut som ett radioaktivt öga) två lägen.
När du klickar en första gång så "öppnas " ögat och står och pulserar. I vanliga fall så klickar du en andra gång och DVD-bränningen startar.

Och här kommer det. När du ska trycka en andra gång så gör du det -samtidigt- som du håller nere Ctrl-tangenten.
Nu kommer en extra ruta upp. Där väljer du att göra en .img. som du där döper till nåt bra. ("Bra Saker.img" t.ex.)
Gör det.
OBS. När det är klart så kommer rutan tillbaka (för en till "bränning"). Välj att avsluta.

Klart. Montera img'en och starta DVD-player. Helst utan en annan DVD eller img fil öppen.

Funkar din img som den ska kan du nu lungt bränna en riktig DVD eller CD eller nåt.

Så. Det är fritt att länka hit om nån mer undrar.

mvh
Lennart

• Medlem
  • Mölndal
  • 2004-08-27 00:21

Gamla iDVD teman kan ställa till det

Detta problem har diskuterats tidigare här.
Jag hade samma problem.
För mig berodde det på att jag använda "gamla" teman. De är "buggiga" helt enkelt. iDVD renderade i evighet. Jag bytte tema och det funkade.

Prova att bränna den "Tutorial" som ligger med. Det är ett bra sätt att se att det funkar. Och då kan du också jämföra med andra hur snabb/långsam din maskin och på så sätt se om det tar onormalt lång tid att bränna.

1
Bevaka tråden