Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

eMac strular ordentligt

Tråden skapades och har fått 34 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag ska börja mitt första inlägg på 99Mac med en fråga. Min papperskorg har fått för sig att slänga allt som jag lägger i den omedelbart, dvs. objekten som jag lägger i papperskorgen ligger alltså inte kvar där tills jag beordrar slängning, jag kan inte få tillbaka slängda objekt om jag behöver, allt jag ser är en varningsruta som meddelar att "objektet si och så kommer att raderas omedelbart", och klickar jag på OK-knappen är allt borta för alltid. Jag kan inte hitta någon inställning för att ändra detta, och kan inte komma ihåg att jag skulle klickat i någon ruta för att papperskorgen ska uppföra sig på detta sätt. Hittar inte heller någonting om detta i Mac Hjälp om jag söker på papperskorg.
Detta problem började med att datorn plötsligt ställde om sig själv till att använda ett amerikanskt system efter uppgraderingen till 10.3.4 och senaste säkerhetsuppgraderingen, istället för ett svenskt. Detta lyckades jag lösa genom lite läsning på 99Mac. Men datorn har aldrig blivit sig riktigt lik efter detta; den är ordentligt seg på alla funktioner och alla program otroligt långsamma, badbollen snurrar för minsta lilla sak. Jag har kollat med Skivverktyg, men ingenting verkar vara fel, alla tillstånd har blivit reparerade, jag har zappar PRAM-minnet, men ingenting hjälper. Jag kan inte nollställa datorn heller och jag kan inte heller ominstallera uppgraderingen till 10.3.4 eftersom filen vägrar öppna och meddelar mig att "kunde inte öppna filen... pga. spill av kodek" Undrar vad detta beror på?
Hoppas på ett snabbt svar innan jag raderar hårddisken och ominstallerar hela systemet.

Rolf

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2004-07-05 12:49
Ursprungligen av Rolf Höjer:

Jag ska börja mitt första inlägg på 99Mac med en fråga. Min papperskorg har fått för sig att slänga allt som jag lägger i den omedelbart, dvs. objekten som jag lägger i papperskorgen ligger alltså inte kvar där tills jag beordrar slängning, jag kan inte få tillbaka slängda objekt om jag behöver, allt jag ser är en varningsruta som meddelar att "objektet si och så kommer att raderas omedelbart"...

Rolf

Finder --> Inställningar --> Avancerat --> "Varna innan papperskorgen töms"

Jag kan inte hjälpa dig med det andra men ett tips så fort du skall installera eller uppgradera till något nytt - reparera alltid behörigheterna med skivverktyget. Både före och efter omstart.

Ursprungligen av Quarken:

Finder --> Inställningar --> Avancerat --> "Varna innan papperskorgen töms"

Ja den rutan är ikryssad. Men problemet är ju att papperskorgen tömmer sig själv. Den ska inte tömmas förrän jag beordrar den till detta. Innan jag gör det ska den spara filerna - inte meddela mig att objektet kommer att tas bort omedelbart som sker nu. Vare sig "Varna innan papperkorgen töms" rutan är i-, eller urkryssad, får jag samma meddelande.

  • Oregistrerad
  • 2004-07-05 12:54

Du har inte en väldigt full hårddisk?

(Skulle kunna tänka mig att systemet är intelligent nog att radera filer i papperskorgen framför att krascha för att det saknas diskutrymme för swap och dylikt...)

Ursprungligen av Pär:

Du har inte en väldigt full hårddisk?

(Skulle kunna tänka mig att systemet är intelligent nog att radera filer i papperskorgen framför att krascha för att det saknas diskutrymme för swap och dylikt...)

Då är det något ännu värre. Jag har 19.58 GB kvar av de 38 GB som fanns från början. Och skulle det vara för lite, är något mycket underligt.

Nu har det blivit värre. Nu flippade Shockwave ur och jag kan inte ominstallera det. Installationen hänger sig vid något som heter "Havok". Se bild.

Senast redigerat 2005-12-06 11:47
  • Oregistrerad
  • 2004-07-05 13:25
Ursprungligen av Rolf Höjer:

Då är det något ännu värre. Jag har 19.58 GB kvar av de 38 GB som fanns från början. Och skulle det vara för lite, är något mycket underligt.

Inga partitioner och dumheter?

Ursprungligen av Pär:

Inga partitioner och dumheter?

Nej. Bara OS X och Classic som vanligt.

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2004-07-05 13:36
Ursprungligen av Rolf Höjer:

Nej. Bara OS X och Classic som vanligt.

Måste du köra Classic?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-05 13:29

Har aldrig hört talas om ditt problem. Om du kört "reparera skivbehörigheter" utan lycka ser jag ingen annan utväg än att installera om. Vet att problem kan uppstå om man för varje systemversion bara uppgraderar (t.ex från 10.2 till 10.3) men har själv gjort det många gånger utan problem. Om du lägger in ett nytt system och uppdaterar det till senaste mjukvara så ska du vara "home free"... Du kan väl backupa det du har på hårddisken...!?

Ursprungligen av Earth:

Har aldrig hört talas om ditt problem. Om du kört "reparera skivbehörigheter" utan lycka ser jag ingen annan utväg än att installera om. Vet att problem kan uppstå om man för varje systemversion bara uppgraderar (t.ex från 10.2 till 10.3) men har själv gjort det många gånger utan problem. Om du lägger in ett nytt system och uppdaterar det till senaste mjukvara så ska du vara "home free"... Du kan väl backupa det du har på hårddisken...!?

Nu vet jag inte om jag riktigt förstår; vad är "home free"? Jag köpte datorn med Panther (10.3) och allt jag gjort är att köra de uppgraderingar som kommit, plus säkerhetsuppgraderingarna och allt har varit OK tills systemet ställde om sig utan att jag gjorde något. Nu kommer problemen som ett pärlband; Flash och Shockwave flippade ur (Flash gick att ominstallera, men inte Shockhwave - se ovan). Det blir många CD:ar för alla bilder etc. för att spara allt viktigt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-05 14:42
Ursprungligen av Rolf Höjer:

Nu vet jag inte om jag riktigt förstår; vad är "home free"? Jag köpte datorn med Panther (10.3) och allt jag gjort är att köra de uppgraderingar som kommit, plus säkerhetsuppgraderingarna och allt har varit OK tills systemet ställde om sig utan att jag gjorde något. Nu kommer problemen som ett pärlband; Flash och Shockwave flippade ur (Flash gick att ominstallera, men inte Shockhwave - se ovan). Det blir många CD:ar för alla bilder etc. för att spara allt viktigt.

Home free = i hamn, hemma, ha sitt på det torra mm... Vad jag menar är att om du kan göra en backup på det du har på hårddisken, formatera och installera ett nytt system så sparar du tid och ågren över vad som är fel och hur det ska åtgärdas. Men det är IMHO, nån annan kanske har en förklaring eller lösning.

Ursprungligen av Earth:

Home free = i hamn, hemma, ha sitt på det torra mm... Vad jag menar är att om du kan göra en backup på det du har på hårddisken, formatera och installera ett nytt system så sparar du tid och ågren över vad som är fel och hur det ska åtgärdas. Men det är IMHO, nån annan kanske har en förklaring eller lösning.

Jag förstår. Ja det är det enklaste, men sedan tillkommer installationen av alla programmen - det tar en hel dag... Roligare kan man ha; jag måste jobba också.
Det är märkligt att hårddisken skulle anse att det är för mycket på den och att den därför slänger allt genast för att, som Pär skrev, datorn inte eller hårddisken inte ska krascha. (Jag kanske inte ska vara förvånad - kan nåt strula med datorer så gör det ju gärna det).

  • Oregistrerad
  • 2004-07-05 13:45

Stoppa i 10.3-skivan och kontrollera såväl hårddisken som behörigheterna...
Starta oxå "classic" och kolla så du inte har mängder i trash där.
Något lurt är det, för raderingen av filer är som om skivan var full.
Varför ShockWave inte kan installera modulen 'havoc' vet jag inte (det ringer en liten klocka, men jag minns inte för vad) men en sökning hos macromedia eller på google kanske gör susen.

Ursprungligen av Pär:

Stoppa i 10.3-skivan och kontrollera såväl hårddisken som behörigheterna...
Starta oxå "classic" och kolla så du inte har mängder i trash där.
Något lurt är det, för raderingen av filer är som om skivan var full.
Varför ShockWave inte kan installera modulen 'havoc' vet jag inte (det ringer en liten klocka, men jag minns inte för vad) men en sökning hos macromedia eller på google kanske gör susen.

Jag har kontrollerat och reparerat behörigheterna och kontrollerat skivan, inget fel där enligt programmet.
Hur kollar jag "Trash" i Classic? Classic använder ju samma papperskorg som OS X. Tekniskt är jag helt rudis på datorer, jag kan programmen jag använder Photoshop och InDesign, men i övrigt står jag som ett frågetecken.
Om jag däremot slänger saker från en zip-skiva stannar de kvar i papperskorgen tills jag beordrar tömning av papperskorgen. Det verkar som om du har rätt i att hårddisken skulla vara full. Men varför har jag då 19 GB kvar enligt texten i ramen när jag öppnar hårddisken?

Ursprungligen av Rolf Höjer:

Det verkar som om du har rätt i att hårddisken skulla vara full. Men varför har jag då 19 GB kvar enligt texten i ramen när jag öppnar hårddisken?

Texten om utrymmet som finns kvar på hårddisken uppdateras tyvärr inte i alltid realtid. Har du provat att starta om datorn?

Ursprungligen av Errol Garner:

Texten om utrymmet som finns kvar på hårddisken uppdateras tyvärr inte i alltid realtid. Har du provat att starta om datorn?

Starta om? Det var det första jag gjorde, men det hjälpte inte. Jag har slängt en del från hårddisken för att se om det hjälpte men det var samma, trots att utrymmet faktiskt ökade i realtid.
Jag har kört "Hardware Test" oxå, men det enda den fann var att ett minne var dåligt.
Felkod 2MLB/10/4:99 vid snabbtest och felkod 2MEM/1/4: DIMM0/J1600, vid långsam test. Fast systemet märker inte att det är fel på det minnet. Jag har fortfarande 640 MB.
Det lutar åt att backa upp allt viktigt och installera om.
Är det ingen som vet vad "spill av kodek" innebär som jag frågade om.

Ursprungligen av Rolf Höjer:

Starta om? Det var det första jag gjorde, men det hjälpte inte. Jag har slängt en del från hårddisken för att se om det hjälpte men det var samma, trots att utrymmet faktiskt ökade i realtid.
Jag har kört "Hardware Test" oxå, men det enda den fann var att ett minne var dåligt.
Felkod 2MLB/10/4:99 vid snabbtest och felkod 2MEM/1/4: DIMM0/J1600, vid långsam test. Fast systemet märker inte att det är fel på det minnet. Jag har fortfarande 640 MB.
Det lutar åt att backa upp allt viktigt och installera om.
Är det ingen som vet vad "spill av kodek" innebär som jag frågade om.

Spill av kodek kan ju vara något åt att det saknas en codec , med tanke på att minnet ger en felkod så kanske det är läge att plocka ut det minnet och prova datorn uta n det.

Ursprungligen av Errol Garner:

Spill av kodek kan ju vara något åt att det saknas en codec , med tanke på att minnet ger en felkod så kanske det är läge att plocka ut det minnet och prova datorn uta n det.

Mja, kanske det. Men hur kul är det att köra OS X med 128 MB internminne. Alla program och sånt fungerar, kanske saggar de lite men inte så mycket att jag blir mer irriterad än jag redan är. Men det kan var en idé, om problemet försvinner då är det bara att hasta ner till Macoteket och be dom byta ut minnet. Dom har väl fortfarande livstids garanti på sina minnen? Får bli i morgon då.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-05 15:59

Installation av systemet och alla program tar väl inte en hel dag heller. Jag skulle backa upp, radera hårddisken och formatera om.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-05 15:59

Jag är jätteförvånad, för sånt här hör jag aldrig talas om "på den här sidan"... Men tråkigt förstås!

Ursprungligen av Earth:

Jag är jätteförvånad, för sånt här hör jag aldrig talas om "på den här sidan"... Men tråkigt förstås!

Jag också. Har aldrig varit med om något liknande förut, vare sig i system 8 eller 9, och som inte går att fixa på något sätt. Kan det ha varit åskvädret förra veckan som strulade till det - strömmen gick i ett par sekunder, men det märktes inte på datorn, det enda som hände var att lysrören i taket slocknade och tändes igen, sen funkade allt som vanligt. Däremot fick min router tydligen spel sa intenetsupporten när jag undrade varför allt saggade, men den funkar som den ska nu.

Mondo: Nej det tar inte en hel dag, det bara känns så. Ganska tröstlöst arbete liksom. Vore bättre om jag slapp.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-05 16:45

Huh, det där med blixtnedslag klingar illa. Min far hade en iMac som råkade ut för det, och nätverkskortet som är integrerat i logikkortet (= lönar sig inte att göra nåt åt) har inte varit vad det ska vara sen dess. Det låser sig och strular i största allmänhet, och viftar man med en OS X-installations cd så får den Kernelpanik direkt. Inget att göra åt alltså... Hoppas inte din hårdvara blivit skadad på nåt sätt!

Ursprungligen av Earth:

Huh, det där med blixtnedslag klingar illa. Min far hade en iMac som råkade ut för det, och nätverkskortet som är integrerat i logikkortet (= lönar sig inte att göra nåt åt) har inte varit vad det ska vara sen dess. Det låser sig och strular i största allmänhet, och viftar man med en OS X-installations cd så får den Kernelpanik direkt. Inget att göra åt alltså... Hoppas inte din hårdvara blivit skadad på nåt sätt!

Det verkar inte som om det hänt nåt annat med datorn. Blixtnedslag ska inte påverka i Stockholm eftersom vi inte har luftledningar, men man vet aldrig. Jag har inga hängningar eller annat på datorn, bara detta med papperskorgen. Jag ska köra "Hardware Test" nu och se om den upptäcker nåt. Har inte lust att reparera datorn.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-05 17:06

Kan det vara PMU:n som har ballat ur?

Ursprungligen av Mondo:

Kan det vara PMU:n som har ballat ur?

Förlåt en novis på dataterminologi, men vad är PMU:n.

Ett stort problem är att jag inte kan öppna Combouppgraderingen, eftersom jag får ett meddelande om att det finns spill av kodek(?) vad nu det kan vara, och göra en ominstallation av 10.3.4, för att se om det fixar problemet. se bild.

Senast redigerat 2005-12-06 11:47
  • Oregistrerad
  • 2004-07-05 22:53

Du kan prova att byta från svensk till engelsk finder i System inställningarna och logga ut. Logga in igen och kör Cache Out, Cocktail eller Onyx och ta bort alla system cache filer. Starta om datorn när det är klart. Byt tillbaka till Svensk finder och se om det hjälper. Men det låter som att ett av dina minnen är dålig.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Du kan prova att byta från svensk till engelsk finder i System inställningarna och logga ut. Logga in igen och kör Cache Out, Cocktail eller Onyx och ta bort alla system cache filer. Starta om datorn när det är klart. Byt tillbaka till Svensk finder och se om det hjälper. Men det låter som att ett av dina minnen är dålig.

//Rob

Samma problem efter att jag plockat ut det minne som "Hardware Test" sa var dåligt. Ska snacka med Macoteket i morgon och be dem byta ut minnet. Fungerar det inte då återstår ominstallation.
Jag kan inte heller öppna .dmg filer. "Filsystem som inte kan anslutas" påstår varningen. Se bild.

Senast redigerat 2005-12-06 11:47
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-05 23:27

Det verkar onekligen vara något fel på minnet. Men som sagt: det är garanti på det. Ta med minnet och inköpskvittot till butiken så får du det utbytt.

Bevaka tråden