- Lacke
- Medlem ●
- Slussfors
Man kan inte använda sitt icq användarnamn, däremot om man använder aim skärmnamn, kan man adda folk som har icq. Tyvärr kan man inte det om man har .mac
/K
Jag har mitt .macnamn i iChat och får upp min syster och hennes man (dom har ICQ) men inga andra.
Jag har mitt .macnamn i iChat och får upp min syster och hennes man (dom har ICQ) men inga andra.
Så du menar att du kan lägga in endel som har icq? Vad skumt i så fall.
För mig funderar inga alls. På den tiden jag hade aim fungerade alla jag la in.
/K
iChat är jätte bra chat klient samtidigt som det suger fett, eftersom 99 % av ens vänner bara använder ICQ / MSN, även dom som har mac.... När ska apple fatta detta general fel och bygga in stöd för dessa klienter i ichat, för som det är nu så är det ett super program jag aldrig använder,
Apple svälj stoltheten..
Kolla up Proteus eller Fire
iChat är jätte bra chat klient samtidigt som det suger fett, eftersom 99 % av ens vänner bara använder ICQ / MSN, även dom som har mac.... När ska apple fatta detta general fel och bygga in stöd för dessa klienter i ichat, för som det är nu så är det ett super program jag aldrig använder,
Apple svälj stoltheten..
Kolla up Proteus eller Fire
Saken ser helt annorlunda ut i USA där AIM har en mycket mycket stor marknadsandel när det gäller instant messaging. Själv använder jag nästan bara iChat eftersom jag så sakteligen övertygat de flesta vänner att antingen använda en ny ICQ-version (som kan prata med iChat) eller helt enkelt göra ett AIM-konto. ICQ för Windows är så dåligt att de flesta ändå använder en multiprotocol-klient som Miranda eller Trillian.
Faktum är också att AIM/iChat på många sätt är betydligt bättre, rent tekniskt, än sina konkurrenter. Filöverföringen och möjligheten till audiochat genom brandväggar är exempel på detta. Tyvärr är säkerheten, precis som med nästan alla messaging system, nästintill obefintlig.
MSN Messenger känner jag ingen som använder. Jag har dock flera gånger hjälpt vänner att avaktivera skiten, vilket för en nybörjare inte är helt okomplicerat.
Ciryon
Saken ser helt annorlunda ut i USA där AIM har en mycket mycket stor marknadsandel när det gäller instant messaging. Själv använder jag nästan bara iChat eftersom jag så sakteligen övertygat de flesta vänner att antingen använda en ny ICQ-version (som kan prata med iChat) eller helt enkelt göra ett AIM-konto. ICQ för Windows är så dåligt att de flesta ändå använder en multiprotocol-klient som Miranda eller Trillian.
Faktum är också att AIM/iChat på många sätt är betydligt bättre, rent tekniskt, än sina konkurrenter. Filöverföringen och möjligheten till audiochat genom brandväggar är exempel på detta. Tyvärr är säkerheten, precis som med nästan alla messaging system, nästintill obefintlig.
MSN Messenger känner jag ingen som använder. Jag har dock flera gånger hjälpt vänner att avaktivera skiten, vilket för en nybörjare inte är helt okomplicerat.
Ciryon
Är det en särskild ICQ-version man behöver ha för att det ska funka? Följdfråga: kan man använda ICQ (klienten) med ett AIM-konto, eller menar du att man laddar ner AIM-klienten och använder den för AIM/ICQ istället?
Jag är mer än less på MSN. Tyvärr använder de flesta jag känner det. Jag saknar ord för hur bedrövlig Mac-klienten är. Slumpmässiga frånkopplingar hör till vanligheterna. Kör Proteus nu efter att ha kört Adium tidigare. Adium känns dock alltför instabilt, dessutom saknar jag möjligheten att gruppera kontakter. Nu när Proteus har stöd för filöverföringar via MSN kan jag skrota Microsofts klient helt. Jag saknar den inte ett skvatt.
Är det en särskild ICQ-version man behöver ha för att det ska funka? Följdfråga: kan man använda ICQ (klienten) med ett AIM-konto, eller menar du att man laddar ner AIM-klienten och använder den för AIM/ICQ istället?
För att Windows-ICQ ska kunna prata med iChat krävs de senaste versionerna som finns på icq's hemsida. Mac-ICQ kan också prata med iChat. Det går inte att använda ett AIM-konto i ICQ och det går inte att använda ett ICQ-konto i AIM. Däremot går det att lägga till ICQ-kontakter i AIM och lägga till AIM-kontakter i ICQ.
Ciryon
PS. Whoa, vilka snygga quotes det är numera!
Därför, öh, jag har hackat OS X Servern?
Ciryon
LOL!
Vad gäller ICQ och iChat så fungerar det USELT ihop. Basta! Ska man, som jag, prata med folk som insisterar på att köra ICQ, så är det bara ICQ eller Icy Juice (m.fl) som gäller. Inte iChat. Det är så synd, för jag gillar verkligen iChat...
-- Patrik
LOL!
Vad gäller ICQ och iChat så fungerar det USELT ihop. Basta! Ska man, som jag, prata med folk som insisterar på att köra ICQ, så är det bara ICQ eller Icy Juice (m.fl) som gäller. Inte iChat. Det är så synd, för jag gillar verkligen iChat...
Jag märker inga problem alls, bara den jag pratar med har en ny version av ICQ. Känns precis som vanlig AIM, vilket det ju faktiskt också är.
Ciryon
Jag märker inga problem alls, bara den jag pratar med har en ny version av ICQ. Känns precis som vanlig AIM, vilket det ju faktiskt också är.
Ciryon
När jag testade kunde jag inte se att någon av mina kontakter var online. Startade jag ICQ såg man att de trots allt var det... Kanske alla sitter med gammal ICQ då, vad vet jag. Icy Juice fungerar bra ändå, tycker jag.
-- Patrik
Apple svälj stoltheten..
Är du säker på att det bara är stolthet det handlar om? Stödet för ICQ finns ju halvvägs redan (eftersom AIM och ICQ använder samma protokoll) och MSN lär ju inte hända om inte Apple sluter ett avtal med Microsoft och det tror jag inte Microsoft kommer att vilja göra.
Man bör tänka på att ICQ är en liten aktör även om det är stort i Sverige. MSN, AIM och Yahoo Messenger är de tre stora.
I PC-kretsar är MSN stort, bland många ungdomar är det det enda dom använder. Det är lustigt hur olika sociala nätverk verkar vara slutna från varandra. Vissa av mina vänner använder inget annat än MSN och andra använder bara ICQ.
Själv använder jag AdiumX och är väldigt nöjd med det.
AOL är väl rätt stort i Amerika, där Apple fokuserar. Med AOL konto i iChat kan man kommunicera med ICQ användare. Problemet som kvarstår är MSN folket.
Själv kör jag Adium. Stöder alla systemen på ett snygt sätt
http://www.adiumx.com/
Rajje: Det går alltså bara att lägga till, men inte själv köra från ett ICQ-konto?
Testade Proteus precis och den verkar väldigt trevlig!
Nej, precis som jag sa :), så går det bara att lägga till. Dock har jag inte fått det att fungera med .mac-konto utan bara aim. Tydligen fanns det någon annan som hade lyckats med att lägga till några stycken med .mac.
/K
Det finns tecken som tyder på att ichat är på väg att få Jabber-stöd. OS X Server 10.4 kommer ha en inbyggd Jabber-server som tydligen är tänkt att ge stöd för textchatt inom större företag/organisationer där rendezvous-funktionen inte räcker till. Tydligen är det också så att rendezvous-funktionen redan nu är implementerad med Jabber (men jag minns inte var jag läste det).
Apple skulle kunna göra samma sak med de vanliga .mac-kontona: sätta upp en Jabberserver på mac.com. I och med Jabber-serverns stöd för att kommunicera med ICQ-, MSN och AIM-nätverken borde Apple om jag förstått saken rätt kunna ge stöd för alla nätverk samtidigt! Vore ju inte så dumt...
Det finns tecken som tyder på att ichat är på väg att få Jabber-stöd. OS X Server 10.4 kommer ha en inbyggd Jabber-server som tydligen är tänkt att ge stöd för textchatt inom större företag/organisationer där rendezvous-funktionen inte räcker till. Tydligen är det också så att rendezvous-funktionen redan nu är implementerad med Jabber (men jag minns inte var jag läste det).
Apple skulle kunna göra samma sak med de vanliga .mac-kontona: sätta upp en Jabberserver på mac.com. I och med Jabber-serverns stöd för att kommunicera med ICQ-, MSN och AIM-nätverken borde Apple om jag förstått saken rätt kunna ge stöd för alla nätverk samtidigt! Vore ju inte så dumt...
Klockren analys. Jag är benägen att hålla med om Jabber-profetian. Synd bara att *vissa* IM-leverantörer inte är alltför förtjusta över jabbertransporterna.
Hmm. Jag var inne på www.adiumx.com och kollade nyheter. Ser att det uppdaterats sedan jag var där sist. Körde 0.59 innan, nu är den uppe i 0.62 (tjohoo ). Stöd för filöverföring och avatarer i MSN. Ska ge det en chans till. Har de fixat stabiliteten kanske jag blir fast...