Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

modifiera Svensk-Pro tangenntbordslayout

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-07-10 11:47

Jag har kommit underfund att det finns en tangent som inte används överhuvudtaget på min Powerbook .
Det är den till höger om bokstav ”å”,
med en pil uppåt och ”horisontell kolon tecken ¨ ” .

Framför allt horisontell kolon verkar vara ”waste of space” .
( Användningsområde? )

Jag skulle vilja byta ut den mot en regelrätt
( altså utan att behöva använda alternativ tangent )
”tilde ” tecken som jag skulle vilja använda i
samband med Photoshop snabbkommando ” Cmd+~”

Är detta enkelt att genomföra?
Kan man skapa tangentbordlayout ”Svensk_Pro_anpassad”
på ett enkelt sätt själv?

Fallgropar?

Några tankar när det regnar här på Fårö ( uppkopplat via mobilen!)

Ja, det går att skapa en anpassad tangentbordslayout. Dokumentationen på hur man gör var i alla fall när jag gjorde det en smula bristfällig, och med min metod kan man få problem i vissa (urgamla) Carbon-program, men det har bara hänt mig vid något tillfälle. Under Panther tror jag inte att jag har haft några problem alls, utom med GLTerm som kraschar direkt om man har sin egna, anpassade layout...

Hur som helst, det du gör är att skapa en .keylayout-fil i ~/Library/Keyboard Layouts/ (skapa katalogen om den inte finns). Jag bifogar min fil, som i och för sig inte gör det du vill, men som kan tjäna som ett exempel. Det jag har gjort är att mappa om bland annat { och } så att de ligger på samma ställen som på ett PC-tangentbord (vem kom på idéen med Shift+Alt+8?), och sätta | på rätt ställe.

Som en bieffekt av att jag inte orkade fixa alla upptänkliga mappningar funkar också alla tangentbordskommandon i Safari för mig, det gör de normalt inte med engelsk Safari och Swedish - Pro-layouten.

För att aktivera din nya layout, gå in under System Preferences > International > Input Menu, och kryssa för din nya layout. Sedan kan du också kryssa för "Show input menu in menu bar", så kan du enkelt byta om du skulle behöva göra det.

• Oregistrerad
  • 2005-09-07 17:59
Ursprungligen av blomberg:

Jag bifogar min fil, som i och för sig inte gör det du vill, men som kan tjäna som ett exempel. Det jag har gjort är att mappa om bland annat { och } så att de ligger på samma ställen som på ett PC-tangentbord (vem kom på idéen med Shift+Alt+8?), och sätta | på rätt ställe.

Jag ville bara passa på att säga TACK - du har räddat åtskilliga timmars jobb åt mig. Sitter man och programmerar mycket blir det snabbt vansinnigt med tvåhandsgrepp för olika specialtecken.

//Switchern

• Medlem
  • 2004-07-15 08:42

Tack Blomberg ,
Hur gick DU tillväga ( vilket program ? ) när Du modifierade layouten .
Jag har provat med program som heter UKELELE men min modifierade tangentbordslayout
( placerat i den mappen Du skriver om ) "hoppar ur " och xäxlar till Svensk Pro varje gång jag ändrar till Photoshop .
Jag misstänker att det finns lite olika sorters layouter ( vanlig och Unicode ?! )
Var finns "original" Svensk Pro layout som man skulle tänkas att modifiera ?
Sitter på En PB , så extended tangentbord passar inte riktigt ...

Jag har för mig att jag skaffade skelettet till filen på nån webbplats där det fanns ett skript som gjorde en "grundfil". Sedan modifierade jag den helt enkelt i en texteditor vill jag minnas. Att den hoppar ur beror på (gissar jag) att det är något fel i filen. Jag har också varit med om att den har hoppat ur om programmet som är aktivt kraschar.

Vad gäller vanlig och unicode misstänker jag att det är detta som gör att vissa program har problem med den, men jag vet inte riktigt hur en vanlig funkar. (Jag har dock inga problem med Photoshop, även om jag inte har provat Photoshop CS.)

Jag har inte lyckats modifiera en vanlig Svensk Pro eftersom den är i .rsrc-format (tror jag, det var som sagt länge sedan jag gjorde detta), och inte går att ändra i en texteditor. Det är dock mycket möjligt att det finns något program för detta. Vad gäller PB kör jag också en sådan, och det funkar utmärkt för mig på den (både med inbyggt och extern tangentbord). Extended vet jag inte vad du menar med, men namnet "Swedish Enhanced" är bara något jag hittat på.

Slutligen ett tips för PB är att använda uControl för att mappa om den löjliga enter-tangenten (bredvid högra äpplet) till en mycket vettigare alt-tangent, såvida man nu inte gillar den tangenten (vad gör den egentligen?).

1
Bevaka tråden