Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Formatera hårddisk på PC

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Fel forum kanske, men jag tror och hoppas att någon Macvän har koll på detta.

Har en PC men har inte rätt lösenord till Windows. På PC finns nu Windows 2000 men jag har bara Windows 98 på cd. Det jag vill göra är att formatera hårdisken och lägga in Windows 98. Har varit inne i Bios men lyckas ej välja att datorn ska starta upp på CD´n.

Lösning någon?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-07-10 18:21

Länge sedan nu, men jag tror man gjorde såhär.

Starta datorn från Windows 98 cdn och tryck upprepade gånger på F8 tills du får upp en meny. Väl i menyn att starta datorn i dos-läge (eller liknande). När du fått upp dos-prompt, skriv in kommandot: fdisk

Välj ta bort primär dos-partition, eller om det är en ntfs volym: välj ta bort icke dos-partition (eller nått liknande). starta om datorn. Starta igen från cd, tror installations programet kan formatera i fat32, om inte: starta om i dos läge, skriv format c: i dos-prompt.

  • Medlem
  • 2004-07-10 18:53

I bios kan man välja i vilken ordning datorn ska läsa in OS:et, normalt är HD förvald (äldre maskiner diskett). Win98 har ingen "autokonfiguration" via cd, vilket W2K och uppåt har. Om maskinen klarar w2k så tycker jag verkligen att du ska försöka lägga in den istället, allt är mycket bättre och stabilare.
Eller varför inte testa linux? Du kan ladda hem Suse och med den borde du kunna formattera HD:n.

Det finns massor av lösenordsknäckare på nätet, testa nån av dem!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-07-10 20:29

som vanligt så har svarat för snabbt

i bios borde du kunna välja i vilken turordning datorn ska söka efter os, välj i så fall förslagsvis följande ordning: Floppy,CD-Rom,Harddrive. Det enda som är viktigt är att cdn står före hdn

Windows 98 skivan har visst, till skilnad från föregående inlägg ett system som går att starta från dvs den är boot bar. (i och för sig så kan det ju naturligtvis finnas flera versioner av 98 skivorna, men den jag har är i alla fall boot bar).

Hittar du inte rätt i bios eller om alternativet inte finns så återstår att låna en dos-diskett av någon.

Om du känner någon som har dos, windows 95 eller 98 så ta med dig en tom diskett, gå ut i dos & skriv: format a: /s sen går den att starta ifrån.

I nyare windows 2000, XP så högerklckar du på disketten i den här datorn och väljer formatera, i det fönstret som då kommer upp så ska du då kunna välja nått i stil med: Skapa system (eller nått liknande).

Efter flera försök med ändra ordning i Bios samt försöka med format C: så gav jag upp och fixade en win2000 skiva och då var det inga problem att starta ifrån skivan. Tror faktiskt inte det är möjligt att formatera med en startskiva gjord i win95.

Men tack för all hjälp, råden räddade många timmar.

1
Bevaka tråden