Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kabellängder på lokalt nätverk

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Haparanda
  • 2004-07-11 22:49

Påverkas prestanda/pålitlighet om man från hubben/switchen drar en 50 meter lång kabel till var och en av klienterna? Vad händer om man efter 50 meter kabel lägger en liten hub och drar vidare 50 meter till?

Alltså: Behöver man tänka på något när man lägger ut kabel för att bygga ett nätverk med Ethernet vad gäller kabellängder? Påverkas detta i så fall av vad man använder för hub/switch?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2004-07-11 23:02

RJ-45 räcker upp till 90m utan att behöva förstärkas... dvs. om jag kommer ihåg rätt från min lokala nätverk kurs...
Sen om en hubb/switch "nollställer" kan jag inte säga exakt, men det borde den göra...

mvh
b0bben

Det är 90m från nod till nod, där en hub mellan räknas som nod. Alltså: från dator till hub: 90m. Från dator till hub till hub: 2x90m. Det går max att ha två hubbar mellan dator och slutstation.

Pålitligheten påverkas i praktiken inte, men prestandan påverkan påverkas ju mer trafik du har på nätet. Med bara två enheter som pratar med varandra på nätet så bör du max kunna få 60-70% av full prestanda (100MBit/s) på grund av Ethernet protokollets sätt att hantera kollisioner.

/CX

• Medlem
  • Haparanda
  • 2004-07-12 11:09

Bockar och bugar i sydlig riktning som tack för hjälpen.

Gjorde ett exjobb på 100Mbit/s Ethernet (Fast Ethernet - In search of the 100 Mbps LAN Technology of the future) som presenterades 1996; det mesta som sades där borde gälla för Ethernet av idag. Då avr det en stor grej att gå från 10Mbit/s till 100Mbit (för att inte tala om att använda RJ45 istf coax - HU! ). En gammal version finns faktiskt cachad på Google på Fast Ethernet Thesis.

Egentligen kan du nog få ut mer än 90m beroende på chipset i hubbarna; undrar om inte standarden säger 100m men att tumregeln är 90m. Jag har kört på längder upp till 110m.

/CX

1
Bevaka tråden