Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Webcam?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är det nån som vet om det finns webcams till
mac.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2001-08-30 16:29

http://www.cellvision.net/pics/pdf/LV-C300.pdf

Vi säljer denna..... funkar med Mac - dock ingen superbra programvara, men men. billig är den

Har just beställt en sådan här kamera,Philips ToUCam Pro, drivisar finns till både mac o pc, jag hör av mig när jag fått den och provat den, kan skicka upp lite testbilder. Den ska komma i början av veckan.

Jag slog till på en Philips ToUCam Pro och är helt nöjd med den. Funkar fin-fint med alla programvaror jag provat och drajvrar för Mac OS X lär vara nära förestående.

/Per

• Medlem
  • Stockholm
  • 2001-09-10 16:26

Kolla även in Kritters på
http://www.irez.com/

Jag kan också rekommendera Philips´ ToU Cam Pro. Hög upplösning, förhållandevis låga krav på ljus i rummet etc.
Men som någon annan skrev, ännu inga drivisar för X...

Som sagt, finns nog inte drivisar till nån än, så det är nog bara att vänta till nån släpper, tills dess får man väl köra os9 om man vill streama lite.

• Oregistrerad
  • 2001-09-13 13:38

Jag har 2 st Logitech Quickcam Pro, bildkvalite´n suger!

Kolla bild här

[ 13-09-2001: Meddelandet ändrat av: Ken ]

länken

passwd: pics

Så här ser det ut med Philips ToUCam Pro.

har inte lyckats capture:a nån bra film, eller tagit bilder med 1280 kvalla, men det går nog på macen hemma, satans skitpc

• Oregistrerad
  • 2001-09-13 21:41

Fredrik, länken/password funkar inte.

oops, uppenbarligen var datorn tvungen att vara på för den sajten skulle funka.

Här e från min mac:
film
pict
pict

från pcn:
film
jpg
jpg

Bilderna verkar bättre på pcn
Fast jag har inte lyckats konfigurera TWAIN på varken macen eller pcn, läs gärna min fråga i support arean.

[ 14-09-2001: Meddelandet ändrat av: Fredrik Sigbjörn ]

[ 14-09-2001: Meddelandet ändrat av: Fredrik Sigbjörn ]

Ok. Jag har en helt annan uppfattning om vad en WebCam är för något.

För att få använda namnet WebCam så anser JAG att den måste vara fristående och innehålla en egen webserver - alltså inte någon USB kamera eller något man kopplar i datorn.

Den ska ju bara vara ansluten till Webben - därav namnet!

Ett exempel på detta är AXIS Neteye 200 som jag har. Den har Ethernet anslutning och kopplas till ett fast IP-nummer. Sedan är det bara att köra!

Dom har släppt en fetare version nyligen med pan/tilt funktion:

Läs mer på Axis.com

Hehe, såg den nyss i dustins katalog, billig e den oxo

Finns det nån variant med 802.11b (airport) så man bara kan ställa den nånstans (hos grannen eller så... och bara ansluta elström?

Sån skulle jag vilja ha, skulle man kunna ha mycket kul med...

jo det finns faktiskt trådlösa kameror på marknaden. Här är en som finns med batteripack. Skaffa ett videokort till macen så får du in video från denna leksak. Då kan du ställa den hos din granne Adrian

Nu blev jag lite nyfiken på vad ni använder för program till webcamerorna era i os9?

de enda jag hittat är ju oculus och sitecam, och oculus är väl bra på sitt sätt om man bortser från det faktum att den låser datorn total om man krånglar med det för mycket, krävs mycket tålamod....

/psyc

Känner igen den där fula nunan Sigge

Schysst kvalitet på filmen, men dålig kvalitet på bilderna...jag skulle tro att det har med programvaran att göra. Man kan få grym skillnad bara genom att byta programvara.

Testa köra Apples videoplayer...den som ingen har använt nångång
Den gör tokstabila filmer...stora som as måhända, men utnyttjar kameran till max. Får 30 fps från min äggkamera från Philips.

Har du en ToUcam Atrus?
Du får alltså 30fps i 320x240 upplösning? Fett värre. En nackdel är dock att man inte kan ställa in så mycke i apples videospelare, men jag håller med om att den är bra. Annars e HackTV suvve att spela in filmer med, brukar koda direkt till sorensen3. Fast jag får bara runt 10fps, kanske beror på kodningen?

BTV är oxo bra att spela in filmer med, och jag använder det att ta stillbilder.

Har dock inte fått TWAIN drivisen(PS plug-in) att fungera med kameran. Skulle vara kul att kunna ta bilder in i PS eller GC.

Sitecam verkar vara det enda programmet som kan skapa streaming via nätet. Oculus tankar bara upp bilder, lite segt och tar mycke prestande tycker jag.

Nu var det testat. Jag och Sigbjörn körde, tillsammans med en tredje part, ett schysst program för videokonferans.
Programmet finns att ladda hem på versiontracker.com här!

iSpQ heter programmet. Installera 5.01...för 5.0 hade en del buggar som gjorde att det ej gick använda ljudfunktionen.

Detta program fungerar bäst om man kör 1 mot 1...är man tre går det segt som rackarn.
CUseeme tyckte jag hanterade 3 personer bättre, medan iSpQ hanterade 1 mot 1 bättre än CUseeme.

Chatten och ljudet var klart godkänt också.

//Daniel

1
Bevaka tråden