Att generalisera folk är så gott som alltid en dum idé, men jag tror att det är ganska säkert att säga att de flesta som "switchar" är människor som går från x86+Windows -> ppc+OS X?
Jag gissar att jag tillhör undantaget, en av de själar som i flera år använt linux och/eller BSD-distributioner av olika slag, och nu skaffat en mac. Mest för att jag är lat antar jag, i år börjar jag plugga på högskola, och en laptop är alltid användbar. Utan en terminal är jag vilse och ineffektiv vid en dator, men lite bekvämt vill jag allt ha det
Vad vill jag? Först och främst berätta att jag hittills trivs med min mac, men har ett par frågor likväl.
Först och främst ang. terminalen. Jag plockade hem iTerm och gillar det mer än Terminal.app, men hur i hela halva får man den att supportera svenska tecken? ISO 8859-1 tycks inte göra någon skillnad. Jag har installerat OS X utan svenskt språkstöd förresten, jag får allergiska utslag av översatta operativsystem och applikationer.
Jag kommer nog på mer senare.
Ett tips till andra nyblivna macägare som hoppat från linux/BSD och X11 är att ta en titt på applikationen Desktop Manager (finns på sourceforge) som förser användaren med virtuella desktops, guld värt!