Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"Switching" från *nix

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-07-13 18:12

Att generalisera folk är så gott som alltid en dum idé, men jag tror att det är ganska säkert att säga att de flesta som "switchar" är människor som går från x86+Windows -> ppc+OS X?
Jag gissar att jag tillhör undantaget, en av de själar som i flera år använt linux och/eller BSD-distributioner av olika slag, och nu skaffat en mac. Mest för att jag är lat antar jag, i år börjar jag plugga på högskola, och en laptop är alltid användbar. Utan en terminal är jag vilse och ineffektiv vid en dator, men lite bekvämt vill jag allt ha det

Vad vill jag? Först och främst berätta att jag hittills trivs med min mac, men har ett par frågor likväl.

Först och främst ang. terminalen. Jag plockade hem iTerm och gillar det mer än Terminal.app, men hur i hela halva får man den att supportera svenska tecken? ISO 8859-1 tycks inte göra någon skillnad. Jag har installerat OS X utan svenskt språkstöd förresten, jag får allergiska utslag av översatta operativsystem och applikationer.

Jag kommer nog på mer senare.

Ett tips till andra nyblivna macägare som hoppat från linux/BSD och X11 är att ta en titt på applikationen Desktop Manager (finns på sourceforge) som förser användaren med virtuella desktops, guld värt!

Ursprungligen av NiBe:

Först och främst ang. terminalen. Jag plockade hem iTerm och gillar det mer än Terminal.app, men hur i hela halva får man den att supportera svenska tecken? ISO 8859-1 tycks inte göra någon skillnad. Jag har installerat OS X utan svenskt språkstöd förresten, jag får allergiska utslag av översatta operativsystem och applikationer.

Kör med 'Nordic (ISO Latin 6)' här och svenska tecken fungerar bra i iTerm. Vet inte om jag valde med svenskt språkstöd vid installationen, men jag kör inte med svenska menyer.

/JD

• Medlem
  • 2004-07-13 19:08
Ursprungligen av rudeboy:

Kör med 'Nordic (ISO Latin 6)' här och svenska tecken fungerar bra i iTerm. Vet inte om jag valde med svenskt språkstöd vid installationen, men jag kör inte med svenska menyer.

/JD

Nordic är provat, men vill inte fungera. Svensk teckenuppsättning är installerad (uppenbarligen) men som sagt har jag inte mycket till övers för översatta applikationer/operativsystem.

Ursprungligen av NiBe:

Nordic är provat, men vill inte fungera. Svensk teckenuppsättning är installerad (uppenbarligen) men som sagt har jag inte mycket till övers för översatta applikationer/operativsystem.

Hmm, det funkade visst inte lokalt på min maskin utan när jag var uppkopplad till en annan. Stort klantfel vid testen. Hittade detta så sett, länk, efter lite letande bland gamla trådar. Gick hur bra som helst.

/JD

• Medlem
  • 2004-07-14 07:41
Ursprungligen av rudeboy:

Hmm, det funkade visst inte lokalt på min maskin utan när jag var uppkopplad till en annan. Stort klantfel vid testen. Hittade detta så sett, länk, efter lite letande bland gamla trådar. Gick hur bra som helst.

/JD

Jag lade senare märke till samma sak. En ssh-session mot en server lät mig gladeligen använda svenska tecken. Lokalt är en annan sak, med eller utan meta-* satt.

Ursprungligen av acke:

Vad blev det för dator?

iBook G4 1GHz
768 MB RAM <- gav problem, aldrig mer inwarehouse. I dagsläget har jag 256 MB.
Airport exreme <- mer problem, hittar inga nät, ska ersättas.
30 GB disk.

Ytterligare en fråga; varför kan jag inte använda mig av extended desktop? Jag kan klona min desktop till en skärm, men inte utöka mitt skrivbord.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-14 08:12
Ursprungligen av NiBe:

Ytterligare en fråga; varför kan jag inte använda mig av extended desktop? Jag kan klona min desktop till en skärm, men inte utöka mitt skrivbord.

Har för mig att iBook enbart supportar skärmspegling, utan hack.
Men om du söker i trådarna här så finns det tips på hur man går runt den begrensningen...

• Medlem
  • 2004-07-14 11:04
Ursprungligen av swede:

Har för mig att iBook enbart supportar skärmspegling, utan hack.
Men om du söker i trådarna här så finns det tips på hur man går runt den begrensningen...

Riktigt, det finns trådar som behandlar ämnet, men inga länkar eller liknande. Eftersom jag sitter på en modemanslutning kan jag inte plocka hem applikation för applikation tills jag hittar rätt. Lite googlande gav mig en applikation som heter "Screen Spanning Doctor" som jag ska ge mig på.

Jag må ha bytt till Mac OS X, men jag är fortfarande en opensource-junkie, och föredrar avgjort sådana applikationer. SSD tycks inte vara FOSS... En snabb sökning på SF gav inget.
Nåja, extended desktop är nästan lika användbart som workspaces, så det ska jag ha.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-13 21:18

Vad blev det för dator?

Välkommen!

Jag har, precis som du, switchat från Linux-> Mac. Glöm inte bort Unix-forumet här på 99mac!

Ciryon

Här är en annan populär programvara som skapar virtuella skrivbord.
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/21594

// Danne

• Medlem
  • 2004-07-14 11:19
Ursprungligen av Stenbäck:

Här är en annan populär programvara som skapar virtuella skrivbord.
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/21594

// Danne

Nej, det är samma applikation.

Ursprungligen av NiBe:

Nej, det är samma applikation.

Ahh....man lär sig nå´t nytt varje dag!

• Oregistrerad
  • 2004-07-14 11:23

"Screen Spanning" är ju egentligen några rader i 'open firmware' så det går ju skriva dessa manuellt vid bootning, borde till och med gå att skriva från terminalen med 'nvram'...
Abret är tydligen att alla grafikkort gillar inte alla "variabler" så man kan hamna på pottkanten sägs det...

Ursprungligen av NiBe:

En inställningsfråga för iTerm, hur får jag den att öppna fönstren i en annan storlek än default?

• Medlem
  • 2004-07-15 14:30
Ursprungligen av Mattias Hedman:

En inställningsfråga för iTerm, hur får jag den att öppna fönstren i en annan storlek än default?

Försöker du säga att det finns en anledning att inte köra tabbat?

Kollade lite i Screen Spanning Doctor -forumet och såg att folk haft problem med sabbad hårdvara p.g.a. det, någon som vet något mer om det? Antog att det gällde lite äldre iBooks, och problemen med logic-boards är ganska kända på dem.

1
Bevaka tråden