Har programmerat massor av Java men möjligt att jag behöver läsa in mig ännu mer.
Exakt!
I stand corrected då!
Kan berätta lite hur jag brukar lägga upp det då. Jag kör endel PEAR paket för diverse vanliga uppgifter (PEAR::DB, PEAR::Auth, PEAR::HTML_QuickForm med flera), vilka jag brukar slänga in i /lib (inte nödvändigvis i roten) på webbserver katalogen där själva "huvudsiten" lever.
I samma katalog har jag även en fil som bruker heter Main.php, Base.php eller något sådant, som jag inkluderar i varje fil, denna innehåller diverse funktioner och klassar, sätter upp diverse variable/defines som jag kommer använda globalt, samt inkluderar de vanligaste klassarna jag användar på varje sida, den sätter helt enkelt upp alting för mig, hela bassystemet om man vill säga det så. Samt diverse wrapper klassar för PEAR etc, som kan underlätta ibland..
så, /lib innehåller hela mitt bibliotek med filer som jag behöver inkludera i de sidor som spottar ur sig html.
har även oftast en /inc som innehåller filer med presentationskod som oftast behöver inkluderas för återanvänding, tex header/footers, javascriptfiler, css filer osv.
includes, klassar osv:
/lib
/inc
presentationsfiler (dvs, de som användaren kan träffa på, namn osv varierar givetvis), dessa "jobbar" då mot ovanstående biblioteks kataloger:
/index.php
/enannanfil.php
/katalog/index.php
/en/annan/katalog/fil.php
osv osv
Det var kanske mer än du ville veta , men så brukar jag göra, är nog ganska overkill till mindre saker, men när projektet växar så är det trevligt med lite ordning på det hela.
I ditt fall skulle det nog räcka att göra som HL föreslår.
--johan