Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

S-Video problem, eller?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-07-15 21:47

Provar att fråga igen eftersom jag inte fått något svar på mitt tidigare inlägg...

Brukar kopplar en adapter in i min iMac G4 17"och sedan en sladd därifrån till TV:n. Funkar jättebra. Det är bara det att jag alltid måste starta om datorn för att få bild på TV:n och efter det blir skrivbordsbilden rätt liten på datorskärmen, alltså inte 1440 x 900. Det går inte heller att ändra till 1440 x 900, men till ett flertal andra upplösningar. Så till frågorna. Ska man verkligen behöva starta om datorn varje gång och ska upplösningen inte kunna bli 1440 x 900 på skärmen trots att man kopplat en dator till TV:n?
Vill helst kunna ha datorn och TV:n ihopkopplad hela tiden, men det går ju inte pga. det sistnämnda problemet verkar det som. Ska det vara så är? Hur är det för er andra?

• Medlem
  • 2004-07-16 00:11

Har inget svar på ditt problem men för mej funkar det utmärkt,har en sån här adapter.
http://www.inwarehouse.se/pb.asp?src=1&sku=e591513

• Medlem
  • Trollhättan
  • 2004-07-16 00:33

Jag tycker det låter som att Gkortet inte fixar att driva både Skärmen och Tvn, därför kan du inte köra på så hög upplösning. Men jag kan ju ha fel...

Jag dubblerar skärmen till min G5 för att se på film på teven. Teven verkar klara 1024 som mest och när man väljer att dubblera så ställs även min datorskärm om till 1024. Den kan nog inte dubblera om inte båda har samma upplösning. Tar jag bort dubblering och använder teven som skärm nr 2 så kan jag ha olika upplösning på skärmarna. Jag startar inte om när jag kopplar in teven.

I OS X 10.3.4 har jag dock fått problem med att dubbleringen inte funkar som tänkt. Bilden blir förskjuten på teven så nu kör jag 10.3.0 från en annan partition när jag tittar på film. Det har ju inget med ditt problem att göra direkt men finns det en bugg så kanske det finns fler... Annars låter det som inställningarna för skärmar kajkat ur.

Jag undrar varför man överhuvudtaget ska dubblera bildskärmen om man har möjligheten att slippa det. På min Titanium PB gör jag så här:

- I med Y/C-sladden (S-video i dagligt tal)
- Väljer "Sök bildskärmar" - då får jag "vanlig" storlek på datorn och en bild på TV:n
- Kollar att "TV-bildskärmen" är satt på PAL och inte NTSC och ev justerar upplösningen.
- Plockar upp min film med QuickTime Player på datorskärmen
- Väljer "Presentera film" och ser till att TV-skärmen (den lilla skärmen) är markerad som aktiv
- Kollar på filmen på TV och låter Mailen ligga kvar på datorskärmen...

Ursprungligen av Alexandra:

Jag undrar varför man överhuvudtaget ska dubblera bildskärmen om man har möjligheten att slippa det. På min Titanium PB gör jag så här:...

Jag har tidigare dubblerat skärmarna av den anledningen att jag inte ser TV-skärmen när jag sitter vid datorn. Då riggade jag allting vid datorn och såg sen samma sak i teven. Tipset du gav har jag inte ens tänkt på. Jag ska testa så fort tillfälle ges. Sen finns det väl dom med iBook som inte kan göra annat än dubblera skärmarna iofs.

• Oregistrerad
  • 2004-07-26 02:45

Hur gör du det med en DVD-film? På Mac har jag nog aldrig lyckats få en DVD-film att skickas ut via TV-kompatibel utgång öht, på min PC går det - dock inte om jag kör dubbla skärmar (då blir filmvisningsfönstret kolsvart på TV-skärmen men filmen kan bara visas på datorns skärm). Det är någon copyright-pryl så klart... :-/

Ursprungligen av PF:

Hur gör du det med en DVD-film? På Mac har jag nog aldrig lyckats få en DVD-film att skickas ut via TV-kompatibel utgång öht, på min PC går det - dock inte om jag kör dubbla skärmar (då blir filmvisningsfönstret kolsvart på TV-skärmen men filmen kan bara visas på datorns skärm). Det är någon copyright-pryl så klart... :-/

Lika larvigt Macigt som vanligt...:)

Få ner DVD-uppspelningen till ett vanligt Mac OS X-fönster. Dra fönstret "in i TV:n" och se hur den automagiskt anpassar fönsterstorleken till den nya upplösningen. Välj sedan "Fullskärm" på menyn som finns kvar på datorskärmen...vips så har du helskärm på TV:n...

• Oregistrerad
  • 2004-07-26 04:03

Doh! Problemet är att filmen inte visas i TVn för att copyrightskydd gör att DVD-filmer inte kan visas på andra skärmar än macens egen, comprende? Det blir helt enkelt mörkt i rutan, men du får ljudet. Så har det varit de gånger jag provat iaf.

Ursprungligen av PF:

Doh! Problemet är att filmen inte visas i TVn för att copyrightskydd gör att DVD-filmer inte kan visas på andra skärmar än macens egen, comprende? Det blir helt enkelt mörkt i rutan, men du får ljudet. Så har det varit de gånger jag provat iaf.

Ok...jag var faktiskt tvungen att prova och slog på Monsters Inc som jag köpt i Sverige i original och det fungerade hur bra som helst. Filmen är ju så söt så jag var dessutom tvungen att se den igen...usch det blir tungt att gå upp imorgon

Vad skulle det vara för copyrightskäl som gör att bild på en andra skärm är så dåligt. Att det är en DVI-signal eller? Y/C-signalen får du ju ut så länge du har bild på TV:n...

Senast redigerat 2004-07-26 04:45
1
Bevaka tråden