Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Min ibook börjar sega sig..

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-18 13:50

Hej..

Jag har en 12" iBook G4 (800mhz) som fungerat strålande i sisådär 9 månader. Men nu de senaste veckorna har den börjar bli sega till sig, mycke badbollar och den känns inte lika rapp som för ett tag sen...

Att sätta in mer ram är inget alternativ, den har redan 640mb.

Hur gör man för få en mac snabbare, på en PC så kör man defragmentering och tar bort lite program, men på en mac så har jag inte en aning...

All hjälp uppskattas..

//Tomas

Ursprungligen av trissen:

Hej..

Jag har en 12" iBook G4 (800mhz) som fungerat strålande i sisådär 9 månader. Men nu de senaste veckorna har den börjar bli sega till sig, mycke badbollar och den känns inte lika rapp som för ett tag sen...

Att sätta in mer ram är inget alternativ, den har redan 640mb.

Hur gör man för få en mac snabbare, på en PC så kör man defragmentering och tar bort lite program, men på en mac så har jag inte en aning...

All hjälp uppskattas..

//Tomas

Det jobbigaste men bästa sättet att få en rappare dator:
Gör en backup av datan (passa även på att rensa ut sånt du inte behöver ha kvar på datorn), formatera hårddisken och installera om OS X.

Har du kört "Reparera Skiva" nyss, om inte gör det.
Ta ner program som Onyx eller Cocktail och rensa lite cache. Och kör de script som ska köras.
En ominstallation ska inte behövas.

• Oregistrerad
  • 2004-07-18 14:08

Håller med om att ta ner systemet och installera om. Jag gör det ungefär var 6:e månad.

...men Ok jag skall testa Onyx och Cocktail omgående eftersom det är ominstallationsdax.

Har haft min iBook 500, 640 MB RAM i drygt 3 år, har aldrig behövt installera om.
10 GB hårddisk, använder 6 GB, rensar ibland förstås.
Optimeringen sköter ju Panther om.
Har aldrig känts seg eller haft badbollssymtomet.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-18 16:27
Ursprungligen av bhagert:

Håller med om att ta ner systemet och installera om. Jag gör det ungefär var 6:e månad.

...men Ok jag skall testa Onyx och Cocktail omgående eftersom det är ominstallationsdax.

Ominstallation är inte nödvändig. Jag har inte installerat om mina burkar sedan Panther kom i oktober 2003.

Reparera behörigheterna först och testa sedan det här:

• Öppna terminalen.
• Skriv "sudo update_prebinding -root /" (utan citattecken).
• Tryck på Enter och skriv in lösenordet.
• Tryck på Enter och låt datorn tugga på tills den är klar.
• Logga ut, stäng av och starta om.

Det finns nåt som kallas vnodes, läs här. Mina datorer blir märkbart kvickare, när de inte tar slut så fort.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-18 14:42

Defragmentering/hårddiskoptimering behöver du aldrig tänka på när det gäller Mac OS X. Däremot kan du behöva reparera behörigheterna.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-07-18 20:14
Ursprungligen av Mondo:

Defragmentering/hårddiskoptimering behöver du aldrig tänka på när det gäller Mac OS X. Däremot kan du behöva reparera behörigheterna.

Men om man kör Norton Speeddisk och tittar på "kartan", då är det fullständig rörigt (färgerna).
Ber man Speeddisk städa upp, så tar det många många timmar på en 120 GB HD !
Så jag tror inte OSX defragmenterar, men däremot kanske på viktiga filer ?

• Oregistrerad
  • 2004-07-18 15:30

Jag har läst att systemet defragmenterar is själv om filerna inte är förstora och jag har även läst att systemet inte defragmenterar.

Så jag behöver altså inte ominstallera systemet?

Det var det sista jag skulle tillgripa! Installera om Operativsystemet.
Har du kört Reparera Skivbehörighet" ? (Skrev fel förut )

Vore kul om du märkte nån förbättring

• Oregistrerad
  • 2004-07-18 17:51

Vad gör "sudo update_prebinding -root /" med systemet?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-18 18:52

Hittade det här:

------------------

Optimize (update_prebinding). When you run a Mac OS X update via the Installer utility, at some point, the Installer typically says that it is optimizing the software. This process often turns out to be the longest part of the entire update.

What the Installer is doing at this point is running the Unix update_prebinding command. To explain the process in the most nontechnical language possible, the command updates the linking among applications and the shared library files that may be required to run an application. Whenever a new application is installed, this information map needs to be updated. If the information is not updated, the resolving of these links is calculated when you launch the application, which takes added time and thus slows performance. Installers perform this task because, following the installation of new software, updating this map is desirable.

If you add applications to your drive by any method that does not do this updating (which would be the case for most applications that do not use Apple's Installer utility), running the update_prebinding command yourself could increase the speed of Mac OS X.

------------------

http://www.peachpit.com/articles/article.asp?p=30243&seqNum=12

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-07-18 20:08

Cocktail fixar ju prebinding.
Du behöver inte kunna Terminalen

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-18 20:20
Ursprungligen av REP:

Cocktail fixar ju prebinding.
Du behöver inte kunna Terminalen

Hur svårt är det att skriva "sudo update_prebinding -root /"?

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-07-18 20:23

Jag vet att Norton Utilities är livsfarlig och använder den inte.
Men däremot fungerar fint med Speeddisk och Unerase

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-07-18 20:24
Ursprungligen av Mondo:

Hur svårt är det att skriva "sudo update_prebinding -root /"?

Inte svårt

Men för nybörjare känns det trygg med hjälpprogram

• Oregistrerad
  • 2004-07-18 20:10

Tack!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-18 20:19

Du ska INTE använda Norton Utilities!

1
Bevaka tråden