Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ftp via webbläsaren

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag och min sambo var ute på en längre resa för ett tag sedan och lade då upp bilder på vår hemsida under resans gång. Detta gjorde vi på diverse internetcafé och i nästan alla fall var det windows som användes. Då vi ville förminska bilderna innan de lades upp på servern använde jag det enkla bildprogrammet som ingår i Windows. Det fungerade smärtfritt att förminska bilderna där. I MacOs X finns ingen sådan funktion så när vi kom till ett "mac-internetcafé" så sket det sig. Att sedan lägga upp bilderna på servern fungerar snabbt och enkelt i windows genon att skriva in ftp-adressen i webbläsaren (explorer) och sedan dra och släpp från skrivbordet. Detta fungerar inte heller i OsX. Är det någon som vet varför och hur man kan göra istället om man inte har något ftp-program på mac.

/Per

• Oregistrerad
  • 2004-07-19 12:08

ftp:n i safari (och finder) läser bara ner - vill man läsa upp så får man ladda in ett program (eller grotta i något av de som finns från terminalen…)… Så något (iofs. mycket väl gratis) program behövs…

• Medlem
  • International user
  • 2004-07-20 02:28

Med hjälp av iPhoto som följer med Mac OS X kan du redigera, beskära och förminska dina bilder.
Testa programmet Transmit för att FTP'a iväg dom till din server.

http://www.panic.com/transmit/

/Jens

Jag är rädd att du har fel. I iPhoto kan man inte storleksförändra bilderna. Man kan beskära dem om det var det du tänkte på.

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-07-20 10:57
Ursprungligen av Per Hultberg:

Jag är rädd att du har fel. I iPhoto kan man inte storleksförändra bilderna. Man kan beskära dem om det var det du tänkte på.

Jo, det går. Om du markerar bilden och väljer Arkiv -> Exportera så får du den här dialogrutan:

Det stämmer också att den inbyggda ftp-klienten i findern (som Safari använder) inte klarar av att ladda upp, utan bara ner.

För att underlätta uppladdning av filer när man är ute i världen tycker jag du ska be webbhotellet att aktivera webdav för ditt konto. Det är efterföljaren till ftp som använder sig av http för uppladdning. Vilket innebär att den använder port 80 och du har möjlighet att ladda upp oavsett om det finns en brandvägg där du befinner dig eller inte.

Webdav är också Apples förstaval för filöverföring, och det finns direkt i findern och fungerar ypperligt där. Även senare versioner av windows stöder webdav, men det kallas »webbmappar« där (har jag för mig...).

ftp i terminalen fixar det snabbt och smärt fritt. skriv "man ftp# så får du manualen

alf

• Oregistrerad
  • 2004-07-20 02:48

nu har jag ingen tillgänglig ftp server, men att använda förhandsvisning för att "förminska" bilderna går ju. Sen kan du ju ansluta till en ftp server via kringa K, under huvudmeny anslut till server. sen borde du kunna dra och släppa? kan någon bekräfta om jag har fel eller rätt här?

Ursprungligen av johan skaneby:

nu har jag ingen tillgänglig ftp server, men att använda förhandsvisning för att "förminska" bilderna går ju. Sen kan du ju ansluta till en ftp server via kringa K, under huvudmeny anslut till server. sen borde du kunna dra och släppa? kan någon bekräfta om jag har fel eller rätt här?

Du har nog fel där, den inbyggda ftp'n kan inte ladda upp. Eller?
I regel går det till så på internetcafe att man inte kan installera grejer.

• Oregistrerad
  • 2004-07-20 11:52

Att man inte kan ladda upp via finderns ftp är illa...... hur svårt kan det vara för Apple att fixa det ?

Använd Preview för att storleks förändra bilderna, använd sedan en annan webbläsare än Safari som du vill ladda upp till en ftp server.
Funkar hur bra som helst.

• Oregistrerad
  • 2004-07-20 12:09
Ursprungligen av Mattias Hedman:

använd sedan en annan webbläsare än Safari som du vill ladda upp till en ftp server.
Funkar hur bra som helst.

?? jasså.. vilken och hur gör du då ?

Det går inte att storleksförändra i Preview och det går inte att ladda upp via ex. Internet Explorer. Det är Explorer eller Safari man har att välja på på Mac på diverse internetcafé i vida världen eftersom det är sällan ägaren har installerat annat.

/Per

Firefox till exempel.
Skriver i locationbar:
ftp://[email protected]

• Oregistrerad
  • 2004-07-20 14:21

Firefox till exempel.
Skriver i locationbar:
ftp://[email protected]

visst men det funkar inte att ladda upp... eller har jag missat nåt.

funkar för mig.

• Medlem
  • Nässjö
  • 2004-07-20 23:39

funkar för mig.

Dra och släpp funkar inte i alla fall...

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-11-17 14:44

Plockar upp den här gamla tråden med två frågor:
1. Hur gör ni, t.ex. Mattias, som laddar upp grejer med EldRäven? Funkar ungefär lika bra för mig som för dp och Quarken...

2. Hittade följande mycket intressanta text i Mac Hjälp när jag sökte på ftp:

Anm: När du ansluter till en FTP-server från Finder har du bara läsbehörighet. Använd ett annat program, t.ex. Safari, om du vill kopiera filer till en FTP-server.

Nån som får det att funka och i så fall hur? Nån inställning eller bara lite Mac-magi? (Typ rituell brasa med Windows-CD samtidigt som man sitter naken i skräddarställning mitt i ett aquablått X med PowerBooken över huvudet och upprepar "Steve... Steve..." X gånger)

Använd FireFTP (tilläggsprogram till Firefox).

1
Bevaka tråden