- Gäst
- Oregistrerad ●
Hej!
Sitter på min nu veckogammla iBook och har fortfarande inte riktigt förstått mig på det här med att trycka på "-" högst upp till höger i varje fönster. Programmet dras ner högra sidan på dock där jag sedan kan trycka upp det igen genom ett klick. Så långt allt fröjd. Men om jag använder Kringla+Tab för att och väljer något program som finns minimerat så dyker det inte upp igen? Ska det verkligen vara så?
Sen en annan sak är att efter haft vissa program öppna och sedan tycker på "X" högst upp till höger och sedan klickar på programmet nere i dock dyker det inne heller upp. Det gäller dock inte alla program med VLC och Aktivitetskontroll. Menyn högst upp visas iaf för valt program och då får jag gå via där och välja tex visa aktivitetskontroll. Återigen, ska det verkligen vara så? Känns ologiskt.
Sen jag skaffat datorn har jag lyckats totalhänga den en gång, den har inte vaknat från vila en gång och jag har kraschat vissa program antal gånger, senast Safari igår som efter att tänkt i någon minut stängde ner sig själv. Jag har inte försökt utföra sådana händelser utan gjort enbart normala saker i mitt tycke. Ska det inte vara X:et stora fördelar att det ska vara stabilt? Är detta normalt eller kan det vara något fel på datorn? Har bara suttit framför XP förut.
Angående fönstren så skall det vara så… Kanske inte hundra logiskt om man kommer från XP.
Detdär att vissa program avslutas när man stänger sista fönstret, och andra inte , är lite störigt faktiskt… Dock är det ju lätt att se vilka som är igång (i docken - och använder man den för att byta program så funkar förnsterhanteringen oxå bättre…)
Att safari kraschar är väl inte ovanligt - vissa sidor har periodvis (ex.v. Aftonbladet i vissa annonser) script eller giff:ar som kraschar safari - men det är väl ungefär det som är "kraschpotent"…
Att den inte vaknar från vila låter underligare - var den stendöd eller fick du en "kernel panic"?
Mitt tips är att använda F9, för att visa alla öppna fönster istället för att tabba mellan dem. Jag håller med om att det är en brist i funktionaliteten, men Exposé funkar bra. Tab-funktionen använder jag endast när jag snbbt vill växla mellan två öppna program. Då kan man trycka på tab en gång, så hoppar den automatiskt mellan de senast använda.
Macen hanterar program och fönster separat. Det börjar lösas upp, och att det inte alltid funkar så blir ju lite ologiskt, men grundtanken tycker jag är bra. Bara för att man stänger alla fönster, ska inte programmet avslutas (om det inte är program som bara kan ha ett fönster).
Att program krashar får vi nog leva med oavsett plattform. Ladda ned cocktal, Onyx eller liknande underhållsprogram, för att se till att systemet är i topptrim. Att datorn inte vaknar från vila är ju inte bra. Det har aldrig hänt mig.
Den var stendöd. Fick stänga av och starta igen. Tror att det var efter att jag laddat hem massa uppdateringar till allt som blivit nytt sedan fabriksinstallationen. Så det tar jag som en engångshändelse, om det inte händer igen.
Men när jag trycker ner t.ex. VLC i dockan så finns fortfarande pilen under ikonen, den som markerar att programmet är igång, så avslutas gör det väl inte? Sen angående att minimera fönstren till högersidan av dock; synd att det inte fungerar. Känns som hela funktionen försvinner om man inte lätt kan komma åt det lätt.
Sen angående att minimera fönstren till högersidan av dock; synd att det inte fungerar. Känns som hela funktionen försvinner om man inte lätt kan komma åt det lätt.
Skriv precis som du gjorde här, och berätta det för Apple. Jag håller med, även om jag kan hantera det.
Sen angående att minimera fönstren till högersidan av dock; synd att det inte fungerar. Känns som hela funktionen försvinner om man inte lätt kan komma åt det lätt.
Eh… du har ingen mus inkopplad väl? Men prova att låta bli att stänga fönstren och använd exposée.
Annars listas alla fönster till en app om du högerklickar (ctrl+klick) på applikationen i dock… alt+shift+klick ger ytterligare någon funktion som jag inte riktigt vet när den skall vara användbar…
Stfm > Ja varför inte? Bra idee.
Pär > Nej ingen mus, inte för tillfället i alla fall.
Tack för hjälpen!
Någon som föresten vet hur man gör att Safari alltid ska öppna länkar som vanligtvis öppnas i nytt fönster i tabbar?
Håll ned cmd (äpple) medan du trycker. Inställningar för att automatiskt öppna i ny tab brukar aldrig funka i något program av någon anledning. Dessutom kan det vara bra att kunna välja själv.
Suck, har haft för mycket problem de senaste dagarna. Igår skulle vi se på DVD via datorn på tvn. För det första var skärmen på TV svartvitt, och då är det en helt ny tv vi testade på. Efter ett tag gav vi upp och det gjorde tydligen datorfan också som vägrade mata ut skivan trots massor av försök. Den släppte den inte föresen jag satt datorn i vila och väckt den igen. Vidare totalhängde den sig på morgonen då jag skulle byta låt i iTunes. Det går inte heller att få kontakt med 3G telefonen NEC e616, uppkommer bara fel att telefonen inte är redo eller i upptäckbart läge.
Ska det verkligen var så crep? I så fall kan jag likaväl kasta den här burken och gå över till min gammla win burk som funkar bra mycket bättre än den här. Hoppas att ni på 99mac kan hjälpa mig då datorn väl får för sig att fungera så funkar den bra.
Angående "strecket" uppe till höger i Finder-fönster. Testa att hålla ner Kommando och klicka på den knappen. Du får då möjlighet att välja ett antal olika menysystem. Bara text, bara ikoner etc.. Du kan fortsätta kommando-klicka tills du gått varvet runt så att säga.
Angående "strecket" uppe till höger i Finder-fönster. Testa att hålla ner Kommando och klicka på den knappen. Du får då möjlighet att välja ett antal olika menysystem. Bara text, bara ikoner etc.. Du kan fortsätta kommando-klicka tills du gått varvet runt så att säga.
Ja ok, smart!
Men det är ingen som skulle kunna ge mig tips om mitt inlägg ovan angående de problem jag haft?
Dina problem är inte lätta att svara på med så lite att gå på. Hur mycket RAM har du i "booken"? Att UNIX-grunden ger ett stabilare system innebär ju tyvärr inte att program aldrig kraschar. De ska dock krascha ytterst sällan. Som förslag så tror jag du ska starta en tråd för varje typ av fel. Den här tråden handlar om fönsterhantering (enl rubriken) och det är inte säkert alla gurus som kan DVD-problem tittar in här. Gå igenom vad som är återkommande fel dvs som upprepar sig efter en omstart och försök reda ut dessa problem i separata trådar alternativt sök efter gamla trådar med samma ämne.
Det där du undrade över om stänga fönster/program har diskuterats tidigare på forumet. Lite kort beskrivet så har det i tidigare Mac OS varit hävd att programmet fortsätter rulla även när sista fönstret stängts. Kommando N gav sen ett nytt fönster. I Mac OS X så har det smygit sig in ett blandat beteende som jag håller med är lite ologiskt. Vill du ha logik och att samma sak alltid händer? Tryck Kommando Q för att avsluta program och Kommando W för att stänga fönster.
SIgår skulle vi se på DVD via datorn på tvn. För det första var skärmen på TV svartvitt, och då är det en helt ny tv vi testade på.
Detta kan bero på ett par saker:
1. Kolla att datorns "TV bildskärm" är inställd på en "PAL-50Hz" upplösning. Detta gör du genom menyradens "monitor ikon" eller genom Äpple Menyn > System Inställningar > Bildskärmar
2. Om du använder en S-VIDEO sladd till TV:n bör du kolla så TV:n är korrekt iställd att ta in S-VIDEO. Vissa apparater kan på sin SCART-kontakt ställas om från S-VIDEO, till COMPOSITE eller RGB. Lättast är att använda en COMPOSITE sladd ("Röd, vit, gul" RCA-typ), men man får betydligt sämre kvalité på bilden då.
Detta är de två vanligaste problemen med att få Svart/Vit output till TV.
Efter ett tag gav vi upp och det gjorde tydligen datorfan också som vägrade mata ut skivan trots massor av försök.
Så ska det inte vara... Det KAN vara så att Apples DVD-program vill ta över skiv-hanteringen. Detta ske bl.a. om du sätter i en DVD-skiva som håller annan region än din dator kör. Då matas skivan ut så fort du stänger Apple DVD-Player.
Vidare totalhängde den sig på morgonen då jag skulle byta låt i iTunes.
Vidare, inte alls bra eller vanligt. Händer det fler ggr kanske du fått dåligt minne. Vad har du för minne? Köpte du med extra vid datorköpet eller senare/själv? RAM-minne är det absolut vanligaste problemet till krasher av min erfarenhet. Hur mycket minne har du?
Det går inte heller att få kontakt med 3G telefonen NEC e616, uppkommer bara fel att telefonen inte är redo eller i upptäckbart läge.
Det kan vara så att den inte stödjs ännu. Jag är tyvärr inte så hemma på iSync/mobiltelefoni. Du bör kunna använda den som ett modem via bluetooth oavsätt, men att kunna synca kalender, kontakter m.m. krävs stöd i iSync. Vet som sagt inte hur det är med 3G-telefoner där.
Apples info:
http://www.apple.com/isync/devices.html
Gällande fönsterhantering så är det lite annorlunda i OSX än Windows (och OS9 för den delen). Lär man sig jobba i OSX är det dock väldigt snabbjobbat. Som sagt så är program och fönster separerade i MacOS (har alltid varit det). I OSX har man även gjort så att ett programs fönster kan vara "utspridda" mellan program. Detta betyder att bara för att ett Safarifönster är överst så måste inte ALLA Safari's fönster ligger över alla underliggande program. Det hela beror på "hur du tar dig" till ett visst fönster. Växlar du mellan program kommer HELA programmets "miljö av fönster" komma överst. Klickar du bara på ett fönster, säg ett av Safaris fönster, kommer bara det "ligga överst".
Detta är förvirrande till en början (tycker jag som kommer från MacOS9) men när man lär sig jobba med det så är det väldigt smidigt.
Tips:
Växla program: cmd + tabb
Växla fönster i program: cmd + <
Sen gäller det i regel att om man håller ner shift så "går man baklänges". Dvs cmd + shift + tabb växlar programmet "bakåt" likså cmd + shift + < växlar fönster "bakåt".
Lägg till exposé så kan du komma åt saker mycket snabbt…
Öppna programmet Skivverktyg från Hårddisken/Programmappen/Verktygsprogram.
Markera din hårddisk och klicka på reparera skivbehörigheter.
Gör detta varje gång du har installerat nytt i systemet (som nu tex när du installerade uppdateringar till senaste Mac OS X antar jag), så kommer datorn antagligen inte att krascha. Om man inte gör det, så händer massa mysko grejer, precis som du beskriver det (totalhänger sig, vaknar inte från vila etc).
Alltså datorn kommer inte att krascha när du gör så. Att program kraschar beror på programmen och inte datorn.
Jag tycker det verkar mest som att dina problem inte är problem, utan mest en vanesak.
På Windows är fönster = program. På Mac är det inte så helt enkelt. På Mac kan man nog säga att menyrad = program. Du ser vilket program du är i just nu på vad det står bredvid Apple-menyn. Ett program på Mac kan ha flera fönster öppna samtidigt eller inga fönster öppna alls. Vanligtvis trycker man på kommando+N för att få upp ett nytt fönster i ett program (detta gäller bla i Finder, Safari, Textredigerare mm). Men i vissa program är det något annat menykommando. Tryck ctrl+F2 för att styra menyraden med pilknapparna.
Att minimera ett fönster är inte samma sak som att avsluta ett program. Minimera innbär bara att man flyttar undan ett av fönstrena från ett program ner i Dock så att de inte är i vägen. Om du vill komma åt objekten i Dock med tangentbordet trycker du på ctrl+F3.
Du ser vilka program som är öppna genom att de har en pil under sig i Dock. Avsluta program gör man alltid i programmets egen meny (tex avslutar man Safari från menyn som heter Safari) eller med tangentbordskommandot kommando+Q när man är i det program man vill avsluta. Man kan också högerklicka (eller ctrl-klicka om man har en enknappsmus) på programmets symbol i Dock. Om man bläddrar genom Dock med pilknapparna efter att ha tryckt ctrl+F3, så kan man trycka på uppåtpilen för att få fram Dock-objektens kontextmeny också.
Minimera saker gör jag extremt sällan… Ser ingen mening i det. Otydligt, svårt att komma åt osv. Dock vet jag att många PC-människor som bytt till OSX använder det och förstår inte att jag inte gör det så
Något jag märkt är att om du har minimerat en massa safari-fönster och gömmer det programmet så kommer dess minimerade fönster INTE visas i andra program. Det är väl både logiskt och jobbigt… Men så är det
När det kommer till fönster hantering så finns det ett litet program som jag använder helatiden, varje dag, 7 dagar i veckan. Det heter WindowShade X((Hittas här)) och du kan med det dubbelklicka på fönsterkanten så får du en oldschool strip..
När det kommer till resten av dina problem så känns det som det är lite väl mycket fel,, min tjej köpte en iBook i början av sommaren och det har inte varit ett enda problem.. Som redan sagts kolla minnet annars så är det nog dags att kolla med Apple för sådär ska det inte vara . slut..
Kan hålla med om att det jag upplevt som problem med fönsterhantering kanske inte är det utan mer en vanesak mellan OSX och XP. Börjar få ordning på allt nu.
Jag körde med SCART kontakt, ska se om det blir färg med PAL inställning, låter som en logisk förklaring iaf. Fast ska inte OSX känna av om det är PAL eller NTCS automatiskt?
Jag har enbart de 256 Mb ram som är fastlött i maskinen. Kommer att fylla på med 512 eller ett 1024 kort när pengar ramlar in sen. Kan det vara problem att jag kör med så pass lite ram? Ska även reparera behörigheterna nu och hoppas att det blir bättre.
Tack än en gång för alla svar!
Kan hålla med om att det jag upplevt som problem med fönsterhantering kanske inte är det utan mer en vanesak mellan OSX och XP. Börjar få ordning på allt nu.
Jag körde med SCART kontakt, ska se om det blir färg med PAL inställning, låter som en logisk förklaring iaf. Fast ska inte OSX känna av om det är PAL eller NTCS automatiskt?
Jag har enbart de 256 Mb ram som är fastlött i maskinen. Kommer att fylla på med 512 eller ett 1024 kort när pengar ramlar in sen. Kan det vara problem att jag kör med så pass lite ram? Ska även reparera behörigheterna nu och hoppas att det blir bättre.
Tack än en gång för alla svar!
Att ha för lite RAM skapar inga problem, men det går mycket segare. Köp till så mycket RAM som möjligt, det gör alltid stor skillnad.
Toppen!
Vilken typ av sladd hade du ut från datorn? Problemet är att TV:s idag i Europa ofta stöder PAL60 vilket är PAL fast med NTSC uppritning (60 ggr per sekund istället för 50). Jag tror inte OSX kan känna av detta automatiskt faktiskt, men det är som sagt lätt ändrat. Dock vet jag att jag på min morsas lite bättre Sony TV kan köra både PAL50 och NTSC60hz, men det är för att den då hanterar NTSC-signalen i PAL60 i TV:n… Klurigt värre är det hur som helst
Mja….Jag har kört en burk i snart 200 dagar på jobbet med 384 MB RAM så det går att köra länge med lite mindre RAM Men det är klart rekommenderat att ha mer. Jag skulle säga minst 512MB i OSX, helst lite mer (640, 768 eller 1GB).