Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kalibreing

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-21 15:54

Hejsan! Undrar om någon vet vilken kaliberings spyder jag ska köpa. Jag har en CRT skärm.
Macoteket har följande:

Pantone Spyder CRT Calibrator med PhotoCal (995kr)
Pantone Spyder CRT/TFT kalibrator med OptiCal (2490kr)
Pantone Spyder CRT/TFT kalibrator med PhotoCal (1795kr)

Vad är det för skilland mellan PhotoCal och OptiCal?

• Medlem
  • 2004-07-21 16:27

Jag har OptiCal, men jag har inte riktigt förstått skillnaden heller om jag ska vara ärlig. Jag tycker att du ska köpa den billigaste, för Pantones TFT-kalibrering är sådär ändå.

photocal funkar bara med spider och är helt klart begränsad.
mitt råd är att köpa gretag macbeths eye-one display (mjukvara följer med), lite dyrare men klart vassare än spider och optical.
http://www.i1color.com/products/i1_display.asp

• Medlem
  • Lund
  • 2004-07-21 20:38

Senaste spyder och programvara Otical 3.7.7 fungerar numera bra på på Mac, likaså Optical 3.7.8 till pc.
Man kan se vid färgmatchning att profilen/gamut är större än tidigare genererade profiler uppmätta på samma skärm.
Likaså har slutresultatet blivit jämnare och tillförlitligare.

På denna sida kan du läsa längre ner vad skillnaderna är i de olika programmen.
Optical har fler inställningsmöjligheter och kan även användas i ett mer advancerat läge, egna inställningar mm
http://www.colorvision.com/profis/profis_view.jsp?id=101
eller här http://www.colorvision.com/store_spec_spyder-vs-pro.shtml

Ser man till priset så är spyder idag prisvärt alternativ och gör ett utmärkt jobb även jmf med Gretag,Binuscan, mfl .
Mvh

Senast redigerat 2004-07-21 20:59
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-22 09:50

hmm verkar som opit e lite vassare.

• Medlem
  • 2004-07-22 10:13

Det avgörande verkar vara att PhotoCal inte kan ange fler än 2 Gammavärden (1,8 och 2,2?) samt att det inte går att ställa target. Två ganska viktiga funktioner när man jobbar med tryck.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-23 12:28
Ursprungligen av stfm:

Det avgörande verkar vara att PhotoCal inte kan ange fler än 2 Gammavärden (1,8 och 2,2?) samt att det inte går att ställa target. Två ganska viktiga funktioner när man jobbar med tryck.

Vad tror du om Gretag Eye-One Display Färgkalibrator?

• Medlem
  • 2004-07-23 12:58
Ursprungligen av EricSthlm:

Vad tror du om Gretag Eye-One Display Färgkalibrator?

Jag tror att den är bättre än Pantone, men jag har inte testat den.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-25 06:14

hmm antigen Gretag Eye-One Display Färgkalibrator eller spyder optical. undrar vilken jag ska ta...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-26 20:45

nej nu är det brådis. jag ska köpa den imorn! vad tycker ni? Gretag Eye-One Display Färgkalibrator eller spyder optical???

Gretag, fixade en åt en kompis (fotograf) som hade en Spyder. Han är mycket mer nöjd med Gretagen...
Jag har också en och är nöjd.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-27 01:35

ja... jag anade att den skulle vara lite bättre. thx!

• Medlem
  • Malmö
  • 2004-08-16 19:18

Jag har en gretag här.
Innan man börjar kalibibrera ska man stänga av färghanteringen om jag har förstått det rätt.
Men hur stänger jag av den? man kan ju bara välja en annan färghantering, aldrig stänga av den.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-16 23:09

hmm. stänga av färghanteran.. vart menar du? menar du bildskärmsprofil??
innan jag kalibrerar ser jag till att kelvin på skärmen e på 6000 då jag vill ha den kelvin. ser inne i kalbrerings programmet så står det att man ska dra ner brightness.. contrast till 50% eller vad det nu när....
tror inte man behöver göra något innan förutom att ha rätt kelvin inställd. men jag kan ha missat nåt.
vilken gretag har du? jag har display.

• Medlem
  • Malmö
  • 2004-08-17 07:36

jo det är display.
jag försöker kalibrera en skärm till en bärbar. men det kanske inte går?
Jag menade bildskärmsprofil. hur man stänger av den. annars blir det väl som att kalibrera
en skärm med en nylonstrumpa över?

Det som behöver stängas av är om du eventuellt använt något annat kalibreringsprogram som tex Adobe Gamma, men jag tror knappt det används i OSX?

Själv kör jag Colorvisions Spyder med Optical och kalibrerar till 6500°. Se bara till att du inte sätter några sugkoppar på en LCD-skärm, utan det är nån annan fastsättning som gäller för dessa.

• Medlem
  • Malmö
  • 2004-08-17 10:32

Det där med färgtemperatur har jag jävligt svårt för. hur vet jag vilken färgtemperatur jag ska ha.
är det temperaturen i rummet jag sitter i?
eller är det vad som är behagligt för mina ögon?

Som jag fattar det vill man hitta en nyans som som liknar det ljus som upplevs när man tittar på den färdiga trycksaken i dagsljusbelysning. För prepressjobb har den temperaturen angetts till 5000° men många skärmar har svårt att klara den utan att strypa för mycket av sitt färgomfång. 6500° verkar vara en bra kompromiss, särskilt på lite sämre skärmar, och har blivit en alternativ standard. Ju högre färgtemp ju kallare färg. Standardinställning på en CRT brukar vara en vitpunkt på 9300° ett ganska kallt och blåaktigt ljus med andra ord.

Har ett svagt minne av att LCD-skärmar rekommenderas att kalibreras till sin förinställda vitpunkt, står det inga tips i bruksanvisningen?

• Medlem
  • Malmö
  • 2004-08-17 14:39

Jo, jag har nog instruktioner. jag kollade på en sån film som följde med eye one.
Men jag vill bara få små frågor besvarade kring.

9300k. det förklarar varför jag tycker bilden är så gul nu.
jag är gammal pc användare och vill gärna ha lite högre gamma än apple. jag försöker vänja av mig.

tackar!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-17 17:45

det borde väl gå o kalibrera en bärbar. har du inte manuella inställningar på skärmen? knappar på den?
*är ej insatt i bärbara*

• Medlem
  • 2004-08-19 16:47

det borde väl gå o kalibrera en bärbar. har du inte manuella inställningar på skärmen? knappar på den?
*är ej insatt i bärbara*

Har testat att kalibrera bärbara WinUrkmaskiner med Gretags Eye.One Pro, men det blir bara skit. Skärmen på min PB 12" är för dålig för att man ska veta om det funkat eller inte...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-17 17:55

det e rörigt det här. jag hålle rpå själv o förstår det. om du ska göra utskrifter hos ett labb så prata med dom o fråga vad de har förinställningar. deras inställingar och dina måste vara samma. beror iförsig hur petig du e. men jag som har foto som seriös hobby är mycket petig med detta. jag kalibrerar så min skärm e som labbets, samma profil.

• Medlem
  • Lund
  • 2004-08-19 17:44

det e rörigt det här. jag hålle rpå själv o förstår det. om du ska göra utskrifter hos ett labb så prata med dom o fråga vad de har förinställningar. deras inställingar och dina måste vara samma. beror iförsig hur petig du e. men jag som har foto som seriös hobby är mycket petig med detta. jag kalibrerar så min skärm e som labbets, samma profil.

Du behöver inte veta vad labbet har för profil så länge du skickar bilden i RGB och har hanterat den i en given arbetsfärgrymd. Bilden behöver alltså innehålla endast denna information
Konverteringen sker från din RGB arbetsfärgrymd till deras cmyk automatiskt.

Hur kan du kalibrera din skärm som labbets?
mvh

• Medlem
  • Malmö
  • 2004-08-17 23:16

okej. du borde inte kunna ha samma profil som labbets
du menar samma gamma och kelvin?

Jag har bara ljusstyrka i den bärbara. inget annat kan jag ställa

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-18 15:28

mm samma gamma o kelvin som labbets. sen när man sparar en bild.. innan man ska bränan bilden till skiva så ska man spara den med labbets skrivarprofil så man får rätt utskrift sen från labbet. hör med ditt lab.. de vet exakt hur du ska göra...

• Medlem
  • Lund
  • 2004-08-19 17:31

Rätt färgtemp på en skärm om man skall vara noga är 5000K , som ett bra ljusbord.
Som flera har påtalat så klarar flertal skärmar inte av att återge 5000k utan att skärmen ser för gulaktig och kontrastlös ut. Upp till 6500K anses som acceptabelt vid betraktning av bilder.
Vid uppmätning och kalibrering av en skärm kan skärmprofilen testas mot andra profiler för att se hur bra är skärmens förmåga att återge färger. Skärmprofilens gamut är oftast mindre än de flesta vedertagna färgrymder, även en mindre sådan som s-rgb.
Eizos nya lcd skärm klarar att för första gången visa de kulörer/färger som ingår i den större arbetsrymden Adobe RGB.Detta betyder att man kan på skärmen se de färger som kan återges vid tryck av bilder på papper av högsta kvalitet
mvh

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-19 19:30

det jag menade var att jag har samma kelvin (6000) och gamma (2,0) som mitt lab har. sen när jag sprar bilden så väljer jag KONVENTERA TILL PROFIL. jag väljer sen labbets profil för vilken skrivare de har och om bilden ska tryckas på matt eller blankt papper.

1
Bevaka tråden