Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilket program för att krympa fil?

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-21 23:42

Jag behöver komprimera en .doc-fil.
Så... vilket program kan göra det?
Och hur mycket mindre blir en 8.5Mb stor fil isf?

Och just det den måste kunna packas upp och läsas av PCfolk.

Senast redigerat 2004-07-22 00:17
  • Oregistrerad
  • 2004-07-22 00:24
Ursprungligen av Kambei:

Jag behöver komprimera en .doc-fil.
Så... vilket program kan göra det?
Och hur mycket mindre blir en 8.5Mb stor fil isf?

Och just det den måste kunna packas upp och läsas av PCfolk.

Markera det du vill packa ihop. Välj "Skapa arkiv av..." i Finder och vips! så har du din PC-kompatibla zip-fil. Originalet ligger kvar.
Ibland är det enklare än man tror.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-22 00:45
Ursprungligen av Schuckert:

Markera det du vill packa ihop. Välj "Skapa arkiv av..." i Finder och vips! så har du din PC-kompatibla zip-fil. Originalet ligger kvar.
Ibland är det enklare än man tror.

Ibland är det faktiskt det. Men tyvärr hjälpte det inte mig :(. Filen är eller rättare sagt blir för stor för att mejla. Operatören tillåter mig inte att skicka mejl större än 10 Mb. När jag zippar den blir den 7.7 och sväller sedan när jag ska mejla till 10.7 :mad:. Gaah! jag skulle verkligen behöva skicka den imorgon.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-22 00:54

Vill alla fall tacka dig Schuckert för tipset!! Har aldrig haft behov av att zippa något förut så...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-22 01:09

Har du möjlighet att lägga upp den via ftp?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-22 02:15

Du kan ju alltid testa med gzip i Terminalen, jag vet inte om den komprimerar bättre.

Öppna terminalen och cd:a till den mapp där din fil ligger.
Skriv gzip -9 filnamn
(Minus nio är för att tala om för gzip att komprimera max)

Observera att orginalfilen ersätts av den komprimerade filen, fast med suffix .gz.

Winzip klarar av att dekomprimera .gz-filer, och det är fullt möjligt att den inbyggda "zippern" i Windows också gör det.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2004-07-22 07:06

Om det alltså är en .doc fil så måste du väl kunna dela upp den i två delar utan problem? Så när mottagaren fått första delen, så mailar han/hon ett "kvitto", åsså skickar du andra delen.

• Oregistrerad
  • 2004-07-22 07:29

Funkar inte gamla klassiska "spara som…" så att &/% word bara skriver det som skall stå i dokumentet och inte halva världshistorien oxå…

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-22 08:28

macce: Tyvärr så blev den inte mindre

Danne V: Det är ett väldigt "formaterat" dokument med mycket automatiskt tjafs. Vet inte riktigt om det blir så bra om man delar upp den.

Pär: Spara som... vad menar du egentligen?

• Oregistrerad
  • 2004-07-22 15:01
Ursprungligen av Kambei:

Pär: Spara som... vad menar du egentligen?

Som sagt, Word (et.al.) har en jävla förmåga att spara in massa historik och ändringar i dokumentet (finns lite sköna exempel på vad folk skrivit och sedan trott de har raderat, men det ligger kvar…)
Om man kör en "spara som…" så skrivs aktuell text och format till en ny fräsh fil utan massa tjafs…
Förr kunde det göra underverk med storleken (1/4-1/2 kunde "försvinna"), och även om man hoppas att MS fixat det så skulle jag inte slå vad några större summor om att de faktiskt gjort det…

Är det mindre från början så är det ju nästan garanterat mindre efter komprimering…

Jag testade lite ...

Förutsättningen är Mac OS X 10.3.4 + Office v.X 10.1.5

Letade upp en gammal rapport på 11 sidor med några inklistrade färgbilder och något inkluderat Exceldiagram. I övrigt det vanliga tjafset med innehållsförteckning genererad av Word, lite brytningar och annan rapportformatering.

Filen var i sitt originaltillstånd 1 453 342 byte stor (d.v.s cirka 1,3MB)
Den öppnade jag och "sparade som ..." med ett ytterligare tecken i namnet. Då blev den 1 505 566 byte stor (d.v.s. den växte lite).
Jag återgick till originalfilen och "sparade som ..." igen, behöll namnet men ändrade formatet till RTF. Filen blev då 316 401 byte stor. En reducering med cirka 80% alltså.

Jag provade sedan att packa dessa tre filer, och använde den inbyggda "Skapa arkiv"-funktionen.

Originalfilen blev då 362 157 byte stor, den omsparade 425 299 byte och RTF-filen 93 934 byte.

Skillnaden mellan RTF-filen och DOC-filen när man betraktar den är ... ingen alls. Inga ändringar i brytningar, hyperlänkar fungerar i båda och så vidare.

Jag testade inte att använda gzip i terminalen eftersom jag misstänker att det är gzip som används när man kör "Skapa arkiv" i det grafiska gränssnittet.

En ytterligare idé, förutsatt enklare formatering, är att tvätta filen i textredigeraren. Jag tappade bilderna och innehållsförteckningen, men huvuddelen av formateringen kvarstod. Den filen var på 22 434 byte.

//Mikael

Den bästa lösningen för att få iväg allt för stora filer brukar vara att packa dom, lägga upp dom på sin hemsida (FTP-server) och mejla en direktlänk till mottagaren (http://www.minsida.se/minfil.zip) så denne kan ladda ner filen i lugn och ro.

Eller bränna en CD och posta. Även om det tar emot med filer under 250 MB eller så

• Medlem
  • 2004-07-22 09:41

Hakar på Pärs råd: Office-dokument sparar alla ändringar man gjort - filerna blir större. Om man sparar dem under ett annat namn så sparas inte historiken - filen blir mindre.
PowerPoint-dokument kan bli 25% av originalet om man bytt många bilder.

Annars tycker jag som tidigare inlägg att lägga upp den på en ftp-server är absolut enklast. Eller bränna en cd och skicka.

• Oregistrerad
  • 2004-07-22 09:47

Om inte gzip -9 lyckades komprimera filen så sitter du nog i deet blå skåpet.
Jag tvivlar på att det finns nån annan app som gör ett bättre jobb.
Som några andra föreslog så skulle jag oxå vilja tipsa om att lägga upp den på en www eller ftp server

mvh jensa

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-07-22 10:14

Enklast är att lägga upp på sin webbdelning (slå på inställning "Personlig webbdelning")
Då behövs det inte ftp-programvaran, vilken webläsaren som helst klarar av det

• Oregistrerad
  • 2004-07-22 11:22

Använd dig avDropload.com. Det blir hyfast enkelt för att lösa det akuta problemet. Tjänsten är helt gratis och filen ligger kvar i något dygn innan den autoraderas. Mottagaren får ett mail med en länk.

• Medlem
  • 2004-07-22 14:45
Ursprungligen av Schuckert:

Använd dig avDropload.com. Det blir hyfast enkelt för att lösa det akuta problemet. Tjänsten är helt gratis och filen ligger kvar i något dygn innan den autoraderas. Mottagaren får ett mail med en länk.

Tack för den! Filerna ligger tom kvar 4 dygn.

Detta är inget bra tips men ändå...

Nu när Stuffit Expander finns i windows-version så kan man om man har Stuffit Deluxe dela en .sit-fil i två lika delar, Man skickar filerna i två separata mail och mottagaren släpper båda filerna på Expander och den packar upp automatiskt. Kräver dock lite mer av mottagaren samt att man har Deluxe-versionen av Stuffit.

KORT BESK OM KOMPRIMERING

ALLMÄNT
Komprimera för mottagaren och transportsättet. Varje situation kräver olika förfarande. Det finns ingen 'silver-bullet' längre.

MAC til MAC
Låter enkelt, men tänk på transportsättet. Se nedan. Har mottagaren OS X eller klassiskt OS? Har mottagaren klassiskt OS eller du inte vet, då bör en uppackarrutin vara på plats.

MAC till PC
Nu får man se upp! Finns programmet som skapade filen hos mottagaren bör det inte vara nått problem. Men man bör benämna filen med det klassiska fil-tillägget; .doc för word osv.

Det kan vara en bra idé att lägga till en uppackare om filen inte är .zip. Men även zip kan ge PC användare probbs, om de kör Win 95-98. Då kan man ju iofs be dem hämta en Stuffit Expander eller en zip.

PACKNING
Detta är grundbulten i hela grejen med att förminska filen. Det finns MASSOR med sätt att komprimera filer. Grunden är i alla fall att man byter tid mot storlek. Mer tid rutinen tar, ju hårdare kan det bli packat. Men att packa .pdf (protable document format) från Adobe lär vara en tuff uppgift (där ingår nämligen kompressionen). Olika filtyper kan komprimneras olika bra beroende på källfil och komprimeringsrutin. Lempel-ziv är en klassiker, kolla via Google så finner ni mer info, typ
http://www.oberhumer.com/opensource/lzo/

UPPACKNINGSRUTIN
En datakodsnutt som gör att filen kommer att bli ett program man kan köra. När programmet körs packar det upp (och avkodar enkodningen) datat. Rena skräckcenatiot för virus-rädda! Det gäller att VETA vem som postade filen! StuffIt kan skapa PC uppackningsbara filer direkt från MAC. Och vice versa. Snacka om duktiga programmerare!

ENCODING
Nu skall ju filen flyttas också! Och den är ju BINÄR! Dvs. den innehåller en blandning av skrivbara och icke skrivbara tecken i en salig blandning. Dessa vill man 'ha lite ordning på'.

Klassiskt, igen, är bin-hex enkodning. Man bytter varje tecken till skrivbara sybmoler, de ligger över ASCII 32 och i 7 bitar (8 till 7 bitar). För Mac kör man Mac binary (en 8 bitars kod).
http://www.natural-innovations.com/binhex/
Koden använder dessutom CRC (Cyclic Redundancy Check), samma som sista siffran i personnumret. Allt för att kolla filens integritet. Mycket viktigt över internet där paketen kan bli fragnmenterade till oigenkännlighet. Om man har otur. (Detta är ett annat ämmne!)

Detta ger 2 fördalar: 1: Koden stör inte 'relays' och olika lagringssätt (tänk på att klassiska Mac använder en Resource och en Data-del. PC kan bara se datadelen.) 2: hopsnicrandet efter enkodningen 'återskapar' en fil i sitt ursprungliga digitala form.

DELNING
Man kan 'skarva' delar för att få mindre hoplänkbara pusselbitar. Återigen, mottagarens möjlighet att pussla ihop filen igen beror på vad som finns där.

TRANSPORTSÄTT
Internet är ju rätt givet... Men just ndär kan man stöta på patrull: kör man filen som en bilaga till ett epost-meddelande får man väl hoppas att mottagaren har en e-post-box som rymmer tillräckligt... ?
Ftp: (File Transfer Protocol) är ett sätt att flytta data från punkt 'A' till 'B''. Men man måste ändå ha koll på läget! Att ha filen i samma format som mottagaren duger fint mellan samma OS-typer (oftast). Men skall man gå x-platform, är enkodning nästan alltid ett måste.

Apple hade en smart idé om hur Mac (PC?) kunde arbeta ihop med iDisk. Då intgrerade man verkligen datautbytena. Huruvida det fungerar idag har jag inte riktigt pejl på!

SUMMARUM
Man kan säkert skriva spaltmeter om detta ämmne (några tycker SÄKERT att jag just gjort det), men kanske något klarnar i denna tråd.... ?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2004-07-24 11:43

.Mac är en bra lösning!

• Medlem
  • 2004-07-24 12:44

.mac kostar väl en massa pengar?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2004-07-24 16:46

$99.95/år
mer info om .mac

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-24 17:02

.mac är super bra,, fast det börjar kännas lite föråldrat,,+ att det har 90-tals priser.. näää mer space för pengarna..

• Medlem
  • 2004-07-24 19:05

har inet spymac i stort sett samma features fast gratis och typ 10 eller 100 ggr kapaciteten?

1
Bevaka tråden